וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הוועדה מתעקש: המארב לשייטת לא היה מתוכנן

יהושע בריינר

7.11.2010 / 19:45

גבי אופיר, שעמד בראש ועדת החקירה לאסון השייטת, אומר כי אף שחיזבאללה קלט שדרים של המזל"ט הצה"לי ערב הפעולה ב-1997, הוא עדיין סבור כי ההיתקלות עם הארגון הלבנוני לא הייתה אירוע שתוכנן מראש

"כמו אז, גם היום אני מאמין בסבירות גבוה שהמארב שהוצב ללוחמי השייטת באנצריה היה במסגרת כוננות של חיזבאללה, אך הוא לא היה מתוכנן באופן ספציפי עבור לוחמי הקומנדו". כך אומר הערב (ראשון) האלוף במיל' גבי אופיר, שעמד בראש ועדת החקירה לבדיקת אירועי אסון השייטת.

אופיר אמר את הדברים על רקע ביקורו של מפקד חיל הים האלוף אליעזר מרום אצל משפחות הרוגי האסון, במהלכו הודה מרום כי צילומי מזל"ט לקראת המבצע דלפו לידי חיזבאללה. הוועדה בראשות אופיר קבעה לאחר האסון כי הצילומים לא דלפו, ועל כן המארב שהציב הארגון סמוך לכפר אנצריה לא היה מתוכנן.

אלא שבעקבות סרטי וידאו שהציג באחרונה מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ובהם צילומי מזל"ט שתיעד מספר ימים לפני המבצע ב-1997 את האזור אליו יגיעו לוחמי השייטת, הקימו בצה"ל ועדת בדיקה נוספת. היום הציגה הוועדה הזו את מסקנותיה בפני המשפחות השכולות - וקבעה כי המזל"ט שידר בצורה גלויה וללא הצפנה, מה שאפשר לחיזבאללה לקלוט את השדרים. בזמנו, אומר האלוף במיל' אופיר, לא הצליחה הוועדה למצוא הוכחה לדליפה.

"לא טייחנו דבר"

"ביצענו בדיקות רבות", אמר אופיר לוואלה! חדשות, "ואני יכול לומר גם כיום בסבירות גבוהה שהמארב שהיה באנצריה וכנראה גם בכפרים אחרים באזור היה במסגרת הכוננות של חיזבאללה, ולא לקראת המבצע הספציפי. כיום אנחנו יודעים שהקלטת אכן התקבלה גם בצד השני, אך לפי הבדיקות הרבות והמעמיקות אותן ביצענו אני יכול לומר שההיתקלות לא הייתה אירוע מתוכנן, אלא אקראי".

לדברי אופיר, חיזבאללה היה בכוננות כפעולה הגנתית בימים שקדמו למבצע, אך עם זאת מודה שאילו ידע בימי הוועדה כי סרטוני המזל"ט נקלטו גם בקרב הארגון הלבנוני, ייתכן שהדו"ח היה נראה אחרת. אופיר ציין כי אילו היה ידוע שהסרטונים הגיעו לידי חיזבאללה, "ודאי שהיו נשאלות שאלות רבות, כמו למשל על כדאיות המבצע".

עוד אמר אופיר: "אני מכבד מאוד את ההורים השכולים ומבין ללבם, אך צריך להבין שלא היה קל לי ולוועדה לקיים את הבדיקות. הפעולה הייתה בעומק האויב, מפקד הפעולה נהרג, והיה מעט מאוד אנשים לתחקר. למרות זאת, ביצענו בדיקות מעמיקות ככל האפשר עם גורמי מודיעין ובדיקות מעבדה ואף בדקנו את השאלה האם ייתכן שהמידע דלף. בכל מקרה, הוועדה עשתה עבודה מקצועית והיא בוודאי לא טייחה דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully