וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: לא משתמע לשתי פנים

דורי גולד

22.10.2010 / 7:34

בנאומיו בדרום לבנון לא השתמש נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, בשפה המשתמעת לשתי פנים. הוא היה לגמרי חד?משמעי ביחס לתפיסתו את גורלה של ישראל: "העולם צריך לדעת שהציונים יאבדו. פלסטין תשוחרר באמצעות כוח והאמונה בהתנגדות". הדבר מסמל החמרה ברורה ברטוריקה האירנית נגד ישראל.

אחמדינג'ד קורא להשמדת ישראל מאז נאומו המפורסם באוקטובר 2005. אך המילים שהוא בחר להשתמש בהן אז היו: "האימאם היקר שלנו הורה שהמשטר כובש?ירושלים הזה חייב להימחק מעל דפי ההיסטוריה", והן גרמו לפרשנים שונים לטעון שכוונתו לא היתה השמדה פיזית של ישראל. מחקר שפירסם ד"ר יהושע טייטלבאום הפריך זאת. ב?2003 נכתב על כלי שנשא שיהאב?3: "ישראל חייבת להימחק מדפי ההיסטוריה" - הצבא האירני חיבר בין ההצהרות העוינות של המשטר ובין הנשק שעומד לרשותו ליישומן. כעת ההכרזות הוחרפו.

אלו צעדים מוחשיים ישראל יכולה לנקוט? ראשית, יש לעקוב בקפדנות אחרי הצהרות אירניות. אכן, יש יתרון בהתמקדות באדם יחיד כשהמטרה היא לנהל מערכה ציבורית נגד אירן, מן ההכרח להעיר כי מנהיגים אירנים אחרים גרועים בדיוק באותה המידה. הדמות הפוליטית החזקה ביותר באליטה האירנית, האייתוללה עלי חמינאי, הגדיר את ישראל ב?2000 "גידול סרטני" שחייב "להיעקר". ב?2001 הוא דיבר על "מחיקת" ישראל. מפקד משמרות המהפכה אמר ב?2008: "בעתיד הקרוב אנו נחזה בהשמדה של המיקרוב הסרטני ישראל".

איסור על אחמדינג'ד

שנית, ישראל צריכה להשתמש בהצהרות אלו בעקביות מול הקהילה הבינלאומית, במטרה לבודד את אירן. ב?2006 האיחוד האירופי הטיל איסור נסיעה על נשיא בלרוס, לוקאשנקו, בגין רמאות בבחירות ופגיעה בזכויות אדם. מדוע ישראל לא יכולה להביא להטלת איסור כזה על אחמדינג'ד? גם אם הוא לא מוזמן כיום ללונדון ולברלין, פרסום על הגבלת מסע אירופית ישפיע על הדיון הפנימי באירן.

שלישית, בשנים האחרונות התקיימה פעילות רבה שעליה ניתן להתבסס. ב?2007 הצביע בית הנבחרים של ארה"ב באופן גורף לטובת יוזמה במועצת הביטחון של האו"ם שתשאף להעמיד לדין את אחמדינג'ד בגין הסתה לרצח עם.

ארווין קוטלר, חבר פרלמנט קנדי, אירגן עצומה להאשמת אחמדינג'אד, שנתמכה על ידי כ?100 פרופסורים למשפטים, דיקני בתי ספר למשפטים ובכירים נוספים. אפילו אם מאמץ כזה ייבלם על ידי הרוסים, הדבר יגרום לאירן מבוכה רצינית ויקשה על חברות מערביות להתעלם מהסנקציות.

ממשלת ישראל הקודמת התנגדה ליוזמות אלה, אולי כיוון שמשכו תשומת לב אל ישראל במקום להדגיש את האיום העולמי שאירן מהווה. אבל אירן מאיימת על ישראל בכל מקרה ואין טעם להכחיש זאת. נכון, מערכה כזאת עשויה להיות מנוגדת למדיניות ממשל אובאמה השואף להושיט יד לאירן, אבל אחרי שנתיים, גם התומכים הגדולים של הבית הלבן מודים שהמדיניות הזו לא הביאה שום תוצאות.

לישראל יש אפשרויות דיפלומטיות אמיתיות שהיא יכולה ליישם במטרה להתייצב מול אחמדינג'ד, אבל היא חייבת להחליט אם היא רוצה להישאר פאסיבית בתחום הזה או להתחיל ללחוץ על האיראנים בנקודות התורפה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully