וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון סער: "מאבק הליכוד בתהליך אוסלו היה לגיטימי"

19.10.2010 / 21:45

שר החינוך ישב בביתו יחד עם אשתו כששמע על רצח רה"מ יצחק רבין. 15 שנה לאותו ערב גורלי אומר סער כי מאבק הליכוד ברבין היה לגיטימי ושהוא תמיד העריך את רבין על יושרו ויושרתו

שר החינוך גדעון סער, נזכר בראיון לוואלה! חדשות בערב שבו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין. היו אלה ימים של חריש עמוק בנבכי הספרות המשפטית, רגע לפני הבחינה ללשכת עורכי הדין, רגע לפני הכניסה לחיים הפוליטיים של השר. סער היה אז בביתו יחד עם אשתו והזעזוע היה גדול. הוא זוכר יותר מכל את שניהם מסתכלים בטלוויזיה על נהגו האישי של רבין, מנחם דמתי, מספר על הרגעים האחרונים לפני שראש הממשלה נפח את נשמתו.

הקולות הרבים בציבור הישראלי שהאשימו את הימין בהסתה שקדמה לרצח מקוממים גם היום את סער. "הרצח לא נבע מהסתה", הוא אומר. "הרצח נבע מתפיסת עולם משיחית קיצונית של רוצח בודד שהיו לו שותפים בודדים למעשה. הליכוד ניהל באותם ימים מאבק אופוזיציוני לגיטימי נגד הקואליציה בראשות רבין שהובילה את תהליך אוסלו", מוסיף סער, "ולא הסתה".

לדעת סער, החברה הישראלית לא הפיקה את הלקח המשמעותי ביותר מרצח רבין. "בישראל של שנת 2010 אין סכנת פאשיזם", הוא אומר, "הסכנה היא של התפוררות המערכות השלטוניות באמצעות שבירה של כללי המשחק הדמוקרטיים. אותם כללי משחק חשובים מאוד במיוחד בחברה מקוטבת כמו שלנו. יש חלום של דורות יהודים שמופקד בידינו, ועלינו לעשות כל שביכולתנו לשמר אותו".

לדבריו, "המחויבות לכללי המשחק הדמוקרטיים בישראל היתה ועודנה נמוכה. היתה וישנה עדיין עבריינות פוליטית ואידיאולוגית שהרצח היה סממן קצה שלה. מה שמשותף למתרחש אז והיום בזירה הציבורית הוא תפיסות עולם של חלקים מסוימים בציבור שחושבים שעמדות אידיאולוגיות עומדות מעל הכרעת המוסדות הדמוקרטים".

"חייבים לחנך בבתי ספר נגד אלימות"

סער פגש לראשונה את רבין כשר בטחון בממשלת האחדות הלאומית בימים שימש ככתב לענייני מפלגות בעיתון "העולם הזה" לפני יותר מ-20 שנה. "רבין היה מרואיין ישיר וענייני, לא מתפתל בין שאלות", הוא אומר, "אדם שמציב את עמדתו בצורה מאוד ברורה. היו לו מספר תכונות שאני רואה אותן כחשובות מאוד ברמה האנושית וגם הציבורית: ענווה, אכפתיות מאוד עמוקה לעתיד ישראל, ישירות ופער קטן מאוד בין עמדותיו האידיאולוגיות למעשים".

למרות הפערים האידיאולוגיים הגדולים ביניהם, סער מוקיר ומעריך את רבין ברמה החינוכית, בעיקר בגלל מרכיב הדוגמא האישית. "אי אפשר לחנך בלי דוגמא אישית", אומר סער. "ההתפטרות של רבין לאחר פרשת חשיפת חשבון הדולרים בשנת 1977 היתה מפגן מרשים של דוגמא אישית וקבלת אחריות. דברים שאני הייתי רוצה לראות יותר בחיים הציבוריים בישראל. אני ורבים אחרים חלקנו על עמדותיו הפוליטיות של רבין, אבל אני יחד עם זאת אני יודע שאיש לא הטיל ספק בטוהר כוונותיו. תמיד ידעתי שהדברים באים מתוך רצון אמיתי לשרת את מדינת ישראל".

משרד החינוך בחר לציין את יום השנה ה-15 לרצח רבין בסימן המאבק נגד האלימות, על כל גווניה. "אנחנו חייבים לחנך בבתי הספר כמו גם בבתים נגד אלימות ובעד כיבוד הכרעות דמוקרטיות גם כאשר לא מסכימים איתן. צריך לעשות את זה ממקום אמיתי של דו-שיח פתוח והבנת הצד האחר. זאת הערובה היחידה שלנו לשמור על ישראל כמדינה דמוקרטית ומצליחה", אומר סער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully