וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תניחו לחרדים: דרושה הבנה חילונית

ד"ר חיים שיין

26.10.2010 / 7:08

בית המשפט העליון של מדינת ישראל פסק כי מתן הבטחת הכנסה לתלמידי כוללים חרדיים מהווה פגיעה בחלוקה שוויונית של משאבי המדינה. החלטת בית המשפט היתה מחויבת המציאות המשפטית לאור חוק יסודות התקציב וחוק הבטחת הכנסה. את החוקים האלה לא קבע בית המשפט העליון, הם נחקקו על ידי כנסת ישראל.

מתוך הבנת משמעות הבג"ץ מבקשים חברי הכנסת החרדים לתקן את המצב החוקי ולאפשר את המשך תשלום הקיצבה לאברכים החרדים. מדובר בקיצבה לא גבוהה המשולמת כבר 30 שנה. כל בר דעת במדינת ישראל מבין ויודע, וכך עלה גם בפסק דינו של בית המשפט העליון, כי ההשקעה השנתית בכל סטודנט מתקציבי המדינה היא מעל ומעבר לקיצבת האברכים. עם זאת, ברוח השוויוניות, שרים וחברי כנסת רבים מבקשים להשוות בין סטודנטים לאברכים בקבלת קיצבה.

הציבור החרדי והנהגתו חייבים להבין כי בעשורים האחרונים החברה הישראלית עברה תהליכים משמעותיים ששינו את כללי המשחק הפוליטי. המאבק הוא על התודעה הציבורית ולא על לשון המאזניים. במשך עשרות שנים ההנהגה החרדית ידעה למקם את עצמה כלשון מאזניים בפוליטיקה הישראלית השסועה, ובכך זכתה להישגים משמעותיים.

ראשי הממשלה (מלבד מנחם בגין ז"ל) שנתנו לציבור החרדי את מבוקשם בדרך להקמת קואליציה, לא עשו זאת מתוך אמונה ומתוך הערכה לדרכם של החרדים, אלא מתוך הבנה כי כל חוק ותקציב מהווים סוג של פשרה לאומית שיש לה מחיר. והרי ידוע כי לדמוקרטיה יש מחיר, והפשרה היא ממהותה הבסיסית.

מנדטים מיותרים

ההתנהלות החרדית לאורך שנים יצרה אנטגוניזם קשה כלפי החברה החרדית. לכן ניתנו מנדטים רבים ומיותרים למפלגות שדגלן היחיד היה שנאת חרדים. גם בימים אלה מתנהלת תחרות בין מפלגות ויחידים על העלאת מפלס השנאה לחרדים לקראת התפתחויות פוליטיות אפשריות.

החרדים צריכים להבין כי לא מספיק להיות צודק, מאמין, ישר, הגון ואפילו ירא שמיים, חשוב להפנים כי המאבק הוא על התודעה, על האופן שבו כלל הציבור שופט את דרכם והתנהלותם. בעניין זה הציבור החרדי מחויב להשקיע מחשבה ומשאבים בהידברות ובהסברה ובוודאי אסור להרים ידיים בבחינת כולם נגדנו.

החברה החרדית עוברת שינויים משמעותיים, רובם כרגע מתחת לפני השטח. התובנה כי ניתן לקיים חברת לומדים על בסיס קופות גמילות חסדים הולכת ונשחקת. נשים חרדיות רבות כבר משולבות במעגל העבודה, והגברים בעקבותיהן.

חשוב להבין כי שינויים בחברה שמרנית הם איטיים ודורשים סבלנות וזמן. אני מציע למחוקקים לא לרמוס את הציבור החרדי בכוח הרוב אלא ליצור מנגנון שיאפשר תקופת גישור ומעבר בטוח מתורתו אומנותו לתורתו ואומנותו. חשוב שהציבור החילוני יבין כי לימוד התורה הוא פוליסת הביטוח לקיומו הרוחני של העם היהודי. לעיתים הפרמיה לא זולה, אך לא כדאי לנהוג על כבישיה המפותלים של ההיסטוריה היהודית ללא תעודת ביטוח.

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully