וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמאות השופטים: משל אמריקני לגבינו

ד"ר אביעד הכהן

9.11.2010 / 7:51

בשולי הבחירות שהסתיימו בארה"ב נחבא סיפור שלא זכה לכותרות גדולות, אך חשיבותו חורגת הרבה מעבר להן. במהלך קמפיין אגרסיבי כיוונו כמה רפובליקנים במדינת איווה (Iowa) את חיציהם כלפי שלושה משופטי בית המשפט העליון במדינה שנדרשו לחידוש כהונתם.

שלא כמו בישראל, בחלק ממדינות ארה"ב עומדים השופטים לבחירה מחודשת מדי כמה שנים. מתנגדיהם מצאו שעת כושר להיפרע מהם בשל החלטה שנתנו לפני כמה שנים, פה אחד, להתיר נישואים חד?מיניים.

המסע המתוקשר נגד השופטים עשה את שלו, והשלושה כשלו בניסיונם להיבחר מחדש לכהונה הרמה. תוצאות הבחירות הוצגו כניצחון ברור של השמרנים, במדינה שרבים מתושביה מתנגדים לנישואים חד?מיניים, אך בעיקר כהבעת מחאה קולנית נגד שופטי בית המשפט העליון במדינה, שמכונה בלשון לעג וזלזול על ידי חלק ממתקיפי בית המשפט "המחוקקים בגלימות השחורות".

מנהיגי הקמפיין לסילוק השופטים הכריזו ברבים שהתוצאות צריכות לשמש תמרור אזהרה גם לשופטים במקומות אחרים.

לנוכח זאת, כל מי שמתנגד לפוליטיזציה של השפיטה מודה כי התקדים של איווה עלול ליצור "אפקט מצנן" עבור שופטים אחרים שיימנעו בעתיד מלהביע עמדות "לא אהודות", לרוב כאלו שנועדו להגן על מיעוטים.

יגיע בסוף גם אלינו

בתחומי חיים רבים סנוניות שמופיעות באמריקה במערכה הראשונה מגיעות בסוף גם אלינו. לנוכח הקולות החוזרים ונשנים במערכת הפוליטית הישראלית לקיצוץ כנפיו של בית המשפט העליון ולגרוע מסמכויותיו, קיים חשש שלא ירחק היום וגם אצלנו יוטל צל מאיים על עצמאות השפיטה. למרבה המזל, השופטים אצלנו אינם נתונים לבחירה מחודשת, אך האיומים החוזרים ונשנים, מצד פוליטיקאים ואחרים, עשויים לצנן שופטים, שיחששו כי קידומם תלוי ביכולתם לתת פסקי דין "נכונים" הקולעים אולי לקונצנזוס. מיותר לציין כי דבר כזה עלול לפגוע בטוהר השיפוט ובעצמאות השופטים.

למותר לומר שניתן ורצוי לבקר את בית המשפט. ככל מוסד אחר, השקיפות והביקורת חיוניות לפעולתו התקינה, ובלבד שתהא זו ביקורת כנה ואמיתית, שמטרתה בניין ולא הרס. אבל אסור להביא לכך שביקורת זו תביא לסירוסו. הניסיון לכפות על כלל השופטים לדבר ב"שפה נכונה" עלול להמיט אסון דווקא על מיעוטים שבית המשפט משמש להם פה, ובמקרים רבים בית המשפט מהווה את המחסום האחרון בפני גלגליה הדורסניים של השרירות השלטונית.

בהיעדר בלמים ראויים, עשויים השופטים שלנו להפוך, כמו עמיתיהם בארה"ב, ל"שפוטים" של אנשים מסוימים במערכת הפוליטית, אנשים שאינם מבינים את החשיבות שבשמירת עצמאותה המלאה של מערכת השפיטה. גם אם זו מוציאה מתחת ידיה פסקי דין שאינם נושאים חן בעיני כל, אלה עדיפים עשרות מונים על פני מערכת שפיטה שידיה כבולות ואוזניה כרויות רק לקול ההמון, תוך רמיסת זכויותיו של המיעוט.

  • עוד באותו נושא:
  • שופטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully