וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנת: אסור להחרים אזרח רק כי הוא גר באריאל

אייל דץ

8.11.2010 / 20:00

היכל התרבות באריאל נפתח בנאום חריף של שרת התרבות, בו יצאה נגד הניסיונות להחרים את המקום: "אסור להחרים אתכם, אזרחים שומרי חוק ומשרתים בצה"ל. לא אתן זאת"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר; עריכת וידיאו: רן צימט)

שרת התרבות והספורט לימור לבנת הגיעה הערב (שני) להיכל התרבות באריאל, שם נפתח המקום השנוי במחלוקת לאחר סערה בת מספר שבועות. בנאומה, יצאה השרה לבנת שוב נגד הקריאה להחרים את המקום. "פתיחת היכל בכל מקום משמחת ומרגשת, אך פתיחת היכל תרבות באריאל משמחת ומרגשת שבעתיים", אמרה השרה. "אריאל חולמת על ההיכל הזה שנים רבות. אני נרגשת גם מתגובת הציבור הישראלי האוהדת והמחבקת מול ניסיון של אמנים מעטים לשלול מתושבי אריאל את זכותם הבסיסית לתרבות".

"הגינוי המרכזי לקריאה לחרם בא מאזרחים שפויים מכל קצוות הקשת הפוליטית", אומרת השרה. "הוא הגיע מרובם המכריע של אמני ישראל, מיחידים ובאמצעות ארגון אמני ישראל ונשמע בקול חד וברור ממנהלי התיאטרונים המשפיעים".

"אני נבוכה מהצעד האנטי-דמוקרטי המובהק שבו נקטו מי שמתיימרים לפעול בשם חופש הביטוי וחופש היצירה", הוסיפה לבנת. "בישראל יש חופש ביטוי, חופש יצירה, חופש דיבור וחופש אמנותי. כאן לא מצנזרים אמנים ולא תרבות, לא מחזות, לא טלוויזיה ולא סרטים, גם כשהם מרגיזים. כל אמן, כל יוצר, כל סופר, כל רקדן, כל שחקן ושחקנית, כל מחזאי, גם כזה שהופך לפוליטיקאי, רשאי לדבר, להפגין, למחות, לגנות, להביע דעה, להשמיע וגם להצביע".

"אך יש דבר שאין להסכים עליו שהוא פסול", המשיכה ואמרה השרה. "אסור להחרים אזרחים ישראלים רק כי הם גרים באריאל, העיר שהוקמה בידי ממשלת העבודה וטופחה על ידי כל ממשלות ישראל. אסור להחרים אתכם, אזרחים ישרים, שומרי חוק, משלמי מיסים ומשרתים בצה"ל".

לימור לבנת עם רון נחמן, ראש עיריית אריאל. נמרוד סונדרס
תמונת הניצחון. השרה לימור לבנת ומימינה רון נחמן, הערב בהיכל התרבות/נמרוד סונדרס

"באתי לכאן היום כדי להיות אתכם, כדי לומר שוב בשם אוהבי התרבות ושוחריה - בני תרבות יודעים שאין מקום לחרמות", אמרה השרה. "זה מאוד לא תרבותי. כל עוד אני שרת התרבות, לא אתן לקיים חרמות על שום ציבור ובוודאי לא על ציבור התושבים באריאל".

"עיר ללא תרבות היא עיר ללא נשמה", אמר ראש עיריית אריאל, רון נחמן, בנאומו בפתיחת ההיכל. "לפני למעלה מ-20 שנים החלטתי שיוקם בה מרכז תרבות והיום אני סוגר מעגל". לאחר מכן הודה נחמן לשחקני תיאטרון באר שבע, שההצגה בכיכובם, "פיאף", פתחה את ההיכל. "יש משהו סמלי בכך שהצגת הבכורה מגיעה מבאר שבע, עירו של אברהם אבינו שחפר בה את הבארות ולא מתל אביב, העיר של הפלשתים", אמר נחמן, שהודה בחום לשרה לבנת על פעילותה למען העיר אריאל. "מי שכופר בהבטחה האלוהית שניתנה לאברהם אבינו, כופר בזכותנו על הארץ", סיכם נחמן, שבירך את ברכת "שהחיינו" על הקמת האולם.

היכל התרבות נפתח, כאמור, עם ההצגה "פיאף" של תיאטרון באר שבע. זאת, למרות מכתב הקורא לשחקני ההצגה להחרים את האירוע, מכתב שעליו חתמו כ-50 יוצרים ואנשי רוח מהבכירים בישראל, ביניהם דויד גרוסמן, סמי מיכאל, אוהד נהרין, שמואל הספרי ועוד. היום הודיעה השרה לבנת כי לאור פעילויות המחאה סביב פתיחת היכל התרבות באריאל, היא תנסה להעביר תיקון לסעיף התמיכה בתיאטראות, בו יצטרכו האחרונים להתחייב בכתב כי יציגו בכל מקום ברחבי הארץ ולא - לא יזכו לתמיכה ממשרד התרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully