וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנזקי הבצורת: יבולים דלים בחקלאות הדרום

רמי שני

19.10.2010 / 17:50

יבולי הסתיו כגון עגבניות, אגסים, ענבים ועוד סובלים מהחום ומניבים יבולים דלים ולא איכותיים. הח"כ לשעבר אבשלום וילן מזהיר מפני משבר חמור אם לא יהיה חורף קר

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

הקיץ המתמשך, שנמתח עמוק לתוך חודש אוקטובר, גרם נזקים חמורים ליבולי הסתיו כגון העגבניות, הענבים, האגסים, האפרסקים ופירות אחרים שהניבו יבולים נמוכים במיוחד ובאיכות בינונית עד גרועה. החקלאים במושב ערוגות, למשל, מעבדים שדות בשטח של כ-3,000 דונם. כרבע מהשדות הם כרמי ענבים ובמרבית שאר השטחים מגדלים החקלאים פירות נשירים כמו תפוחי עץ וזני אפרסקים, אגסים ואפרסמון.

עצים אלו זקוקים לקור כדי לטפח את פירותיהם והטמפרטורות הגבוהות בחודשים האחרונים לא היטיבו עמם. בחלק מזני הפירות הצליחו החקלאים לאסוף קילוגרמים ספורים בלבד בכל דונם, במקום כמה מאות או כמה טונות. החקלאים הצליחו לשרוד את העונה הנוכחית בקושי רב ועתה הם מודאגים מהשפעות האקלים הלוהט על העונה הקרובה. לדבריהם, אם החורף הקרוב יהיה חורף חם, עלולים המטעים לספוג נזקים קשים ובלתי הפיכים.

"מקווים לחורף גשום במיוחד"

בארגוני החקלאים מביעים בימים אלו דאגה רבה מגלי החום המתמשכים, שגרמו לפגיעה קשה מאוד, בעיקר בירקות ובפירות. "צריך להבין שלא החקלאים הקפיצו את המחירים של העגבניות ל-16 שקלים לקילו. בגלל מזג האוויר הקשה, נשרפו דונמים שלמים של תוצרת חקלאית כמו עגבניות, מלפפונים, תפוחים, אגסים ועוד", הסביר חבר הכנסת לשעבר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן.

"אנחנו צריכים שהחורף הזה יהיה גשום במיוחד. התחושה של החקלאים היא קשה מאוד כי המצב הנוכחי משליך גם על העונות הקרובות" אמר וילן שהסביר כי קשה לאמוד בשלב הזה את היקפי הנזקים מבחינה כספית. "יש כאלה שנשארו בכלל בלי תוצרת חקלאית ועדיין לא ידוע כמה הם יקבלו כפיצוי. ניתן יהיה לבחון את זה רק בסוף העונה", אמר. הקרן לנזקי טבע דיווחה במהלך החודשים האחרונים על נזקים בעשרות מיליוני שקלים. על פי אחת ההערכות, צפוי היקף הנזק להגיע ל-100 מיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully