וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישי אישי עם מאיר שטרית: מצטרף למלחמה על ועדת הכלכלה

28.10.2010 / 12:31

תקציב המדינה הוא עלוב ואנטי חברתי, הוויתור של קדימה על ראשות ועדת הכספים היה טיפשות פוליטית, ובכלל - לקדימה יש דרך ארוכה עד שתהפוך לאופוזיציה אמיתית: ח"כ מאיר שטרית מדבר

מאיר שטרית. מגד גוזני
מאיר שטרית/מגד גוזני

ועדת המריבה: חברי הכנסת אופיר אקוניס וכרמל שאמה-הכהן לא לבד במריבה על ראשות ועדת הכלכלה. בקדימה נשמעים קולות הקוראים להשיב את ראשות הוועדה למפלגה. כזכור, בעת סידור הוועדות לאחר בחירות 2009 הליכוד וקדימה הגיעו להסכמה, לפיה קדימה תקבל את ראשות ועדת חוץ וביטחון, שבדרך כלל מחזיק בה איש קואליציה, וסיעת הליכוד תקבל את ראשות ועדת הכלכלה, הנמצאת באופן מסורתי בידי האופוזיציה. הסידור הזה היה טוב, כנראה, לציפי לבני ולצחי הנגבי, בוודאי טוב לליכוד. גרוע לקדימה כמובילת האופוזיציה.

עכשיו, ח"כ מאיר שטרית, היחיד שהתנגד בישיבת סיעת קדימה להסכם הזה, קורא לסיעתו "לשבור" את ההסכם ולהיכנס למלחמת עולם עד שראשות הוועדה תגיע למפלגה. "זאת היתה טיפשות פוליטית", הוא אומר בראיון לוואלה! חדשות. "ועדת הכלכלה היא חשובה ביותר לאופוזיציה, פי אלף מוועדת חוץ וביטחון. אני מנסה להוביל מהלך בקדימה לפרק את ההסכם, לשבור את הכלים. לומר: 'אם לא תתנו לנו להיות אופוזיציה, נעזוב את הכנסת'. זה פשוט נטרול של האופוזיציה. השאיפה שלי בסוף להביא את הנושא להצבעה בסיעה. אני בעד לנהל מלחמת עולם על זה".

לא לחינם שטרית מגדיר את ההסכם על חילופי ראשי הוועדות כ"טפשות". יו"ר ועדת חוץ וביטחון לא באמת יכול לסייע למאבק אופוזיציוני. בנושאים בעלי רגישות ביטחונית גבוהה, יו"ר הוועדה חייב להיות ממלכתי. לעומת זאת, יו"ר ועדת הכלכלה - שדנה ברפורמות כמו ברשות השידור ובתחבורה - יכול "לעשות שריר" לממשלה, לעכב דיונים. לא לחינם, כל האופוזיציות עד היום לקחו את ראשות הוועדה לידיהן. מדובר בכלי אופוזיציוני חשוב שקדימה פספסה בתחילת דרכה באופוזיציה.

סיפור ועדת הכלכלה הוא אולי סימפטום לכך שאתם לא יודעים להיות אופוזיציה.

"כל עוד הקואליציה מצביעה בעיוורון מוחלט על כל דבר, אין שום סיכוי להפיל את הממשלה בתנאים האלה, רק אם הקואליציה תתפרק. יש הרבה מה לשפר במלחמה שלנו כאופוזיציה". לטענתו, טעות ועדת הכלכלה נבעה מחוסר הניסיון שהיה אז ללבני. מאותה סיבה, היא גם לא הקימה ממשלה לאחר שנבחרה לראשות קדימה. "היום היא למדה והיא מחזיקה מעמד כיו"ר סיעה", הוא מעיד. "כל המלחמות נגדה בתוך הסיעה לא הצליחו. האופוזיציה מלוכדת, למרות הניסיונות של ביבי לקנות חברים, זה לא יצא לדרך. קדימה היום היא האלטרנטיבה היחידה לשלטון".

השבוע התקציב הדו שנתי אושר בקריאה ראשונה. היית בעבר שר אוצר, מה דעתך עליו?

"זה תקציב עלוב ואנטי חברתי ממדרגה ראשונה. זה מקומם אותי לראות איך הממשלה הזו מתנכלת לחלשים ונותנת צ'ופרים לחזקים. זה כמו ברית מילה, כשחותכים לקטנים, הגדולים אוכלים עוגות. המדינה מוותרת על הכנסות ממס הכנסה, באמצעות הנחות למי שמרוויח, בהיקף של חמישה מיליארד שקל בשנה. במדינה שבה הפערים כל כך רחבים, לאן ילך הכסף? למי שמרוויח הכי הרבה. באותו זמן מטילים מיסים עקיפים על המסכנים. כבר העלו את המס על הדלק, על האלכוהול, על סיגריות, כדי לספוג את אותן הטבות שהם נותנים לאחרים. העלו גם את אגרות הרכב, הטלוויזיה והרדיו. העלו בבת אחת ומבטיחים להפחית את אגרת הטלוויזיה עד שנת 2026. איזה מן טירוף. ביבי נתניהו הוא לא אותו ביבי נתניהו (כשר אוצר בשנים 2003-2005 – פ"ו). הוא שינה פרצוף, כיוון שהוא נסחט על ידי החרדים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אתה מותח ביקורת על מפלגת העבודה שנמצאת בקואליציה למרות שאין משא ומתן עם הפלסטיניים. אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שראש הממשלה עשה צעדים חד צדדיים והפלסטיניים סרבנים.

"לצעדים שראש הממשלה עושה אין שום ערך. אני לא מאמין שיצא מזה שלום. אני מאמין בדרך אחת להשיג שלום. לא דרך המסלול הפלסטיני-אמריקאי, זה משחק לסחיבת זמן. היוזמה הערבית היא היחידה שיכולה להביא אותנו לשלום מלא עם 56 מדינות אסלאמיות. המחיר ידוע ונשלם אותו גם עבור הפלסטיניים בלבד, ואני מציע לשלם את המחיר ולעשות שלום עם כל מדינות ערב. ניסיתי לשכנע בזה את שרון, אולמרט. הבאתי את זה לממשלה, לקבינט, ואני נדהם מהעיוורון הפוליטי של המנהיגות שלנו. באותו מחיר שנשלם בכל מקרה לפלסטיניים, יכולים להגיע לשלום אמיתי עם 56 מדינות ערב. כשאולמרט רצה לעשות ויתור חד צדדי התנגדתי. דעתי היא או שיש שלום כולל וויתורים על שטחים, או כלום. זה לא נכון לוותר על שטחים נוספים בלי שלום, ועדיף לעשות את זה מול כל מדינות ערב".

אילו יכולת להעביר חוק אחד, באיזה חוק היית בוחר?

לשטרית יש כבר הצעת חוק שהוא הניח: אי עוולה בלידה. לדבריו, מיעוט מבוטל מההורים לילדים שנולדו עם מום גנטי מצליחים לסיים את הליכי התביעה נגד הרופא, ואז בית המשפט פוסק מיליונים רבים לטובת המשפחה, עד שהפיצויים הגיעו ל- 50 מיליון שקלים בשנה. אולם רוב המשפחות, הורים לאלפי ילדים בשנה, לא מסיימות את הליך התביעה ואין בידיהן את האמצעים הראויים. בנוסף, בעקבות התביעות, הרופאים נוקטים באמצעי זהירות ושולחים את הנשים בהריון לבדיקות רבות ללא צורך, מה שגורם סבל רב לאשה והוצאה כספית גדולה למדינה. במידה שיש חשש קל לפגם גנטי הרופאים ממליצים להפיל. "ראש איגוד הגינקולוגים אמר לי: אנחנו רוצחים אלפי ילדים בשנה סתם, בגלל החשש שלנו מתביעות רשלנות. יכולנו להציל אותם", מספר שטרית.

"אני מציע חוק שאי אפשר יהיה לתבוע רופא על רשלנות על עוולה בלידה. אבל אני מציע להקים קרן של 50 מיליון שקל בשנה, שיגיעו מכל בדיקות ההיריון שלא יצטרכו לעשות. כל מי שנולד עם מום גנטי הוועדה תבדוק לפי מצבו הרפואי את התקציב לפיצוי חודשי, כדי שכל הילדים עם מום גנטי יטופלו. החוק הזה נוסה בניוזילנד ופתר להם את הבעיות באופן טוטאלי. זה חוסך המון צרות, כאבים וגם כסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully