וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר סין בישראל: היעד הוא הקמת מדינה פלסטינית

טליה שחר

5.11.2010 / 13:24

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות אומר שגריר סין שארצו תפעל לקדם הקמת מדינה פלסטינית על בסיס יוזמת השלום הערבית. לדבריו, הסחר בין ישראל לסין והדמיון התרבותי הם מפתח לשיתוף פעולה פורה

וואלה! חדשות פותחת בסדרת ראיונות עם שגרירים בישראל, והאורח הראשון הוא ג'או ג'ון, שגריר סין בישראל. ג'ון סבור ששילוב של המוח היהודי עם השוק הסיני הוא מתכון מנצח לידידות מוצלחת וארוכות שנים.

שגריר סין בישראל. אורי לנץ
הנכונות לשתף פעולה משני הצדדים, סין וישראל, חזקה מתמיד. שגריר סין בישראל ג'או ג'ון/אורי לנץ

ספר לנו על ניסיונך המקצועי

"אני עובד במשרד החוץ של סין במשך שלושים השנים האחרונות וכמחצית מחיי המקצועיים ביליתי במדינות זרות. הרפובליקה של מלטה היתה מדינה הראשונה שבה הוצבתי, ולאחר מכן כיהנתי כיועץ פוליטי בשגרירות בבריטניה וכסגן השגריר. כשחזרתי לבייג'ינג מוניתי למנהל מחלקת אירופה במשרד החוץ ובמאי 2006 היה לי הכבוד להתמנות לשגריר סין במדינת ישראל. אני שמח שהשנה אנו מציינים את השנה ה-18 לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין. יש לי ביטחון מלא שנראה מערכת יחסים הרבה יותר טובה ב-18 השנים הבאות".

מה חשבת על ישראל לפני שמונית לתפקיד, והאם דעותיך השתנו בזמן שהותך במדינה?

"ישראל הרשימה אותי כמדינה מיוחדת, עם היסטוריה מיוחדת ועם מיוחד. בסין העם היהודי נחשב לאחד העמים האינטליגנטים ביותר בעולם, וכיום, ההישגים של ישראל בתחומי המדע והטכנולוגיה, וכד', הם באמת מדהימים."

"במהלך שהותי ושירותי כאן, למדתי יותר על הארץ, התרבות שלה, והיתרונות הבולטים שלה בתחומים רבים. לדוגמא, הטכנולוגיה הישראלית בתחום השקיה בטפטפות, ושל חיסכון במים באופן כללי, היא מאוד מתקדמת. אני מאחל למדינה שגשוג ושאזרחיה ייהנו מחיים מאושרים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תאר את המשלחת הסינית לישראל, ביחס למשלחות במדינות אחרות.

"השגרירות הסינית בישראל היא משלחת חשובה במזרח התיכון. היא חשובה בגלל הידידות ארוכת השנים בין ישראל לעם היהודי, כמו גם בגלל חשיבות יחסי סין-ישראל בזמנים המודרניים. חשיבות יחסי סין-ישראל לא באה לידי ביטוי רק בזירה הפוליטית, אלא גם בתחומי מסחר, טכנולוגיה ותרבות. הנכונות לשתף פעולה משני הצדדים חזקה מתמיד. לדוגמא, היקף הסחר בין שתי המדינות גדל פי 120 מאז כינון היחסים הדיפלומטיים ב-1992. אני בטוח שהפוטנציאל לשיתוף הפעולה בינינו עדיין לא מוצה."

מהן מטרות כהונתך?

"אנו נחושים להתקדם עם פיתוח הקשרים בין המדינות והידידות בין העמים. אנו עובדים כדי לחזק את ההבנה והאמון ההדדי. שתי הציוויליזציות הן מהעתיקות בעולם, והעמים שלנו מעוניינים ללמוד אחד על השני. לדוגמא, סינית ועברית הן שפות מאוד עתיקות בעלות היסטוריה של אלפי שנים.

"משימה חשובה נוספת היא לקדם את הסחר בין שני הצדדים. שיתוף הפעולה המסחרי הינו לתועלת שתי המדינות ועדות רצינית לחוזקה של מערכת היחסים שלנו. ב-1992, שנה לפני כינון היחסים הדיפלומטיים, היקף הסחר הדו-צדדי היה בסך הכל 50 מיליון דולרים. לעומת זאת היום, הוא יותר מחמישה מיליארד דולרים. זה הופך את סין לשותפת הסחר הגדולה ביותר באסיה של ישראל, והשלישית בעולם. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, היקף היבוא והיצוא בין ישראל וסין כבר הגיעה ל-3.1 מיליארד דולרים. בין היתר, היצוא מישראל לסין גדל ביותר מ-125% והגיע לשיא של 914 מיליון דולרים. היקף הסחר השנה צפוי להיות יותר משישה מיליארד דולרים".

מהם הישגי השגרירות הסינית בתקופת כהונתך?

"כשמדברים על הישגים, תמיד אפשר לעשות יותר. אם הייתי צריך לבחור תחום אחד, אז אני רוצה לדבר על קשרי התרבות בין המדינות. בשנה שעברה, השגרירות ארגנה בהצלחה מיזם תרבותי גדול בשם "חווים את סין בישראל", שמשך אלפי מבקרים במהלך שבוע. השנה, אני שמח לארח את הזמרת הסינית הידוע חה חוי, שתופיע בקונצרט מוזיקה סינית מסורתית באמפיתיאטרון העתיק בבית שאן.

"ההשפעה של קשרי התרבות היא כמו מים, רכה אך נמשכת זמן רב וחודרת עמוק. זהו חלק אינטגרלי של מערכת היחסים שלנו, ובסיס איתן לידידות. השגרירות הסינית תמשיך במאמציה להציג תכניות תרבות סינית חדשות לקהל בישראל".

עד כמה מעורבות השגרירות בסוגיות מקומיות, כמו תהליך השלום ועובדים זרים?

"השגרירות הסינית עוקבת מקרוב על סוגיות מקומיים ואזוריים, וממלאת תפקיד קונסטרוקטיבי לפתרונן. כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, סין מאז ומעולם תמכה בתהליך השלום במזרח התיכון. העמדה העקבית של סין היא שהצדדים הרלוונטיים במזרח התיכון צריכים לפתור את המחלוקת ביניהם בצורה נאותה באמצעות משא ומתן על בסיס החלטות או"ם רלוונטיות, עקרון "שטחים תמורת שלום", יוזמת השלום הערבית, ומפת הדרכים לשלום במזרח התיכון, כשהתוצאה הסופית היא הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית והשגת נורמליזציה ביחסים בין ישראל וכל מדינות ערב."

"משא ומתן פוליטי היא הדרך היחידה שתוביל לפתרון סוגיית המזרח התיכון. אנו מקווים שהפלסטינים וישראל יישארו מחויבות למשא ומתן ולקידום שיחות השלום בצורה כנה ואחראית. סין תעבוד יחד עם הקהילה הבינלאומית לפתרון צודק וכולל שיאריך ימים לסוגיית המזרח התיכון. השליח הסיני המיוחד למזרח התיכון, השגריר וו סיקה יבקר באזור בקרוב. לעניין העובדים הזרים, מספר העובדים הסינים בישראל הוא כ-7,000. רבים מהם עובדים בענף הבנייה. אני מקווה ששיתוף הפעולה בתחום זה ישתפר ויתרום יותר לקשרים הדו-צדדיים".

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully