וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני בטירקל: טורקיה ניצלה את הוואקום המדיני

25.10.2010 / 10:25

יו"ר האופוזיציה העידה בפני ועדת טירקל והסבירה את התהליך שהוביל להידרדרות היחסים עם טורקיה. לדבריה, "היעדרו של תהליך מדיני נתן לטורקיה הזדמנות ליצור פרובוקציה"

גדעון צנטנר

(עריכה: גדי וינסטוק, צילום: גדעון צנטנר)

יושבת ראש האופוזיציה ציפי לבני העידה הבוקר (שני) בפני ועדת טירקל לחקר אירועי המשט לעזה. לבני פרשה בפני הוועדה את תמונת המצב המדינית ערב המשט לעזה, וטענה כי העדרו של תהליך מדיני עם הפלסטינים פגע במעמדה של ישראל בעולם, והביא להידרדרות יחסיה עם טורקיה.

לדברי לבני, לאחר השתלטות חמאס על הרצועה "ישראל הייתה צריכה להחליט איך מגייסים את העולם בצורך להיאבק בטרור, ולשם כך אימצנו אסטרטרגיה דואלית: במקום להקפיא מהלכים מול הרשות יצרנו חלוקה בין מתונים לקיצוניים. ישראל הסכימה לא להישאר בשלב הראשון של מפת הדרכים והתחלנו מרצוננו בתהליך מדיני, אבל במקביל ביקשנו מהעולם שיעמוד איתנו נחוש מול חמאס. המדיניות הזו אפשרה לישראל באותו זמן לשכנע שמצד אחד יש את ישראל, הרשות, ומדינות ערב מתונות, ומצד שני אירן, חיזבאללה וחמאס".

לבני הדגישה כי "העולם הבין שבעיית הלגיטימיות של חמאס צריכה להיפתר דרך דיאלוג עם הרשות הפלסטינית. כשהתחילו המשטים הייתה הבנה גם בעולם הערבי שזה משחק סכום אפס. אלא שבהעדר תהליך מדיני נוצר ואקום שטורקיה נכנסה אליו. היא ראתה במשטים הזדמנות לייצר את פרובוקציה, בזמן שהאטסטרגיה הדואלית לא נתפסה יותר כחלק מהאסטרטגיה הבינלאומית של ישראל".

"מעולם לא הייתה לעזה יציאה לים"

עוד אמרה יו"ר האופוזיציה כי כשהייתה שרת החוץ "היו לי מספר שיחות עם ארדואן על חמאס. תפיסתו הייתה של הבנה לחמאס וחוסר הסכמה בסיסי עם הרעיון שהקהילה הבינ"ל לא נותנת לגיטימציה לארגון. הם הזמינו את חמאס לטורקיה מיד אחרי הבחירות כשישראל עוד הייתה במצב תקין עם טורקיה. אני בתור שרת החוץ הסברתי שכל הפעילות שלהם לתמוך בחמאס פוגעת בתהליך מול הפלסטינים. העדרו של הסדר מדיני יצר מצב שכל העולם הטיל מגבלות על פעולות לגיטימיות של ישראל, מצב שבו ישראל הפכה בעיני העולם עם סימני שאלה במקרה הטוב ועם ביקורת במקרה הרע".

לבני התייחסה גם למכתב שכתב נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש ב- 2004 ואמרה, כי "בוש הבהיר במכתבו שאחרי שיראל תיסוג מעזה יימשכו ההסדרים הקיימים במים הטריטורייאלים ובמעברים. ישראל עשתה צעד מדיני, אך השאירה את הקונספט המדיני שמלווה אותנו מאז שנות ה- 90".

לבסוף, אמרה לבני כי "גם לפני ההחלטה על סגר על עזה מעולם לא הייתה לעזה יציאה לים, לפי ההסכמים עם הרשות הפלסטינית. זו לא הייתה רק החלטה ביטחונית. גם כניסות ויציאות טובין נעשו רק דרך מעברים יבשתיים וההבנות הללו ליוו אותנו גם לאחר מכן, וכך פעלנו. ביחס לבניית נמל בעזה נדרשה ועדה מיוחדת שתגיע להסכמות אך מעולם לא הגיעו להסכמות ולכן הנמל לא לגיטמי".

אתמול בבוקר העיד הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי בפעם השנייה בפני ועדת טירקל. בעדותו, סיפר הרמטכ"ל כי "גם אחרי שתחקרנו לעומק את החיילים, המסקנה שהתחזקה היא שהיתה תגובה מדודה מצד הלוחמים למציאות הקשה ב'מרמרה'". אשכנזי הוסיף כי "לא היה שם מפגן של פעילי שלום. פעילי שלום אינם יודעים לקחת נשק ולדרוך אותו או לפעול עם מסכות גז ואפודי מגן באמצע הלילה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully