וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח רבין: התשובה טמונה בעתיד

יהושוע סובול

24.10.2010 / 7:33

חברת הכנסת עינת וילף הציעה להפסיק לציין את ימי השנה לרצח רבין בנימוק שמפלגת העבודה צריכה לצאת מהאבל ולהיפרד סוף סוף מהעבר שמעיק עליה. חברת הכנסת המכובדת טועה כשהיא מתייחסת לרצח רבין כאל אירוע השייך לעבר. הרצח הזה, רבותיי, שייך לעתיד, או ליתר דיוק: העתיד שלנו ושל בנינו ונכדינו שייך לרצח הזה.

ככל שהזמן עובר מאותו ליל 4 בנובמבר 1995 מתברר שעדיין לא התחלנו לעכל את משמעותו של האירוע הגורלי שתוצאותיו הסופיות טמונות בחיק העתיד. כאשר יורש העצר האוסטרי פרנץ פרדיננד נרצח בסרייבו ב?28 ביוני 1914 בידי הסטודנט הסרבי הלאומני גברילו פרינציפ, איש לא יכול היה לחלום על כך שבאותו רגע נזרעו זרעי הפורענות שיחוללו שתי מלחמות עולם ויביאו בין השאר לשואת יהודי אירופה.

לרצח פוליטי יש כוח לשנות

לבני דורו של הרוצח פרינציפ היה ברור שמלחמת העולם הראשונה, שבה נהרגו יותר מ?18 מיליון בני אדם, היתה תוצאה ישירה של הרצח. אבל אפילו החכמים וגלויי העיניים שבהם לא יכלו לשער שתוצאת המלחמה ההיא, בצורת חוזה ורסאי שהשפיל את גרמניה עד עפר, תצרוב בלב הגרמנים רגשי תסכול ונקם שיבשילו כעבור 22 שנים, עם חתימתה של צרפת על הסכם כניעה לגרמניה בטקס משפיל, שהתקיים באותו קרון רכבת שבו חתמה גרמניה על כניעתה לצרפת. אותה סופת אשמדאי שחולל הרצח בסרייבו תבוא לסיומה רק עם רצח העם היהודי באירופה, ועם הרס ערי גרמניה וכניעתה ללא תנאי בפני בעלות הברית.

* * *

זו תכונתו הנוראה של רצח פוליטי ברגע היסטורי הרה גורל - יש בכוחו לשנות את מהלך ההיסטוריה ותוצאותיו אינן מתמצות לא בעשור ולא בעשור וחצי, אלא הן מתבררות והולכות במרוצת שנות דור, אם לא יותר מזה.

רבין נרצח ברגע גורלי, בעיצומו של מימוש מדיניותו, שהיתה אמורה להביא לסיום הסכסוך הישראלי?פלשתיני ולהשכנת שלום בין ישראל למדינה הפלשתינית שתקום כתוצאה מסיום הסכסוך. כל ראשי הממשלה שעלו וירדו בישראל מאז הרצח הוכיחו שאיש מהם לא היה מסוגל או כלל לא התכוון לעשות את מה שרבין רצה. ורבין, יש לומר, היה מסוגל לעשות זאת אלמלא נרצח באותו רגע מכריע במימוש מדיניותו.

רצח רבין שם קץ למדיניות השלום של ישראל. מאז הרצח ועד היום הצטיינו ראשי ממשלות ישראל בתירוצים לאי יכולתם או לחוסר רצונם להשיג שלום. כל אחד ואי היכולת שלו, כל אחד והתירוץ שלו, כל אחד והמכשולים שלו, כל אחד והכשלים שלו.

אבל לא את חשבון הכשלים של ראשי הממשלות שלנו אני מבקש לעשות כאן, אלא את חשבון הרצח שפשרו ההיסטורי עדיין נסתר מעינינו.

ברור לגמרי שאלפי הקורבנות שנפלו מאז הרצח הם רק תוצאה ראשונית של הסיכול הממוקד שנעשה לשלום באותו לילה גורלי בכיכר. בדיוק כשם שקורבנות מלחמת העולם הראשונה היו רק ההקדמה לטבח העמים הגדול בהיסטוריה שבא לאחר שנות דור והיה אחת התוצאות המאוחרות של הרצח בסרייבו.

* * *

אולי רק בעוד 20 או 30 שנה, כשעשן הארצות הבוערות יתפזר, ושרידי עמי המזרח התיכון יקומו מאפרה של מלחמה איומה, שתהיה תוצאתו הסופנית של סיכול השלום באותו לילה בכיכר, תתברר סוף סוף משמעותו של אותו רצח שכיום מבקשים להשכיחו מליבנו.

אבל שאלת השאלות היא אם בכלל היה אפשר למנוע את הרצח הגורלי ההוא אחרי שרבין הוצג בהפגנות הימין כקצין נאצי במדי אס.אס.

אפשר שיום אחד היסטוריונים יחזרו אל תמונת הזוועה של ההפגנה הנתעבת ההיא, ויציגו אותה כאירוע שבו נזרעו זרעי חורבנה של ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully