וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקוד העורף: "לרבע מהאוכלוסיה אין מיגון"

פנחס וולף

28.10.2010 / 16:20

אלוף פיקוד העורף הציג בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת נתונים על מוכנות העורף למלחמה. מהנתונים עולה כי בעיות תקציב יצרו פערים חמורים במיגון האוכלוסיה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

עד היום חולקו ערכות מגן ל-16 אחוזים בלבד מהאוכלוסייה, ובסוף 2012, אחרי שתסתיים החלוקה, רק 60 אחוזים יחזיקו בערכות מגן - כך עולה מנתונים שהציג היום (חמישי) אלוף פיקוד העורף יאיר גולן בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

כשיסתיים פרק הייצור והחלוקה של הערכות, פסי הייצור יסגרו ובמידה שיבקשו לפתוח אותם בשנית, עלות של כל ערכת מגן תהיה כפולה מעלותה היום. עוד עולה מהנתונים, כי הערכות לבעלי זקנים לא יחולקו לבעלי זקנים כלל, אלא אך ורק לכבדי נשימה, משום שעלות ערכות אלה כפולה. כפועל יוצא, בעלי הזקנים ייאלצו להתגלח במקרה של מלחמה.

מנתונים נוספים שהציג גולן עולה כי ל-24 אחוז מהאוכלוסייה אין מיגון פיזי, לא ברמת הממ"דים ולא ברמת המקלטים הציבוריים. 40 אחוז מהמקלטים לא במצב שמיש. הבעיה המרכזית נובעת מחוסר תקציב, שכן השלמת פערי המיגון צפויה לעלות 230 מיליון שקלים בשנה. בנוסף, בפיקוד העורף מבקשים לעבות חדרי מדרגות לצורך המיגון. על פי הניסוי שנערך בבניין באשקלון עלות הפעולה צפויה לעמוד על כ-10,000 שקלים לכל בניין.

"הפער הוא תקציבי"

ראש רח"ל (רשות חירום לאומית), תא"ל (מילואים) זאב צוק רם אמר כי "עד היום תקציבה של הרשות עמד על 17 מיליון שקלים, 12 מתוכם מיועדים לתשלומי שכר לעובדים. הכסף הנותר מיועד לתרגילים ולתחזוק רמת המוכנות בעורף. השנה התקציב ירד ל- 14 מיליון", אמר רם.

"בכל משרד ממשלתי יש רק אדם אחד שאמון על סוגיית העורף, וגם לו אין מושג בנושא. המוכנות של המשרדים הממשלתיים לשעת חירום היא בין נמוכה לבינונית. יש פער עצום בין המשרדים בירושלים לשלוחותיהם ברחבי הארץ. ב- 60 אחוז מהרשויות המקומיות אין מוצבי הפעלה שאמורים לנהל את הפעילות בשעת חירום. ב-80 רשויות אין כלל אגפי חירום", הוסיף ראש רח"ל.

גולן אמר בדיון: "אני מודע לזה שיש פער, זו בעיה רצינית, אבל הפער הזה הוא פער תקציבי. יש פריסה של 90 אחוז מהצופרים בארץ ואנו מתכוונים להגיע למצב שהמדינה תחולק ל- 320 אזורי צפירה. עד לפני שנתיים זה עמד על 27 אזורים. התרעה ניתן לקבל גם באמצעות הרדיו, ביפרים לכבדי שמיעה, באמצעות מסרונים לטלפון ועל מסך הטלוויזיה". גולן הוסיף כי "מיגון הכיתות באשקלון בעייתי, כי לא מוצדק למגן כיתה באשקלון בעוד שכיתה של ישוב סמוך לא ממוגנת. זה איפה ואיפה. התקציב של הרשויות המקומיות לטיפול בעורף ירד מ- 2008 ב- 25 אחוז".

ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) אמר בדיון כי יש לחייב את ראשי הערים לטפל בנושא העורף. "נדרש לחוקק חוק שיחייב את ראשי הערים לטפל בנושא העורף, כך שראש העיר יידרש לטפל בתחום העורף בדיוק כמו האחריות שיש לו על ניקיון וחינוך", אמר ביילסקי. לדבריו, "איבדנו את התקווה לקדם את חוק העורף כחוק ממשלתי והדרך היחידה לקדם את הנושא היא באמצעות חוק פרטי. העובדה של- 40 אחוז אין ערכות מגן בשעות חירום, זה יוביל לאלימות בין אלו שקיבלו ערכה לאלו שלא קיבלו. הדבר הזה יוביל לוועדת חקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully