וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המפלה בקונגרס: אובמה יקום מהקרשים?

טליה שחר

3.11.2010 / 14:26

תוצאות בחירות אמצע-הקדנציה בארה"ב היוו את יריית הפתיחה הלא-רשמית של מערכת הבחירות לנשיאות ב-2012. האם ברק אובמה ינצל את התזוזה של המפלגה הרפובליקנית ימינה ויעשה קאמבק נשיאותי מהספרים?

"זה מסר ברור לנשיא אובמה: נשלח את נציגינו לוושינגטון הבירה כדי לעצור את שינויה של אמריקה מהיסוד", צייצה לפנות בוקר (רביעי) בטוויטר שרה פיילין, לשעבר מושלת אלסקה, לאור הניצחון הסוחף של הרפובליקנים בבית הנבחרים במסגרת בחירות אמצע-הקדנציה בארה"ב. "כמו תמיד, אני גאה להיות אמריקאית!", הוא הוסיפה.

ברור שהמועמדת לשעבר לסגנות נשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית ונערת הפוסטר של תנועת "מסיבת התה" השמרנית, מאושרת הבוקר. מספר מועמדים שזכו לתמיכת התנועה החברתית שצמחה כאילו משום מקום והפכה בתוך שנתיים לכוח משפיע במפלגה הרפובליקנית, הצליחו להיבחר לבית הנבחרים ולסנאט.

אולם במספר מדינות חשובות, מועמדי "מסיבת התה" לא היו חזקים מספיק, או לחלופין היו קיצוניים מדי, ולא סיפקו למפלגה הרפובליקנית ניצחונות שהיו אף עשויים להקנות לה רוב בסנאט. במדינת נבדה, לדוגמה, שרון אנגל לא הצליחה לנצח את מנהיג הרוב הדמוקרטי הארי ריד. בדלאוור, כריסטין אודונל נחלה תבוסה קשה במאבק על המושב לשעבר של סגן הנשיא ג'ו ביידן.

על כל פנים: כעת כשגבעת הקפיטול ובתי מחוקקים במדינות רבות צבועים באדום הרפובליקני, אפשר להתרכז במשימה הבאה – הבית הלבן. סקרי התמיכה בנשיא ברק אובמה עומדים על 45% פושרים, והבוחרים האמריקאים מסתכלים על תלוש המשכורת שלהם ואינם מרוצים מהדרך בה הוא מנהל את הכלכלה.

מה תעשה פיילין?

עם זאת, התבוסה הכואבת של המפלגה הדמוקרטית אינה מסמלת בהכרח הפסד ודאי של אובמה בבחירות לנשיאות ב-2012. ביל קלינטון הדמוקרטי ורונלד רייגן הרפובליקני התאוששו מתבוסות צורבות בבחירות אמצע-הקדנציה הראשונות שלהם וזכו לחזור לבית הלבן. אולם לשניהם היתה רוח גבית מהכלכלה הפורחת. "אם הכלכלה לא תשתפר, אנשים יצביעו עבור כמעט כל אלטרנטיבה", אמר מרצה למדע המדינה באוניברסיטת וירג'יניה לארי סאבטו.

הרפובליקנים כבר החלו בעבודות השטח במדינות שהן הראשונות לקיים פריימריז, כמו ניו המפשייר ואיווה. הם נפגשים עם מנהיגים רפובליקנים מקומיים ומצביעים - ועורכים סקרים. בין הטוענים לכתר – מושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, שהתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-2008, ומושל מינסוטה טים פולנטי. מעל כולם מרחפת השאלה מה תעשה שרה פיילין. פיילין לא הודיעה באופן רשמי על מועמדותה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית, אך בשבוע שעבר אמרה לתכנית בידור בארצות הברית כי תתמודד "אם לא יהיה מישהו אחר שיעשה את זה".

עם זאת, מרחץ הדמים שעברה המפלגה הדמוקרטית הלילה נותן לאובמה גם הזדמנות חדשה לזכות בקולות המצביעים המתונים הרבים לאור תזוזתה של המפלגה הרפובליקנית לימין, נכתב היום בשבועון "טיימס" . "הסיפור של הפסדים גדולים בבחירות אמצע-הקדנציה נמצא על מדפי ספריית מערכות הבחירות הפוליטיות בצמוד לסיפורים על קאמבקים נשיאותיים. ברק אובמה עבר כרגע את המהדורה הראשונה ומתחיל היום לנסות ליצור את סיפור ההמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully