וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת בריאות הנפש: יש תכנית, אין תקציב

אריאל נוי

3.11.2010 / 13:08

ועדת הבריאות של הכנסת מחפשת תקציב למימון רפורמת בריאות הנפש, במסגרתה תעבור האחריות בנושא לקופות החולים. יו"ר ההסתדרות הרפואית: "גיבוי תקציבי הוא ההבדל בין הצלת או הריסת מערכת בריאות הנפש?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון ראשון ברפורמה לבריאות הנפש, במסגרתה האחריות על שירותי בריאות הנפש, כולל אחריות על אשפוזים פסיכיאטריים, תעבור ממשרד הבריאות לידי קופות החולים. במהלך הדיון התברר כי למרות ההכנות הממושכות ליישום הרפורמה, חסרים עדיין חצי מיליארד שקלים הדרושים ליישומה.

"למרות חשיבות הרפורמה ורגישותה, איני רואה כרגע כי הממשלה דואגת למקור תקציבי הולם", אמרה ח"כ רחל אדטו (קדימה). "לאחר עיון בתקציב משרד הבריאות לשנתיים הקרובות, לא מצאתי כל אזכור לגבי מקור כספי הולם לרפורמה זו. אסור לנו להתחיל בדיונים אלה כאשר אין מימון לנושא, ואוי לנו אם גם רפורמה זו תנוהל באסטרטגיית 'תוך כדי תנועה' כמו רפורמות חשובות קודמות".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, סיפר לוואלה! חדשות כי נחרד מנציג האוצר בדיון, שאמר בהתייחסו לרפורמה "אנחנו מוכנים להרפתקה". ?חולי נפש הם לא הרפתקה", אמר אידלמן. "יש סיכון ממשי לפגוע בבריאות חולים אלה. אי אפשר לאשר חוק עם חורים בתקציב. הבעיה היא שהרפורמה המתוקנת שהציג משרד הבריאות ללא גיבוי תקציבי, וזה מה שיעשה את ההבדל בין הצלת או הריסת מערכת בריאות הנפש?.

הוועדה דנה גם בעצם סעיפי הרפורמה, שאמורים לתת מענה למגזרים רבים באוכלוסייה. "נכון להיום אין התייחסות מספקת למספר קבוצות כגון נפגעות תקיפה מינית והפרעות אכילה", אמרה ח"כ אדטו. "אדאג כי הרפורמה לא תעבור בוועדה ללא דאגה לקבוצות חלשות ונזקקות אלו". יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ חיים כץ (ליכוד) הצהיר אף הוא: "אם הרפורמה לא תעשה טוב לנפגעי הנפש, לא נעביר אותה" .

אחד מחמישה נזקק לטיפול נפשי

עיקרי התכנית כוללים העברת כל נושא הפסיכיאטריה לקופות החולים, ובתוך זה צמצום במיטות האשפוז. גם תקציב שירותי בריאות הנפש עלה מ-120 מליון שקלים ל-470 מיליון שקלים - וכן קיימת תכנית תקציבית של שנתיים להמשך הרחבת השיקום.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, הסביר מדוע הרופרמה כה נחוצה. "יש מאה אלף חולי נפש קשים בישראל. אחד מכל חמישה נזקק לטיפול נפשי כלשהו במהלך חייו. אנחנו עושים ימים כלילות כדי להניע את המהלך הזה. כיום, משרד הבריאות הוא גם נותן שירותים, גם משלם לעצמו וגם הרגולטור שמבקר את עצמו – זה לא עובד. הדרך הנכונה היא להפריד בין נותן השירותים לבין הרגולטור, וזה אומר לתת לקופות החולים בארץ, אשר נותנות שירותים בין הטובים בעולם, לטפל גם בנפגעי הנפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully