וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המג"ד מניעלין ליועמ"ש: סרטון בצלם מזויף

28.10.2010 / 18:50

עורך דינו של סא"ל עמרי בורברג, שהורשע בהתנהגות שאינה הולמת בפרשה בה נורה פלסטיני כפות בכפר ניעלין, פנה ליועץ המשפטי בדרישה לחקור חשדות לזיוף הסרטון שתיעד את המקרה על ידי ארגון "בצלם". בארגון מכחישים: "שקר מוחלט". צפו בתחקיר והחליטו בעצמכם

יח"צ - חד פעמי

(צילום: בצלם)

פרקליטו של סא"ל עמרי בורברג, המג"ד שהורשע בהתנהגות שאינה הולמת בפרשה בה נורה פלסטיני כפות בכפר ניעלין, שלח השבוע מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד ארגון "בצלם", שלטענתו הגיש סרטון מבוים לבית המשפט העליון.

עו"ד שלומי ציפורי מתבסס על ממצאי תחקיר שערך הפיזיקאי נחום שחף, מי שהתפרסם בעקבות התחקיר שביצע לגבי הירי על הילד מוחמד א-דורה בימי פרוץ האינתיפדה השנייה. לידי וואלה! חדשות הגיעה מצגת התחקיר שערך שחף, בו הוא טוען כי מדובר בסרטון ערוך, ששולבו בו צילומים ממספר מצלמות שונות, בזמנים ובימים שונים. כמו כן, לדבריו הושתלו בסרטון תמונות באמצעות פוטו-שופ ובוצעה בקלטת עריכה שלא בסדר כרונולוגי של האירועים, לרבות עריכה קולית.

שחף טוען, בין השאר, כי מסרטון הווידאו המקורי נחתכה עננת האבק שעלתה מפגיעת קליע הגומי במדרכה שמאחורי גבו של הפלסטיני הכפות, שלטענתו מוכיחה שהעציר לא היה יכול להיפגע ישירות מהירי או מנתז שנגרם. שחף סייג את ממצאיו וציין כי על מנת לוודא זאת נדרש ביצוע ניסוי ירי בתנאים דומים. עוד הוא טוען, כי מהווידאו המקורי נחתך בעריכה קטע שבו נראה בורברג קופץ על החייל היורה, ליאונדרו קוריאה, וגוער בו על ביצוע הירי.

ניתוח גיאומטרי של הזירה

בתחקיר גם נטען שעל סמך ניתוח גיאומטרי של הזירה המסתמך על מימדי הג'יפ, מיקום האנשים בתמונת הווידיאו, והעדויות המופיעות בפסק הדין, אין קו ראיה בין המג"ד והחייל היורה, "משכך, המג"ד לא היה יכול להבחין בחייל או ברובה המכוון אל העציר". שחף מבהיר שהקביעה הזאת מתבססת על אמינות עדויות שוטרים במקום ומדידת הג'יפ שנכח באירוע.

במכתב טוען עו"ד ציפורי כי ההחלטה של בית המשפט העליון להתערב בהחלטתו של הפרקליט הצבאי הראשי ולהורות לו להחמיר בסעיף האישום נגד בורברג הסתמכה על הסרטון ולא על שאר חומרי החקירה. לדבריו, הוא יבקש לדחות את המשך משפטו של בורברג אם תפתח חקירה בנושא. "נראה לכאורה כי גורם מעוניין כלשהו מבין העותרים, או גורם אחר, ייצר סרט מבויים שנועד להשפיע על החלטת בית המשפט הגבוה לצדק ועל מקבלי ההחלטות במערכת המשפטית ולפגוע בתדמיתה של מדינת ישראל בדעת הקהל העולמית", נכתב בפניה.

בצלם: "הטענות שקריות"

ארגון "בצלם" דחה את הטענות ואת מסקנותיו של שחף. מהארגון נמסר כי "בצלם מעולם לא עורך מניפולציות בחומרי הווידאו שהוא מפיץ, וכל טענה אחרת היא שקר מוחלט. הטענות נגד קלטת הירי בניעלין נדחו כבר בידי בית הדין הצבאי, על בסיס חוות דעת מומחה של המעבדה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל".

"בית המשפט הצבאי הרשיע את סא"ל בורברג וסמ"ר קוריאה לא על סמך הצילומים בקלטת אלא על סמך הודאות שהם מסרו מרצונם לחוקרי מצ"ח. עצוב שקצין כה בכיר בצה"ל בחר כעת להיתלות בטענות הזויות ומופרכות במקום לקחת אחריות מלאה על מעשיו הפסולים. בצלם ישתף פעולה ברצון עם כל בדיקה מקצועית ובלתי תלויה של הקלטת".

"לגופו של עניין", הוסיפו בבצלם, "הטענה שבצלם כביכול השמיט מסרט החקירה קטע המתעד את המג"ד צועק בזעם על החייל אחרי הירי עומדת בסתירה מוחלטת לעובדה שבצלם עצמו ליווה את הצלמת מניעלין, סלאם עמירה, למסור עדות במצ"ח ובבית הדין הצבאי. סלאם העידה בבית הדין הצבאי כי הפסיקה את הצילום שבריר שנייה לאחר הירי, אולם ראתה את סא"ל בורברג צועק על קוריאה ומכה אותו אחרי הירי, וכי ניכר משפת הגוף שלו שהמג"ד זועם על החייל. אם ניסה בצלם להעלים את הקטע הזה, מדוע סייענו לסלאם עמירה לבוא ולמסור את עדותה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully