וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפכחות: הרהורים על השמאל בשבדיה

יוסי ביילין

21.10.2010 / 7:43

שמש חורף יוקדת על יום קר ובהיר. בתי הקפה מלאים עד אפס מקום. שטוקהולם דומה לעצמה. הימים עדיין אינם קצרים עד אימה, ואנשים מחייכים. המצב הכלכלי טוב. יוון רחוקה. המטבע הוא עדיין הקרונה הישנה והטובה. הממשלה עמדה בציפיות, והבחירות שהתקיימו לפני שבועות מעטים הותירו אותה על כנה. קצת פחות מנדטים, אבל עם תקדים היסטורי: בפעם הראשונה מצליחה קואליציית מרכז?ימין לשרוד שתי קדנציות. זו ממשלת מיעוט. הירוקים, שהתחייבו, לפני הבחירות, לחבור לשמאל, לא שברו את המילה שלהם, אם כי השמועות מדברות על מגעים בינם לבין הימין. הימין איבד מנדטים ל"שבדיה ביתנו", מפלגת שבדיה הדמוקרטית, שנכנסה לראשונה לפרלמנט ועברה את אחוז החסימה. לפני הבחירות נשבעו שני הגושים שלא יקימו קואליציה עם הימין הקיצוני, ושניהם עמדו בדיבורם. האם יפיל הימין הקיצוני את הימין המתון? ימים יגידו.

המלך גוסטב מינה את ראש הממשלה היוצא לעמוד בראש הממשלה החדשה. אין צורך בהצבעת אמון כדי להרכיב את הממשלה, די בדבר המלך. כיוון שאין בשבדיה הצבעות אמון בכל שבוע, עשוי לחלוף עוד זמן לא קצר עד שייוודע כיצד יתנהגו המפלגות בפרלמנט, וכמה זמן תוכל ממשלת המיעוט להתקיים. ההיסטוריה השבדית מספרת שממשלות שכאלה עשויות לשרוד קדנציות מלאות.

לא לחיות מקצבאות

השמאל עורך חשבון נפש, איך לא? ושלוש קבוצות שונות מכינות עדכונים למצע. מישהו שם עדיין מאמין שמצע מביא בוחרים. יש דיבורים על חילופי גברי, אבל סביר להניח שהמנהיגה הנוכחית תשמור על כיסאה. פשוט אין מישהו אחר שיוצא מגדרו להחליפה.

ו"שבדיה ביתנו", היא במוקד ההתעניינות. 20 מנדטים אינם שוליים. אנשים צעירים, בחליפות. לא מפחידים. מדברים בשבדית תקינה. מה פתאום קיצונים? יש גם יהודי ביניהם, איך לא. יש טרמפיסטים שידעו כי המפלגה תיכנס לפרלמנט, לא מצאו את דרכם במפלגות האחרות ועלו על העגלה בזמן. לדעתם, הם השבדים האמיתיים, והאחרים סטו מן הדרך. יש להם מכנה משותף כלכלי עם הימין. גם הם חושבים שמדיניות הרווחה מוגזמת. יש להם מכנה משותף עם השמאל - כמוהו הם מתנגדים לנוכחות חיילים שבדים באפגניסטן ובמקומות אחרים. שבדיה אינה צריכה להיות שליחת החוק והצדק בעולם. די. שיעשו זאת אחרים. יש הרבה דברים שצריך לתקן בבית. למשל, העובדים הזרים. הם תופסים מקום של שבדים, ומוכרחים להחליט: האם שבדיה הופכת מקלט לכל מי שאינו מוצא לעצמו מקום אחר, או שהיא דואגת לאזרחיה שלה, שאינם מגיעים לרמת החיים של נורבגיה. הרי רק לפני 104 שנים היו נורבגיה ושבדיה מדינה אחת.

לא רחוק היום ש"שבדיה ביתנו" תזכה בקולות רבים יותר, ואולי תרכיב את אחת הממשלות הבאות. אנשים יתפכחו. הם יבינו שאין שום מדינה אחרת המשקיעה במדינות המתפתחות ביותר מאחוז מן התקציב שלה. ומה קרה לעולם השלישי? רק יותר שחיתות ועצלות. אנשים יבינו שאת הכסף צריך להשקיע בבית. שאת העבודה צריך לתת לשבדים. שאנשים צריכים לעבוד ולא לחיות מקצבאות. עשרות שנים טעה השמאל, וכמה שנים טעה הימין בעקבותיו. עכשיו תורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully