וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון יפוצל לשתי ערכאות?

26.10.2010 / 21:05

ח"כ דוד רותם ממפלגת ישראל ביתנו מקדם הצעת חוק, לפיה יפוצל בית המשפט העליון לבג"ץ ולבית משפט לערעורים. נשיאת העליון ביניש הביעה באחרונה תמיכה בהקמת גוף לערעורים

גורמים במפלגת "ישראל ביתנו" ממשיכים במאבקם נגד מערכת המשפט ומנסים להביא לפיצולו של בית המשפט העליון. יו"ר ועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת, ח"כ דוד רותם, מתכוון להגיש הצעת חוק לפיצול סמכויותיו של בית המשפט העליון לשתי ערכאות. כך דווח הערב (שלישי) בערוץ 10.

לפי הצעת החוק אותה בוחן ח"כ רותם, סמכויות בג"ץ יישארו בידיו של בית המשפט העליון, אולם סמכות הערעורים תופקע ממנו ותועבר לערכאה נוספת חדשה. במפלגה מבקשים להדגיש כי מדובר ביוזמה פרטית של ח"כ רותם ולא של כל חברי הסיעה ויושב הראש שלה.

"ביהמ"ש יתקשה להמשיך למלא את תפקידיו"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, הביעה בעבר מספר פעמים את דעתה שיש צורך ברפורמה במבנה מערכת המשפט והדגישה שוב ושוב את הצורך, לדעתה, בבית משפט לערעורים. לפני חודש, בנאום שנשאה באירוע פתיחת שנת המשפט בלשכת עורכי הדין בירושלים, אמרה כי "ללא הקמת בית משפט לערעורים, בית המשפט העליון לא יוכל להמשיך במשך שנים למלא את תפקידיו החשובים". מוקדם יותר השנה אמרה ביניש כי "להיות ערכאת ערעור ראשונה על תביעה כספית או על גזר דין או הכרעת דין אינו תפקיד מובהק של בית משפט עליון".

ביניש אמרה אז כי היא תומכת בהצעות של ועדת אור, שקבעה בשנות ה-80' כי יש לשנות את מבנה מערכת המשפט, כך שהדיונים יתקיימו בבית משפט שלום, הערעורים במחוזי וסוגיות עקרוניות בעליון. אולם היא הבהירה כי אם לא ניתן ליישם את המלצות הוועדה, יש להקים בית משפט לערעורים. מלשכתו של שר המשפטים יעקב נאמן לא התקבלה תגובה לפרסום הערב.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליעזר ריבלין התייחס אף הוא הערב, בעקיפין, לנושא ואמר כי יש לבחון כל רפורמה בהליכי המשפט של ישראל בצורה משמעותית. "קיימת נטייה לבחון רפורמות בדין, רק באחרונה הועלה לסדר היום הציבורי הצעה לרפורמה בתחום הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. הכוונה ראויה ללא ספק, אך יש להתייחס ליוזמות אלו באחריות רבה. הדין האזרחי בישראל, דיני הנזקים, דיני החוזים ודיני החברות מצטיינים בהישגים המשמשים אות ומופת לקהילות משפטיות אחרות בעולם. הם פותחו בעמל של דורות, נדבך על גבי נדבך, על בסיס עקרונות המשפט הפרטי, שהם חלק ממורשת התרבות של העולם החופשי. כל שינוי שאנחנו באים לשקול בדין אסור שהוא יפגע בכל אלה במחי יד", אמר השופט בנאום שנשא בבאר שבע בכנס לשכת עו"ד בדרום, לציון פתיחת שנת המשפט בעיר.

*בהכנת הידיעה השתתף רמי שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully