וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: השב"כ מתעלל בכלואים במתקן במרכז הארץ

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.11.2010 / 6:00

המוקד להגנת הפרט וארגון בצלם פרסמו דו"ח לפיו במתקן של השב"כ במרכז הארץ מתקיימת שגרה של התעללות והשפלות של כלואים. משרד המשפטים: "הטענות לא מבוססות"

מה קורה במתקן המעצר של השב"כ במרכז הארץ? דו"ח חדש שמפרסמים הבוקר (שלישי) המוקד להגנת הפרט וארגון בצלם טוען כי בגיבוי המדינה מתנהלת במתקן שגרת התעללות, במסגרתה מבוצעות הפרות קשות של זכויות האדם של הכלואים, החל מרגע המעצר ועד למועד העברתם מהמתקן. הדו"ח מתבסס על עדויות של 121 פלסטינים שהוחזקו במתקן בשנת 2009.

בדו"ח נכתב כי במתקן שוררים תנאי כליאה אכזריים, הכוללים תאי צינוק אטומים, החזקה בתנאי בידוד, תנאי היגיינה מחפירים, כבילה ממושכת בחדר החקירות ללא אפשרות להניע את הגוף, וכן מניעת שינה ואמצעים אחרים הפוגעים בגופו ובנפשו של הכלוא. 9% מהעדים מסרו אף שחוקרים הפעילו כלפיהם אלימות פיזית בחדר החקירות.

עוד נכתב בדו"ח כי ההתנהלות כלפי הכלואים זוכה לגיבוי מצד רשויות המדינה. "בכל הנוגע למעשיהם של חוקרי השב"כ הוגשו למשרד המשפטים מאז שנת 2001, 645 תלונות של נחקרים. אף לא אחת מהן הובילה לחקירה פלילית כנגד חוקר", נכתב. לטענת כותבי הדו"ח, האמצעים המתוארים על ידי הכלואים מהווים יחס אכזרי, משפיל ובחלק מהמקרים מגיעים "לכדי עינויים".

"החקירות חוקיות"

שני פעילי ימין קיצוני שנחקרו על ידי השב"כ במתקן באחרונה טוענים כי גם הם נחשפו לחלק מהאמצעים המתוארים בדו"ח. חיים פרלמן, שנחקר על ידי השב"כ בחשד לרצח ערבים על רקע לאומני, טען בדיוני הארכת מעצרו כי הוא מוחזק בתנאים קשים ועובר התעללות הכוללת כבילה ממושכת לכיסא. טענות אלה הועלו גם בדיונים בעניינו של דוד סיטבון, שנחקר בחשד שסייע לפרלמן.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לדו"ח: "יש להבחין בין שימוש סביר בכוח על ידי הכוח העוצר בשל התנגדות החשוד או ניסיון להימלט, או במקרי קיצון בהם נשקפת סכנה לחייהם או לגופם של החיילים, לבין, מנגד, נסיבות בהן הכוח העוצר או חייל מסוים מתוכו עושה שימוש בכוח בלתי סביר או מקום בו הדבר אינו נחוץ. (...) צה"ל אוסר לחלוטין על התנהלות מעין זו מצד חייליו ומפקדיו".

"לעניין חקירות השב"כ, אבקש להבהיר כי הללו נעשות על פי חוק ובמטרה לסכל ולמנוע פעילות בלתי חוקית שתכליתה פגיעה בביטחון המדינה, בסדרי המשטר הדמוקרטי או במוסדותיו. לא נותר לנו אלא להביע צער על שהדו"ח חוזר על טענות בלתי מבוססות שכבר נדחו בערכאות השיפוטיות העליונות במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully