וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול קיר אטום

ערן נבון

29.10.2010 / 6:00

שבע שנים לאחר שבני הזוג אלה ודניאל נחשון נקלעו למאבק כנופיות ונרצחו לאור היום בחדרה, המשטרה טרם פיענחה את הרצח. תחקיר "ישראל השבוע" מעלה שאלות נוקבות על תפקוד המשטרה מיד לאחר הרצח

חוות אהרונסון בעתלית מעולם לא היתה כה סוערת. נדמה כי אפילו בימים הלוהטים של פעילות רשת הריגול ניל"י לא נרשמה שם כזאת דרמה. מסוקי המשטרה חגו באוויר, עשרות שוטרים נפרשו בשטח, ערכו מרדף ענק אחר חשודים, ותפסו אותם נמלטים באימה. ארבעה עצורים הובאו בקול תרועה רמה לבית המשפט בחדרה, והמשטרה הכריזה בביטחון שהם ועוד שניים נוספים הם החשודים המעורבים ברצח בני הזוג אלה ודניאל נחשון, שנהרגו מפגיעת רימון רסס שהושלך לעבר מגרש המכוניות שבו שהו.
זה קרה לפני שבע שנים. השבוע נערכה האזכרה השנתית לאלה ודניאל בבית העלמין בפרדס חנה. בתם היתומה, ספיר, שהיתה אז בת שלושה חודשים בלבד, היתה שם, ולא יכלה לעצור את הדמעות.

על פי המשטרה, עשרות שוטרים, מפקדים בכירים, ושלושה צוותי חקירה מיוחדים ומתוגברים של המחוז הצפוני ומשטרת מרחב חוף בדקו, חקרו ושזפו את התיק הזה מאז הרצח. מה נשאר מכל זה? מה התוצאה אחרי שבע שנים? בעצם כלום. הרצח לא פוענח, לא הוגש בו כתב אישום, ותחקיר "ישראל השבוע" מעלה חשש כבד כי טעויות חקירה קריטיות, שנעשו ברגעים הראשונים שאחרי הרצח הכפול, קברו למעשה את התיק הזה לעד.

הטעויות הן שאולי סימנו לרוצח את נתיב המילוט הבטוח שלו אל החופש. גורמי מודיעין ומשטרה קובעים היום בפסקנות שתיק הרצח הזה גם לא יפוענח לעולם. אם המפקדים הבכירים של אז לא היו נלחצים, ומורים לערוך חקירה ומעצרים גלויים במקום חקירה סמויה, רוצח בני הזוג נחשון היה מבלה את שארית חייו מאחורי סורג ובריח.

"הבכירים התווכחו על הדם"

אלה ודניאל נחשון היו קרובי משפחה. הם הכירו בשנות ה?90 בבלוק שבו גרו משפחותיהם בחדרה. האהבה ביניהם פרחה, ובשנת 1995 הם החליטו להתחתן. אמא של אלה, זולפו, סיפרה השבוע שבמשך שמונה שנים ניסו בני הזוג להביא ילדים לעולם עד שבאחד הימים הכי חמים של חודש אוגוסט 2003 נולדה בתם ספיר. "הם היו בשמיים. מאושרים עד הגג. אלה היתה אחות בכירה במקצועה, דניאל נהג מונית. היה להם בית יפה בפרדס חנה ותינוקת משגעת", היא מספרת בכאב.

שלושה חודשים בלבד נמשך האושר הגדול. "ביום גשם שוטף הם הגיעו למגרש מכוניות בחדרה, ורצו להחליף שם את המכונית. ספיר נשארה עם סבתא, ואז פתאום חלפה שם מכונית, ומישהו זרק רימון שפגע בהם. לצערנו הגדול, הם מתו והשאירו יתומה בת שלושה חודשים", מספרת קרובת משפחה.

חדרה של אותם ימים היתה סוערת, ולא רק בגלל פיגועי טרור שנחתו עליה בזה אחר זה. כנופיות של פושעים צעירים, ומי שכונו אז כוחות עולים בשוק הפשע המקומי, החלו להטיל אימה על בעלי עסקים, ולדרוש דמי חסות מרבים מהם. באותם ימים גם נרשמו מקרים של דקירות של אלו שהעזו לסרב לשלם, פציעות קשות מירי ודריסות מכוונות. לשוטרי העיר לא היה רגע דל.

תיק הרצח הכפול של אלה ודניאל נחשון הועבר מיד אחרי האירוע לטיפול היחידה המרכזית של משטרת מרחב חוף כנהוג בסוג כזה של אירועים חמורים. צח"מ (צוות חקירה מיוחד) הוקם במחלקת התשאול של הימ"ר, והתיק הונח בקומה השישית של הבניין הנאה ברחוב נתן אלבז בחיפה. במשטרה אמרו השבוע כי עשרות חוקרים בדקו את התיק במהלך השנים כ"תיק פתוח", אלפי פעולות חקירה בוצעו ואפילו הוקמו צוותי חקירה משותפים עם יחידות מהמחוז הצפוני. בשבע השנים האחרונות גם התחלפו כמה מפקדי תשאול בימ"ר - דבר שתרם לפתיחת התיק מחדש פעם אחר פעם. לדברי גורמים בימ"ר, בכל חודשיים או שלושה עוברים על התיק, בודקים אותו, ובוחנים דרכי פעולה. הטענה החוזרת היא שבשום שלב התיק לא נזנח.

אבל כמה מעורבים בחקירה, כולל גורמים משטרתיים, חושבים אחרת. "בגלל שיקולי אגו הימ"ר מידר את משטרת חדרה מהתיק", סיפר הגורם המשטרתי. "זה אומר שניטרלו חוקרים ואנשי מודיעין שידעו הרבה מאוד על החשודים, והם חשבו שם בחיפה שהם הכי חכמים בעולם. זאת היתה טעות קריטית בחקירה. בחדרה ידעו מודיעינית מי עשה את זה ולמה, אבל לא שיתפו אותם. אני ידעתי כבר אז שאשם בפרשה הזאת כבר לא יהיה. ככה הלכו שני בני זוג תמימים וחפים מפשע, ובמשטרה נלחמו מי יפצח את המקרה ועשו כל כך הרבה טעויות".

אחד הגורמים שהשתתפו בחקירה הגיע לזירת הרצח מיד לאחריו. השבוע הוא סיפר כי שם, "ממש על הדם", ניטש ויכוח נוקב בין שוטרים בכירים. "היתה שם פאשלה ענקית", הוא משחזר. "באו אנשי מקצוע, גם מהמודיעין, ואמרו לבכירים שהם יודעים מי הרוצחים. הם ידעו מי זרק את הרימון, איפה המכונית הנמלטת, והם ביקשו מהשוטרים לא לעשות שום דבר גלוי - כולל מעצרים גלויים.

"אנשי המודיעין ביקשו שייתנו להם לעבוד בחקירה סמויה, כי יש צורך לבצע האזנות ומעקבים - ורק כך הם יכלו לאסוף ראיות, 'לשבת על החשודים'", ממשיך הגורם, "הם ביקשו שיגידו לתקשורת שאין קצה חוט, וציפו שהחשודים יזמרו בינם לבין עצמם. אבל השוטרים לא שמעו את מה שאמרו שם. מפקד המרחב אמר 'אני המפקד, אלו השיקולים שלי, עשו מעצרים מיד'. היה שם איש מודיעין שחשב שהוא לא שומע טוב. הוא התחנן שלא יעשו טעות קריטית, ואמר שזה יחסל את החקירה". דווקא מעצרם המתוקשר של ארבעת החשודים הוא זה שסיכל, קרוב לוודאי, כל אפשרות עתידית לאסוף נגדם ראיות.

מפקד מרחב חוף בזמן האירוע היה תנ"צ משה ולדמן. "אני לא זוכר מה נאמר, ומה היו השיקולים שלי אז בשטח", אמר השבוע ולדמן. "אני כמובן זוכר היטב את האירוע המצער, אך לא זוכר כל דיון ב?30 מקרי הרצח שבהם טיפלתי בכל שנה. בכל מקרה, עזבתי את המשטרה ואני לא מתעסק בכך יותר".

שני חשודים ברצח נעצרו מיד. ארבעה אחרים ירדו למחתרת, ונעלמו. משטרת מרחב חוף הצליחה לאתר את מקום הימצאם בחוות אהרונסון שבעתלית, ואירגנה מבצע ענק. "הביאו מסוקים, עשרות שוטרים, יס"מ, ובסוף הצליחו ללכוד את החשודים", סיפר השבוע גורם משטרתי נוסף. "חשבתי שעכשיו יהיה פסטיבל גדול, כל כלי התקשורת יבואו עם המצלמות הגדולות לבית המשפט הקטן בחדרה, כולם ישבחו את המרחב, וישכחו עוד כמה שבועות מהכל. אני ידעתי שעכשיו החשודים ייסגרו. ישתקו. כבר ידעתי שהלכה החקירה, ושבקרוב כולם ילכו הביתה מחוסר ראיות. וכך היה, אבל אז זה כבר לא עניין אף אחד".

כל ששת החשודים שנעצרו בקול תרועה רמה אכן הלכו הביתה. בית המשפט סבר שלמשטרה אין די ראיות בתיק. "אכלנו אותה, פשוט כך. רק בגלל שנלחצו שם למעלה מהתקשורת ומהמפקדים הבכירים, עשו טעויות קריטיות לתיק. היה בא לי לבכות אז מרוב עצבים", אומר הגורם המשטרתי.

כלום לא יחזיר לספיר את אמא

מגרש המכוניות שאליו נזרק רימון הרסס אינו גדול במיוחד, אבל מיקומו בכניסה המערבית לחדרה הפך אותו מוכר למדי בקרב תושבי האזור. המגרש, שנקרא בזמן הרצח "רכב מילניום" והיום נקרא "אוטו סייל", כבר החליף כמה ידיים. בעלי עסקים בסביבה מספרים שבעל המגרש הרים ידיים אחרי הרצח, ונאלץ לעזוב כי בעיר סימנו את המקום כמקולל.

"בהתחלה מי בא לכאן בכלל? מי העז אז להוציא את האף מהבית שלו בחדרה? היה ממש מסוכן להסתובב ברחובות", אומר אחד מבעלי החנויות הסמוכות למגרש. "המגרש הזה חטף מכה ולא היה פשוט להתרומם כאן. עכשיו אנשים כבר שכחו. גם העיר קצת יותר רגועה. אז בעל הבית החדש מצליח להתרומם קצת". גורם משטרתי המעורה בפשיעה בעיר אומר כי "כל הסיפור הזה התחיל בגלל חשד לסכסוך בין בעלי המגרש לבין אותה כנופיה שחבריה נעצרו אחרי הרצח ושוחררו. אחרי שהבעלים עזב היו פה בעלי בית אחרים, וגם הם עזבו. מי יכול היה להצליח אחרי רצח כזה? כבר שלוש שנים שיש כאן בעל בית חדש וגם העיר קצת נרגעה. אבל אני אומר שזה השקט שלפני הסערה. מלחמות הכנופיות עוד יתחדשו בחדרה".

ספיר נחשון כבר בת 7 היום. ילדה מחייכת, מטופחת מאוד, הולכת לחוגי קרמיקה, בלט ואנגלית, גדלה בהמון אהבה אצל סבתא זולפו, בת ה?61, בפרדס חנה, ולדבריה חסרים לה רק אבא ואמא. "הייתי אז רק בת כמה חודשים. סבתא שלי מגדלת אותי, יש לי המון חברות, אני כל הזמן הולכת להצגות ולחוגים, אני מאוד עסוקה וגם מאוד שמחה רוב הזמן", סיפרה השבוע ספיר. "לפעמים בלילה אני שוכבת במיטה ואומרת לסבתא 'למה לי אין אבא ואמא? למה אני לא יכולה לשחק איתם כמו כל הילדים?' אז אני גם בוכה המון. אני נורא עצובה. לפעמים אני מסתכלת על השמיים וחושבת שהנה אבא והנה אמא".

זולפו מתקשה לעצור את הדמעות. היא מחבקת את ספיר ואומרת בכאב לנכדה הקטנה שלפחות יש להן זו את זו. "ספיר היא כל החיים שלי", אומרת זולפו ומנגבת את הדמעות. "היא נותנת לי כוח לחיות אחרי שאיבדתי את הבת שלי ואת בעלה. לפעמים אני אומרת לה שיש ילדים שאין להם אבא ואמא ואפילו לא סבתא. שהם נשארו לבד לגמרי. מה אני יכולה לעשות? הרי אני צריכה להגיד לה משהו. ארגון סל"ע מאוד עוזר לנו וגם שני הילדים שלי ובני משפחה אחרים, אבל בסוף, בלילה, אנחנו כאן לבד, מנסות לחיות הכי טוב שאפשר עם כל הכאב. אין יום שאני לא פורצת בבכי. איך לקחו אותם סתם?".

כשאחת מבנות המשפחה נכנסת הביתה, היא אומרת שמאוד כואב לה שעד היום לא הצליחו במשטרה לשים את הרוצח של אלה ודניאל מאחורי סורג ובריח. "אני לא יודעת למה בתיק הזה אין יותר עצורים, חשודים, למה לא קורה כלום", היא אומרת. "בהתחלה הוציאו את כל השוטרים לרחובות, עשו הרבה רעש, אבל עד היום אין כתב אישום. זה לא יחזיר את אלה ודניאל אבל לפחות נדע שמי שעשה את זה משלם את המחיר על הפשע הנורא שביצע".

לדברי גורמים שונים, מפקד התשאול הנוכחי של ימ"ר מרחב חוף, רפ"ק תמיר ארד, ממשיך להתעדכן בתיק הרצח שמדי כמה חודשים מופקד בידי צח"מ חדש. התיק נחשב כפתוח ונפתח לעיון מדי כמה חודשים. במשטרה אומרים שכיוון החקירה העיקרי נותר כפי שהיה בהתחלה, ומציינים שיש חשודים שנעצרו בתיק הזה וכלואים עכשיו בגין עבירות אחרות. יש גם חשוד שנרצח, וכנגד אחרים עומדים תיקים שונים. "נכון שעל התיק הזה אין מישהו שיושב בכלא לאחר שהואשם בבית המשפט", אומר גורם במשטרה, "אבל ישבנו חזק על החשודים והצלחנו לשים עליהם יד בעבירות אחרות. נעשית עבודה מאוד מאומצת ועקבית בתיק הזה, ולרגע אחד הוא לא נעזב".

אחרי האזכרה ביום ראשון האחרון חזרו ספיר וזולפו לבית הצנוע בפרדס חנה. ספיר אמרה שהיא בעצם מכירה את אבא ואמא שלה רק מהתמונות הגדולות של החתונה שלהם. היא מסתכלת על סבתא שלה ובקול חלש אומרת שלפעמים יוצא לה לקרוא לסבתא שלה אמא.

מהמשטרה נמסר בתגובה, כי "החקירה פתוחה ומתנהלת בצוות חקירה מיוחד בימ"ר חוף. בעבר נעצרו בחקירה זו חשודים אולם לא הבשיל לכדי הגשת כתב אישום. מאחר שהחקירה מתנהלת, כל פרט נוסף יש בו כדי לשבש את המשך החקירה ולכן אין באפשרותנו למסור פרטים נוספים".

  • עוד באותו נושא:
  • רצח
  • עתלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully