וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון התירה צמצום של מוצרים לעזה

גלעד גרוסמן

21.10.2010 / 16:16

ממסמכים שחשפה המדינה בנוגע למוצרים שניתן היה להכניס לעזה עולה כי הרשימה גובשה על סמך "רגישות לצרכי הקהילה הבינלאומית". מערכת הביטחון: מעולם לא בוצע כל צמצום מכוון של מוצרי יסוד

המדינה חשפה היום (חמישי) לראשונה את רשימת המוצרים אותם ניתן היה להכניס לרצועת עזה עד לחודש יוני האחרון. המסמכים, שנחשפו בעקבות עתירה שהגישה לפני שנה וחצי עמותת גישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובה דרישה לחשוף את הרשימות במסגרת חוק חופש המידע. מהמסכים עולה בין השאר כי הרשימה גובשה על סמך "תדמית" המוצרים ו"רגישות לצרכי הקהילה הבינלאומית". המדינה מסרבת לחשוף את המדיניות העדכנית בדבר העברת סחורות.

תחילה הכחישה המדינה את קיום המסמכים ולאחר מכן התנגדה לחשיפתם בטענת "שיקולים ביטחונים", טענה שנדחתה על ידי בית המשפט. מהמסכים שנחשפו עולה כי צה"ל קבע "קו התראה עליון", כלומר מצב שבו יש מלאי גדול של מוצר מסוים ואז ניתן להפסיק לספקו, גם כאשר מדובר במוצר יסוד. בנוסף, טיוטת נוהל המעקב, שלפיה פעלו במערכת הביטחון, מציגה את האפשרות להפעיל מדיניות צמצום מכוונת , כאשר אם נוצר מחסור חמור ברצועה של מוצר מסוים "יוצגו למקבלי ההחלטות השלכות החוסר מאותו מוצר".

"מנוגד לדיני המשפט הבינלאומי"

אולם, במערכת הביטחון טוענים שמעולם לא נעשה שימוש מעשי ב"אלמנט" זה ולא בוצע כל צמצום מכוון של מוצרי יסוד. "אספקת המוצרים נעשתה באופן שוטף תוך דאגה לרמות המלאי השונות והקפדה על כך שלא יתקרבו לקו ההתראה התחתון", נכתב במסמך שצירף משרד הביטחון.

עוד עולה מהמסמכים, כי במערכת הביטחון התנגדו להכנסת מוצרים שנתפסו כמותרות. ב"גישה" טוענים שהדבר מנוגד לדיני המשפט הבינלאומי, שקובע כי מדינת ישראל יכולה לאסור כניסת סחורות אך ורק מסיבות ביטחוניות. "מוצרים שאופיינו בתדמית של "מותרות" נאסרו בכניסה – גם אם לא היוו סיכון בטחוני וגם אם היה להם ביקוש. כך לא נמצאים ברשימת המוצרים המותרים לכניסה מוצרים כגון שוקולד ונייר", אומרים בגישה. בנוסף, מוצרים "בעלי אופי שיקומי", נדרשו לאישור מיוחד. כך, ארגונים בינלאומיים וממשלות המערב לא קיבלו אישורים לחומרי בנייה עבור בתי ספר ובתי מגורים כפי שביקשו. הנהלים והרשימה עצמה היו סודיים, וכך נמנע מסוחרים ברצועה לדעת מה מותר להם לייבא.

"במקום לשקול הגנה על הביטחון מחד, וצרכיהם וזכויותיהם של אזרחים תושבי רצועת עזה מאידך, מנעה המערכת הצבאית מתושבי עזה גלוקוז לביסקוויטים ואספקת חשמל סדירה – תוך שיתוק האפשרות לחיים נורמאליים ברצועה והשחתת הטוהר המוסרי של מדינת ישראל. לצערי הרב, היבטים מרכזיים ממדיניות זו עדיין נמשכים", אמרה היום מנכ"לית עמותת גישה, עו"ד שרי בשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully