וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקה: נשיא חלש אינו טוב לישראל

יעקב עמידרור

9.11.2010 / 7:42

נכון שהממשל של אובמה נתפס כמי שלא שמר על אותה מערכת יחסים מיוחדת שהיתה בין הבית הלבן בראשות בוש לבין ירושלים. ונכון שגישתו הנאיבית של הנשיא המכהן כלפי מדינות מוסלמיות וניסיונו הלא מוצלח ליצור איתן דו?שיח מסוג אחר נכשל. וזה נכון שבנקודות מסוימות הלחץ של הנשיא על מדינת ישראל היה מזיק ביותר, בעיקר בכל הקשור לניסיון הלא מוצלח לקשור את הפסקת הבנייה בהתנחלויות לתחילת השיחות הישירות עם הפלסטינים. זה היה עץ גבוה שאבו מאזן טיפס עליו אחרי שהנשיא אובמה עלה עליו ועד היום כלל לא ברור לו ולאחרים כיצד יורדים ממנו.

והנה, כידוע, המפלגה הדמוקרטית חטפה מכה קשה שבאה לידי ביטוי באובדן הרוב בבית הנבחרים ובירידה חדה ברוב שהיה לה בסנאט, כמו גם באובדן לא מעט משרות מושל ברחבי ארה"ב. ולכן לאחר הבחירות בארה"ב היו בישראל כאלה שסימנו וי גדול. כאילו כישלונו של הנשיא אובמה הוא הצלחה לישראל.

אבל למעשה זה לא צריך להביא לשמחה בישראל. ישראל זקוקה לנשיא אמריקני חזק, כזה שלא יחשוש להטיל וטו באו"ם כשישראל זקוקה לכך, כזה שילך עם הסנקציות נגד אירן צעד גדול קדימה, כזה שאם הסנקציות והדיפלומטיה ייכשלו, כפי שאני מעריך, יוכל לקבל החלטה קשה בדבר מניעת התגרענותה של אירן, כולל שימוש בכוח.

להיזהר מהתערבות בפוליטיקה האמריקאית

ישראל היא חלק מהמחנה האמריקני בכל מקרה, ועדיף לה שבראש המחנה יעמוד נשיא חזק. חלק גדול מעוצמתה של ישראל נעוץ בהכרה העולמית כי ארה"ב תומכת בה או לפחות ערבה לביטחונה, ולא טוב לישראל שערבות זאת תישען על נשיא חלש. ולא טוב לישראל שייראה כאילו יש מחלוקת פנים?אמריקנית לגבי הערבות הזו.

אסור למדינת ישראל להיראות כמי שמנצלת את חולשת הנשיא, או כמי שמשחקת בפער שבין הגבעה שבה יושבים הסנאט ובית הנבחרים לבין הבית הלבן שבו יושב הנשיא. הדבר הגרוע ביותר שישראל יכולה להידרדר אליו הוא הפיכתה לבעלת ברית או בת חסות רק של מפלגה אחת שתשתמש בישראל כקלף נגד המפלגה האחרת. על ישראל לעשות הכל כדי להישאר נושא שיש לו תמיכה בשתי המפלגות כאחת.

לכן על ישראל - הרשמית והלא רשמית - להיזהר ולא לפעול באופן שונה מאיך שהיתה פועלת אלמלא תוצאות הבחירות. על ישראל להקפיד ולשמור על האינטרסים שלה, בין אם בבית הלבן יושב נשיא זה או אחר, בין אם יש בארה"ב בית נבחרים בעל רוב דמוקרטי או רפובליקני ובין אם ממשלתו של הנשיא שומרת על רוב בסנאט או לא. על מקורבים פחות ומקורבים יותר להיזהר בדבריהם גם אם הם מרגישים עתה טוב יותר לאחר שכמה מבני שיחם הקשים נעלמו מוושינגטון וכמה מאלה שלחצו עליהם מלקקים עכשיו את פצעי הבחירות האחרונות.

על ישראל לעמוד על מה שחשוב לה כאילו אין שינוי בוושינגטון, ובאותו אופן לנהל גם משא ומתן על מה שפחות חשוב לה - כאילו לא חל שום שינוי בוושינגטון. אסור שבגין הבחירות תשנה ישראל את מדיניותה ואסור שבגין הבדלי הדעות בתוך וושינגטון ישראל תיקח חלק במשחק הפוליטי הפנימי שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully