וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני המיצ"ב: שיפור קל בהישגים, ירידה באלימות

21.10.2010 / 11:03

על פי נתוני בחינות המיצ"ב, המודדות הישגים במדעים, בשפת אם, במתמטיקה ובאנגלית, חל שיפור קל בהישגי התלמידים בשנת הלימודים תש"ע. עם זאת, נמצאו פערים בהישגים של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה. סער: "נקצה תקציבים לחיזוק שפת האם"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק)

שיפור קל חל בהישגי התלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בשנת הלימודים תש"ע, בהשוואה לשנת הלימודים שקדמה לה. כך עולה ממבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) שערך משרד החינוך בשנה שעברה בכיתות ה' ו-ח'. בקרב תלמידי כיתות ה' נרשמה עלייה זעירה בכל המקצועות שנבדקו: מדעים, אנגלית, מתמטיקה ושפת אם. בקרב תלמידי כיתות ח' הייתה עלייה דומה במקצועות. עם זאת, חלה ירידה קלה במבחן השפה לדוברי ערבית בכיתות ח'.

עוד עולה מהנתונים כי קיימים פערים בהישגי תלמידים הבאים מאוכלוסיות ברמות סוציו אקונומיות שונות. הפערים קיימים בכל שכבות הגיל ובכל המקצועות. בקרב תלמידי כיתות ה' הפערים נעו בין 50 נקודות במדע וטכנולוגיה ל-67 נקודות בעברית. פערים אלה זהים לפערים בשנים קודמות אך הפערים באנגלית התרחבו. בכיתות ח' הפערים גדולים אף יותר ונעים בין 72 נקודות באנגלית ל-104 נקודות במתמטיקה. בנוסף, משאלונים שהופצו בקרב התלמידים עולה כי חלה ירידה במספר הדיווחים על אירועי אלימות.

שר החינוך גדעון סער, שהציג את הנתונים במסיבת עיתונאים במשרד החינוך בתל אביב, אמר כי "נתוני בחינות המיצ"ב לשנת הלימודים תש"ע מציגים עלייה בהישגים, בכל הפרמטרים וכמעט בכל הגילאים. משרד החינוך עמד ביעד שהציב לעצמו: עלייה הדרגתית בציוני המיצ"ב. בשנה שעברה, הציונים היו גבוהים - וגם השנה". על פי הנתונים במבחני המיצ"ב השנה, נבחנו 111,172 תלמידים ב-1,105 בתי ספר. על פי הנתונים הישגי התלמידים בכלל בתי הספר בתחומי המדע והטכנולוגיה בכיתות ה' נותרו ללא שינוי, זאת לאחר עלייה ניכרת בציונים בין השנים תשס"ח לתשס"ט.

עוד עולה מהנתונים, כי קיימים פערים בהישגים השנה לטובת דוברי העברית בהשוואה לדוברי הערבית, בדומה לפערים שנמצאו בארבע השנים האחרונות. עם זאת, כאשר נבדקים הפערים בין ערבים ליהודים בעלי רקע סוציו אקונומי דומה מצטמצמים הפערים ולעתים אף נעלמים לגמרי.

"נשקיע בשפת האם"

לדברי סער, "קיום שנת לימודים רציפה ללא שביתות, כפי שהייתה השנה הנוכחית, הוא תנאי המסייע להצלחה בבחינות המיצ"ב". סער אמר עוד כי "רמת השליטה במיומנויות שפת האם בכיתות ב', גם במגזר הערבי וגם ביהודי, גבוהה מאוד". לדבריו, " שליטה בשפת אם היא התשתית לקידום ההישגים הלימודיים שיבואו בהמשך".

סער המשיך ואמר: "אנחנו נמשיך ונקצה תקציבים במטרה לחזק את נושא שפת האם המהווה דגש מרכזי". גם פרופסור מיכל בלר, מנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) אומרת כי התוצאות של המיצ"ב ממשיכות להשתפר. "יש לנו הכלים המחקריים היום לומר כי ישנה עלייה הדרגתית בציונים", אמרה בלר.

עוד טען סער כי יש ירידה קלה במספר האירועים האלימים בבתי הספר ועלייה קלה בתחושת הביטחון של התלמידים. "השיעור הממוצע של תלמידים המדווחים על מעורבות באירוע אלים מסוג כלשהו פעם אחת או יותר בחודש שקדם להפצת השאלון, עמד על 15% בכיתות ה'-ו', 11% בכיתות ז'-ט' ו-6% בכיתות י'-יא'. ככל שעולים בשכבות הגיל כך יורדת שכיחות הדיווחים על מעורבות באירועי אלימות. כמו כן עולה מהנתונים כי תלמידים דוברי ערבית מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על אירועים של אלימות מסוגים שונים. עם זאת בבתי ספר דוברי עברית שיעור האלימות הפיזית גבוה יותר. 38% מתלמידי כיתות ה-ו, 28% מתלמידי כיתות ז'-ט' ו-32% מתלמידי י'-י"א מדווחים כי תלמידים בכיתתם מתנהגים בצורה נאותה המאפשרת אווירה לימודית נינוחה.

סער טען כי יש קשר בין רמת האלימות לרמת ההישגים בלימודים. לדבריו, מספיק שיש תלמיד אלים אחד בכיתה כדי להשפיע על האווירה הלימודית בכיתה כולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה דעתכם: מאמינים שנתוני המיצ"ב משקפים את המציאות?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully