וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורקים בפנים של הסטודנטים

יובל אדמון

25.10.2010 / 7:00

הצעת החוק הקובעת המעגנת את מלגות הקיום של האברכים עושה צחוק מכולנו. בשם 300 אלף סטודנטים שמרגישים עכשיו פראיירים, מזהיר יובל אדמון: מדובר בתקדים מסוכן

סוף לאפליה? בקיץ האחרון בג"צ קבע סוף סוף, לאחר עשר שנים של דיונים, שלא ייתכן שאברכים יקבלו מהמדינה הבטחת הכנסה של מעל אלף שקלים בחודש על מנת ללמוד תורה, בזמן שסטודנטים "מן המניין" לא יקבלו דבר. זה מפלה, זה לא צודק, וזה לא הוגן. במדינות דמוקרטיות כמו ישראל עיקרון השוויון הוא עיקרון חשוב, וטוב שכך.

כל זה לא ממש מעניין את הפוליטיקאים ואת העסקנים החרדים. מבחינתם, העיקר לדרוש מהמדינה עוד ועוד עבור הסקטור שלהם. למי איכפת מהשוויון? הצעת החוק "עוקפת בג"צ" שהגישו ח"כ משה גפני וחבריו, לפיה אברכים ימשיכו לקבל מלגת קיום, מנסה לעשות צחוק מכולנו. מה שעצוב זה שהיא עוד עלולה להתקבל.

לעג לרש

מילא אם גפני ושות' היו דורשים כי גם סטודנטים אחרים, שרחמנא ליצלן לא לומדים תורה אלא לומדים מקצועות "בזויים" כמו רפואה, הנדסת מחשבים, כלכלה והיסטוריה, יקבלו גם הם מלגת קיום. אז ניתן היה אולי להבין את הצעת החוק, ואף לתמוך בה. הרי גם בקרב 300,000 הסטודנטים הלומדים במערכת ההשכלה הגבוהה אפשר למצוא רבים שמגיעים מהפריפריה, מרקע סוציו-אקונומי נמוך, הזקוקים לסיוע המדינה על מנת להצליח להשקיע בלימודיהם.

אבל אין זה המצב. הגדילו החברים וכתבו בלשון ההצעה, בהתייחסות לאפליה הברורה של הסטודנטים: "קיימים הבדלים רבים בין תלמיד כולל שבחר לקדש את לימודי התורה כדרך חיים לבין סטודנטים הלומדים במשך תקופה מסוימת וזמנית". אין ספק שזו אבחנה מדויקת. להבדיל מתלמידי הכולל, הסטודנטים משרתים את מדינתם במשך שלוש שנים ויותר בשירות צבאי מפרך. לפי נתוני התאחדות הסטודנטים בישראל כ-80% מהסטודנטים עובדים בעבודות זמניות במהלך לימודיהם על מנת לפרנס את עצמם ולממן את הלימודים. אף על פי כן, אותם סטודנטים חרוצים זקוקים במהלך התואר בממוצע לכ-15,000 שקלים מהוריהם, על מנת "להשאיר את הראש מעל המים". כלומר, לא רק שהסטודנטים לוקחים על עצמם נטל כלכלי כבד בזמן הלימודים, נטל זה מגולגל גם אל עבר הוריהם.

אך זה לא מספיק לגפני וחבריו. בלשון הצעת החוק הם ממשיכים ומציינים כי: "מה גם שאוכלוסיית הסטודנטים נהנית מהסדרים אחרים ומהיקפי תמיכה לא מבוטלים בעלות של כ-450 מיליון שקלים בשנה". תגידו, מילא אתם רוצים להפלות אותנו לרעה, אבל אתם גם חושבים שאנחנו מטומטמים? 450 מיליון שקלים לשנה ל-300,000 סטודנטים זה בממוצע 1,500 שקלים תמיכה לסטודנט בשנה. החרדים דורשים 1,040 שקלים לאברך בחודש, כלומר בערך פי 10 מסטודנט רגיל! איזה לעג לרש.

מה קרה לערך השוויון?

גם "הצעת הפשרה" המסתמנת היא עבודה בעיניים. אנחנו, כאמור, לא מטומטמים ומודעים לכך שגם הצעה הנוגעת לסטודנטים עם שלושה ילדים, בלי רכב ודירה והכנסות נוספות ממש לא רלוונטית ל-99.9% מהסטודנטים בישראל. הסטודנט הממוצע לתואר ראשון הוא בן 24 ובזמן שהאברך הספיק לעשות שלושה ילדים - הסטודנט שירת בצבא. אנחנו הסטודנטים מחכים על פי רוב עם ילדים עד שיש להם את היכולת לפרנס אותם בכבוד, ולא לגדלם בחרפת רעב. חייבים לבטל לאלתר את הקריטריונים שנועדו אך ורק לציבור החרדי ולהחליפם בקריטריונים שוויוניים והוגנים דוגמת רמת הכנסה.

והנה הצעה טובה עוד יותר: במקום קריטריון של שלושה ילדים, אפשר להגדיר שמי שעובד לפחות עשר שעות בשבוע יהיה זכאי למלגה. כך סטודנטים מרקע סוציו אקונומי חלש שעובדים בזמן הלימודים על מנת לסיים את החודש ייהנו מתמיכת המדינה. ואפילו הצעה מרחיקת לכת עוד יותר: רק מי ששירת בשירות צבאי או לאומי יזכה למלגה.

"אנחנו בטח לא פראיירים"

מדובר בתקדים מסוכן, שעתיד להתגלגל למקומות נוספים כבר בחודשים הקרובים. בעוד מספר חודשים בג"צ צפוי להכריע בעתירות הרבות שהוגשו לאורך השנים כנגד "חוק טל", אשר מסדיר את אי השירות של החרדים בצה"ל. מאז נחקק החוק ברוח פייסנית ומכילה מאוד כלפי החרדים, בחרו אחוזים בודדים מהחרדים לשרת שירות צבאי, או שירות אזרחי, או חלילה לצאת לשוק התעסוקה ולהתפרנס בכבוד. הפגיעה הקשה של החוק בעיקרון השוויון צפוי להוות גורם מכריע בבג"צ. אבל אל נא נפתח ציפיות שבג"צ יפסול את החוק ויחייב את המדינה לדרוש מהחרדים להשתתף גם הם בנטל השירות. הרי גם אם בג"צ יכריע כך, יבואו גפני וחבורת המצטדקים, ילחצו את ביבי לפינה, ויציעו הצעת חוק "עוקפת בג"צ" חדשה, שקובעת כי רק אנחנו הסטודנטים, הפראיירים שמשרתים ולומדים ועובדים לפרנסתם, נמשיך לתרום למען החברה בה אנו חיים, בזמן שאחינו החרדים מצפצפים על כולנו.

ונסיים במילותיהם של להקת "הדג נחש": "ונעשה מילואים, נשלם המסים, ונעמוד בפקקים, אותנו לא דופקים, אנחנו בטח, בטח, בטח לא פראיירים!".

* יובל אדמון הוא יו"ר אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully