וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה את חוק ועדות הקבלה

פנחס וולף

27.10.2010 / 11:27

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את הצעת החוק הקובעת כי יישובים קטנים מ-500 משפחות, יוכלו למנוע הגעת תושבים חדשים. הח"כים הערבים טוענים כי מדובר בגזענות. ח"כ רותם אמר בצחוק: "בכל יישוב יהודי צריך שיהיה לפחות ערבי אחד שיסייע בעת שנופל החשמל בשבת"

על רקע ההחלטה של ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת לאשר את הצעת החוק הקובעת כי יישובים הקטנים מ-500 משפחות, יוכלו להפעיל ועדות קבלה שימנעו הגעת תושבים חדשים שלא עונים על הקריטריונים של אופי היישוב, התעמתו ביניהם (רביעי) הבוקר מספר חברי כנסת מהימין והשמאל.

במהלך הדיון התנהלו חילופי דברים קשים בין חברי הכנסת מהימין לחברי הכנסת הערבים. ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) אמר בצחוק כי "בכל יישוב יהודי צריך שיהיה לפחות ערבי אחד שיסייע בעת שנופל החשמל בשבת". ח"כ טיבי השיב כי "הדרך בה אתה מתייחס להצעת החוק היא החשש שלנו, שיהיה סלקציה". כאשר ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר בסרקזם כי בן ארי מנסה עכשיו לבדוק את ועדת הקבלה באום אל-פחם ורותם הוסיף על כך שכבר הודיעו הבוקר שיקבלו אותו באבנים, אמר ח"כ טיבי: "הוא לא ראוי לשום אבן. יריקה כן, אבן לא".

הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה. הצעת החוק המקורית הוגשה כעשר שנים לאחר "פסיקת קעדאן", שבו חייב בג"ץ את היישוב קציר לקבל לשורותיו את משפחת קעדאן. לפי הצעת החוק, ועדות הקבלה יהיו רשאיות שלא לקבל ליישוב מועמד שאינו מתאים למרקם החברתי-תרבותי של היישוב, כאשר יש יסוד להניח שיהיה בו כדי לפגוע במרקם של היישוב. ועדות הקבלה גם יהיו רשאיות שלא לקבל תושב שאין לו אפשרות כלכלית להקים בית במקום.

הצעת חוק גזענית

חברי הכנסת הערבים, שטענו בדיון בוועדה כי מדובר בהצעת חוק גזענית שנועדה למנוע קבלת ערבים ליישובים יהודים, יצאו במחאה מהדיון וסירבו להשתתף בהצבעה. לדברי ח"כ טאלב א-סנע (רע"ם-תע"ל), "החוק הזה מאפשר הקמה של יישובים יהודים וימנע הכנסת תושבים ערבים, כל ההגדרות בחוק קיימות רק במגזר היהודי". א-סנע פנה ליו"ר הוועדה ואחד מיוזמי החוק, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) ואמר כי "תגיד שגם אנשי ישראל ביתנו יהיו חברי ועדת הקבלה כדי שיבדקו מה המצע של המועמדים. קדימה נמצאת כאן בשירות ישראל ביתנו".

ח"כ חנא סוויד (חד"ש) אמר כי "כל הצעת החוק הזו זה פרובוקציה אחת גדולה והוא מתנהל תחת הכותרת של חוסר תום לב. אנחנו יודעים שיוזמי החוק מתכוונים למשהו ומנסים לדבר במונחים אחרים לגמרי".

ח"כ א-סנע הוסיף כי "כאות מחאה אנחנו יוצאים. לא נשתתף בחוק הגזען והפאשיסט הזה. בושה וחרפה. עברתם כל גבול, חבל". ח"כ אורי אריאל השיב: "ויפה שעה אחת קודם". ואילו ח"כ רותם אמר לא-סנע: "אני מציע שתרים טלפון למח'ול ותציע לו אם לעשות עסקת טיעון או לא". יוזמי הצעת החוק הם חברי הכנסת ישראל חסון (קדימה), שי חרמש (קדימה), אורי אריאל (האיחוד הלאומי), משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו), יצחק וקנין (ש"ס) ודוד רותם (ישראל ביתנו).

אחד מיוזמי הצעת החוק, ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר בדיון בוועדה כי: "הצעת החוק משקפת את מחויבות המדינה לפעול למען שימור היכולת להגשמת החזון הציוני במדינת ישראל הלכה למעשה. לפני כ- 30 שנה יזמה המדינה הקמת שורה של יישובים קהילתיים קטנים בגליל ובנגב. היישובים נועדו להגשים את יעדי הממשלה בדבר פיזור האוכלוסייה ולאפשר לתושביהם קיום אורח חיים קהילתי-כפרי, המבוסס על לכידות חברתית ותרבותית. הצעת החוק מאוזנת".

ח"כ שי חרמש אמר בדיון: "כשם שיש לשמור על זכויות אזרח, יש לשמור על זכויות של קהילה להגדרה עצמית. הצעת החוק הזו מאפשרת לקהילות קטנות, מבודדות ופריפריאליות לקבוע את אופיין. מתנגדי החוק תוקפים אותו כאילו הוא חוק גזעני שהוגש 'בחוסר תום לב מוחלט'. אבל חוסר תום הלב, ואפילו צביעות בוטה, היא דווקא נחלתם של אותם מתנגדים. שכן 'יפי נפש' אלה אינם מוחים על אפליה כאשר מנהל מקרקעי ישראל מקצה אלפי מגרשים ביישובים ערביים לבני המקום בלבד ורבים מהם עומדים בראש המאבק כנגד התחרדות שכונות ויישובים חילוניים כגון קריית יובל ורמת אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully