וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוי למפגין שנעצר בעופרת יצוקה: 13 אלף שקל

רמי שני

31.10.2010 / 16:46

בימ"ש השלום בב"ש הורה לפצות את הסטודנט רן צורף, שנעצר במהלך הפגנה נגד המבצע בעזה וזוכה לאחר שנקבע כי זכויות היסוד שלו נפגעו. צורף: "להפסיק מעצרי השווא של מי שעוסקים בפעילות פוליטית לגיטימית"

בית משפט השלום בבאר שבע הורה היום (ראשון) לפצות בסכום של כ-13 אלף שקלים סטודנט שנעצר במהלך הפגנה נגד מבצע "עופרת יצוקה". הסטודנט, רן צורף, הואשם בינואר אשתקד בהשתתפות בהפגנה בלתי חוקית וזוכה במשפטו בינואר השנה לאחר שבית המשפט קבע כי זכויות היסוד שלו נפגעו בזמן פיזור ההפגנה, את העתירה לקבלת הפיצוי הגישה בשמו של צורף האגודה לזכויות האזרח. "הפגיעה בחופש הביטוי של הנאשם היא הפגיעה הקיצונית ביותר שניתן להעלות על הדעת במשטר דמוקרטי. בעודו מתבטא ומפגין, הופסקה מחאתו של הנאשם, באופן שאיננו חוקי והוא הושם במעצר", כתבה השופטת בהחלטתה.

השופטת שרה חביב כתבה בהחלטתה כי מלבד לזכותו לחירות, נפגעה גם זכותו לביטוי והפגנה, שכן במשפט קודם פסק בית המשפט כי ההפגנה היתה חוקית. "כפי שניתן ללמוד מחומר הראיות בתיק החקירה, קצין המשטרה אשר נתן את הוראת הפיזור קצב למפגינים עשר דקות להתפזר. אלא שלאחר פחות מארבע דקות החלו השוטרים בשטח לבצע מעצרים של מפגינים שונים וביניהם הנאשם. כאמור בפסק הדין, לא ניתנה למפגינים הזדמנות לקיים את הוראת הפיזור".

צורף אמר לאחר החלטת בית המשפט כי הוא "כמובן שמח על הזיכוי ועל הפיצוי, אבל מעבר לעניין האישי שלי, חשובה כאן האמירה הברורה של השופטת, כשקבעה כי אירעה פגיעה בזכות החוקתית לחופש ביטוי. עם זאת, חשוב להזכיר כי המקרה שלי הוא רק אחד מתוך כ-800 מעצרים של מפגינים במהלך "עופרת יצוקה", רובם המוחלט פלסטינים אזרחי ישראל, שנעצרו בנסיבות דומות לאלו שלי, בהפגנות שקטות ולא אלימות. גם להם מגיע פיצוי, וחשוב מכך, הגיע הזמן להפסיק את מעצרי השווא של מי שעוסקים בפעילות פוליטית לגיטימית".

ביקורת על התנהלות המשטרה

בהחלטתה ביקרה חביב באופן נוקב את התנהלות המשטרה בתקרית "אזרח אשר מקבל הוראה מקצין משטרה ומבקש לקיימה, אך לא ניתנה לו ההזדמנות לעשות כן, ומוצא עצמו בסופו של יום מושם במעצר בגין כך, חזקה עליו שיתעוררו בו תחושות של חוסר אונים אל מול כוחות השיטור והשלטון, תחושות של תסכול, ושל אפסיות אל מול מנגנוני השלטון. על משטר דמוקרטי להימנע מיצירת תחושות אלה בקרב אזרחיו".

בהתייחסה לטענות המשטרה, כי קיום ההפגנה בבאר שבע, שהיתה נתונה להתקפת טילים היה מספיק עבור הפרקליטות לחשוב שצורף יורשע באישום קבעה השופטת, כי אין משמעות לזכות להפגין, שעה שניתנת הבימה לרעיונות פופולריים בלבד, אשר אינם שנויים במחלוקת רחבה והם נחלת הרוב. המשמעות האמיתית של זכות ההפגנה בחברה דמוקרטית, נודעת לה שעה שעושים שימוש בזכות זו המחזיקים בדעת המיעוט על מנת לשכנע את הרוב. זאת ועוד, משמעותה של הזכות להפגין ולהתבטא במשטר הדמוקרטי, הוא הרצון לאפשר לאזרחים לקיים דיון, להחליף דעות ולשכנע זה את זה. הגבלת זכות ההפגנה כנגד מלחמה המתנהלת, בעת התנהלותה, משמעה כי המתנגדים לה, לא יוכלו לשכנע את התומכים במלחמה ואת ההנהגה להפסיקה. רעיון זה רחוק מהרעיון הדמוקרטי ואני דוחה אותו".

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, שייצג את צורף אמר כי "בית המשפט הראה היום כי חופש הביטוי איננו רק מטבע לשון, אלא ערך חשוב במדינה דמוקרטית. יש לקוות כי ההחלטה תעביר מסר ברור – הן למשטרה והן למפגינים – כי על חופש הביטוי חשוב להגן, ובפרט כאשר מדובר בביטוי החורג מהקונצנזוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully