וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי סטודנטים הפגינו בי-ם: "לא נהיה פראיירים"

מוטי לוי

2.11.2010 / 0:01

למעלה מעשרת אלפים סטודנטים הגיעו לכיכר ציון בירושלים והפגינו נגד הצעת החוק למתן מלגות קיום לאברכים. על השלטים שהם הניפו נכתב בין השאר: "הרוב הדומם התעורר" ו"לוקחים אחריות על המדינה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: דורון שטיין)

עצרת הענק של הסטודנטים נגד הצעת חוק המלגות לאברכים התקיימה אמש (שני) בכיכר ציון בירושלים. למעלה מעשרת אלפים סטודנטים השתתפו בעצרת ונשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "הרוב הדומם התעורר", "סטודנט לא פראייר" ו-"לוקחים אחריות על המדינה". לעצרת קדמה הפגנה בכיכר פריז, ממנה צעדו הסטונדטים לכיכר ציון.

חלק מהסטודנטים שהשתתפו בעצרת נשאו אלונקות וכיסאות עם בובות של חרדים עליהן. על הבובות עצמן נכתב: "על גב הסטודנט, וכבד לי לסחוב אותם".

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה קרא לסטודנטים נגד "חוק האברכים" להמשיך במאבק נגד האפליה ולתבוע את זכויותיהם. "אנחנו תובעים שכל מי שמשרת בצבא בשירות חובה וכל מי שפעיל בשירות לאומי יקבל בין 50 ל-70 אחוזים משכר המינימום החודשי. כספים אלו יינתנו בסוף השירות לשם מימון הלימודים או ההכשרה המקצועית", אמר רייכמן. "רק כך ייעשה הצדק, רק באופן כזה לא יפרו הפוליטיקאים את חובת הנאמנות כלפי שומרי האמונים האמיתיים", הוסיף.

לדבריו, "כספים ניכרים מועברים לסבסוד תלמידי הישיבות והכוללים. אנשים אלה אינם משרתים בצבא וגם לא יעבדו בעתיד. הם לא יסכנו את חייהם בהגנה על המדינה, הם גם לא ילכלכו את ידיהם בעבודה מפרנסת". רייכמן אמר כי "תלמידי הכוללים הנשואים שיש להם שלושה ילדים, התחייבו בכתובה לזון ולפרנס – האם זה מוצדק שיתחמקו מחובתם ויעבירו אותה לציבור הרחב? הם מתייחסים אלינו כשואבי מים וחוטבי עצים עבורם. האם אלו זכאים לתמיכה יותר ממי שתורם לחברה?"

נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן ששון, נשא אף הוא דברים בעצרת ואמר כי "מדינת ישראל ומערכת ההשכלה איתכם. הקהילה האקדמית איתכם על מנת להשיג הישגים חיוביים, אני גאה להיות חלק מהקהילה האקדמית, שיודעת לבטא את עצמה".

"חמתם של הסטודנטים בוערת"

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, שהיה במקום ההפגנה, סיפר לוואלה! חדשות כי באמצעות ההפגנה מבקשים הסטודנטים להעביר לממשלה שני מסרים עיקריים: "האחד הוא עידוד תעסוקה. לא יכול להיות שיימשך מתן הקצבאות ללא שהממשלה משלבת את האברכים בשוק התעסוקה. הדרישה השנייה היא שוויון, אם הממשלה מוצאת לנכון לתמוך באברך עם שלושה ילדים, היא צריכה לתמוך גם בסטודנטים בעלי קשיים כלכליים שתורמים למדינה".

באשר לשאלה האם יש חשש למעשי אלימות מצד סטודנטים במהלך ההפגנה אמר שמולי כי "צריך לזכור שחמתם של הסטודנטים בוערת. העובדה שבתוך זמן קצר התארגנו אלפי סטודנטים להפגנה כזאת מעידה על כך. ההפגנה חוקית, אבל לא אתפלא אם יהיו מקרים שהסטודנטים יבחרו לפעול בדרכים נוספות במהלך ההפגנה". עם זאת, ציין שמולי כי הוא אינו מעודד התנהגות אלימה בשום צורה.

בהמשך להודעתו של נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן ששון, שקרא למרצי האוניברסיטה לכבד את הפסקת הלימודים שמתכננים היום הסטודנטים ולהצטרף לעצרת שמארגנים הסטודנטים במחאה על הצעת החוק, הועברה היום לתלמידי האוניברסיטה ולמרציה ההחלטה בנושא. לפי החלטת הנשיא והרקטור, יוכלו המורים המלמדים אחרי השעה 18:00 בערב לבחור בין שתי חלופות: האחת - לא לקיים את השיעור כלל, והשנייה - לקיים את השיעור אך לא לאכוף חובת נוכחות.

לפניות למוטי לוי: Moti.Levi@walla.com

עדכון ראשון: 21:21

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully