וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדלת האחורית: התקציב כולל מימון האברכים

26.10.2010 / 0:11

למרות שנתניהו הבטיח שוועדת מומחים תדון במלגות לאברכים, יאושר הלילה תקציב המדינה לשנתיים הקרובות כאשר הוא כולל בתוכו סעיף הבטחת הכנסה לחרדים. קדימה: ”שיא חדש של ציניות”

בעוד שחוק המלגות לאברכים עורר רעש ציבורי רב, התנגדות עיקשת מצד מפלגות העבודה וישראל ביתנו, ו-וועדה שתבחן את הנושא שהוקמה על ידי ראש הממשלה, לוואלה! חדשות נודע כי הנושא כבר נמצא בספר התקציב לשנים 2011-2012, שהכנסת תאשר הלילה (שני) בקריאה ראשונה.

תחת התקציב של משרד החינוך, נכתב הסעיף: "הבטחת הכנסת מינימום לאברכי כוללים". הלילה, חברי הכנסת יאשרו בקריאה ראשונה להעביר 111 מיליון ו-885 אלף שקלים לשנת 2011 ו-109 מיליון ו-753 אלף שקלים לשנת 2012. זאת, למרות שהחוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מבקש לאשר בדיוק את אותו סעיף, רק בחוק נפרד.

עם זאת, יש לציין כי משרד האוצר התייחס לפסיקת בג"ץ בהצעת החוק, ובדברי ההסבר לתקנה נכתב, כי "לעניין תשלום גמלת הבטחת הכנסה לאברכי כוללים, פסק בג"ץ כי הסעיף התקציבי פוגע פגיעה שאינה מידתית בזכות לשוויון. על כן, בהצעות התקציב הסכום המיועד לגמלת הבטחת הכנסה יוקצה רק לאחר בחינת הנושא בהתייחס לפסיקה זו". המשמעות היא שאם "חוק גפני" לא יעבור, לא יינתן התקציב. מנגד, טוענת האופוזיציה כי אם כך יש להכניס את תקציב הסעיף ישר לרזרבות, ובמידה ש"חוק גפני" יעבור יקחו את הכסף מהרזרבות.

בעקבות כך, הודיע השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן כי הוא לא יצביע בעד אישור התקציב. לדבריו, "ראש הממשלה והסיעות החרדיות מבצעות מחטף פרלמנטרי שבמסגרתו יובאו סעיפי הקצבאות לאברכים להצבעה ללא דיון מסודר. דווקא בנושא כה רגיש ולאחר החלטת בג"ץ אני מצפה מראש הממשלה שינהג בצורה עקבית. ראש הממשלה הבטיח לציבור שהוועדה שתקום תדון במכלול הנושאים ותהיה קשובה לרחשי הציבור ועל כן אין שום היגיון להצביע הערב בעד התקציב ורק לאחר מכן לקיים דיון בוועדה. כללי המנהל התקין מחייבים אותנו לנהוג אחרת".

לשכת רה"מ: נקבע הסדר לפי דרישת בג"ץ

בקדימה הגיבו לידיעה ואמרו, כי "נתניהו שובר שיא חדש של ציניות, חוצפה וזלזול כלפי הציבור בישראל. ביום א' הוא מודיע שמקים ועדה וביום ב' דוחף את כספי האברכים לתקציב. מדובר בסטנדרט מביש של אחיזת עיניים ושפל בזוי של נורמות שלטוניות. מוטב שמפלגת העבודה, גדעון סער וכל אלו שדיברו גבוהה בזכות הסטודנטים ונגד חוק האברכים, יעמדו במילתם, יצביעו נגד התקציב ונגד התרגיל של נתניהו וגפני, במקום לתת יד לחרפה עוקפת בג"ץ".

ממלא מקום יו"ר סיעת קדימה, ח"כ יוחנן פלסנר, אמר בתגובה לפרסומים כי "הדו-פרצופיות של ראש הממשלה ושל עוזריו שוברת שיא חדש. מצד אחד, הוא שולח לציבור את פקידיו שמסבירים כי יפעלו לשנות את החוק. מאידך, ראש הממשלה לא מהסס להונות את הציבור ולשלם לשותפיו הפוליטיים את מלוא המחיר שדרשו מתחת לשולחן. הערב בהצבעת הכנסת נדע מה ערך ההבטחות וההצהרות הנרגשות שנתנו שרי העבודה ויתר השרים המתנגדים לחוק לסטודנטים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הממשלה פועלת לפי פסיקת בג"צ להסדיר בחוק את השלמת ההכנסה לאברכים. במקביל, פועלת הממשלה לעידוד הכשרה מקצועית והשתלבות בעבודה של אברכים. עד סוף השנה, לפני שחוק התקציב יאושר בקריאות שנייה ושלישית, תקבע הממשלה הסדר חוקי לחלוקת התמיכות לפי דרישת בג"ץ. במידה שהתהליך לא יסתיים עד לאישור חוק התקציב, יועבר התקציב המיועד לאברכים לרזרבה הכללית של תקציב המדינה".

גורמים במשרד האוצר מסרו בתגובה, כי "משרד האוצר נוהג בנושא בדיוק כפי שנהגו כל ממשלות ישראל ב-30 השנים האחרונות. במידת הצורך, השינויים הנחוצים כפי שיסוכמו על ידי הוועדה שהוקמה יתוקנו בדיונים לקראת אישור התקציב בקריאה שניה ושלישית".

עדכון ראשון: 20:11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully