וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם השלישית: העליון זיכה נאשם ברצח גרושתו

גלעד גרוסמן

18.10.2010 / 9:22

בית המשפט העליון החליט לדחות ברוב של שני שופטים מול אחת את ערעור הפרקליטות על זיכויו של אלכסיי וולקוב מרצח גרושתו יוליה. וולקוב זוכה פעמיים בערכאות קודמות. פרקליטו: "שמחים שבית המשפט העליון קיבל את טענותינו, שמרשנו חף מפשע"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

לאחר קרוב לחמש שנים, אלכסיי וולקוב יכול לנשום לרווחה, לאחר שבית המשפט העליון דחה הבוקר (שני) את ערעור הפרקליטות על זיכויו מרצח גרושתו יוליה, ובכך הביא לסיומה סאגה משפטית יוצאת דופן.

בינואר 2006 נמצאה יוליה וולקוב בדירתה על ידי אמה ואחותה כשהיא ללא רוח חיים וסימני דקירה על גופה. וולקוב נעצר בחשד לביצוע הרצח לאחר שבני משפחתה של יוליה סיפרו למשטרה שהוא איים עליה. תחילה הכחיש את החשדות נגדו, אולם בהמשך הודה בביצוע הרצח ואף שחזר אותו.

במשפט הוא חזר בו מהודאתו, ולפני כשנתיים זיכה בית המשפט המחוזי בתל אביב את וולקוב, תוך שראש הרכב השופטים, שלי טימן, מותח ביקורת חריפה על המשטרה. "אוכל לקבוע במצפון שקט שני אלה: אין לי מושג מה קרה בדירת המנוחה בעת שנרצחה, ואין כל אפשרות להרשיע את הנאשם על פי הודאתו", כתב טימן בהכרעת הדין.

הפרקליטות ערערה על ההחלטה, לאחר שלטענתה נפלו פגמים מהותיים בהכרעת הדין, בין היתר בקביעת שעת המוות. בית המשפט העליון קיבל את הטענה, ביטל את הזיכוי והחזיר את התיק למחוזי. בינתיים, בעקבות פרישתו של טימן, מונה צבי גורפינקל לעמוד בראש ההרכב. גורפנקל סבר כי הקביעה החדשה בעניין שעת המוות, שתואמת את השעה שבה הודה וולקוב שביקר בדירה, מוכיחה שההודאה אמיתית ולכן יש להרשיעו.

"שורה של מחדלים"

מנגד, שתי השופטות שישבו בהרכב המקורי החליטו לזכותו שוב. השופטת תחיה שפירא הסבירה בהכרעת הדין כי היא החליטה לזכות את וולקוב ללא קשר לשעת המוות, מחמת הספק, ולכן לא מצאה מקום לשנות את עמדתה. למסקנה זו הצטרפה השופטת שרה ברוש. באופן חריג ביותר הפרקליטות ערערה פעם נוספת על ההחלטה.

גם הפעם היו השופטים חלוקים בעמדתם, כאשר השופטת עדנה ארבל סברה בדעת מיעוט שיש לקבל את הערעור, בעוד השופטים אשר גרוניס וניל הנדל קבעו שיש לדחותו. "ניסיון החיים מלמד, כי לא פעם מי שהודה בחקירתו מתכחש לדברים לאחר מכן. רשויות החקירה והתביעה אינן יכולות לצאת מנקודת הנחה כי החשוד יתמיד בהודאתו", כתב השופט גרוניס בפסק הדין.

עוד כתב גרוניס, כי "שורה של מחדלים וכשלים הביאה להחמצתן של מספר הזדמנויות למציאת חיזוקים שהיו עשויים להסיר ספקות לגבי ההודאה, אם היא אכן נכונה. על כך יש להצר. החשדות נגד המשיב כבדים הם, כבדים עד מאוד. אולם, נוכח הקשיים הקיימים בחומר הראיות, ותחת מגבלותינו כערכאת ערעור, איני סבור שיש מקום כי נהפוך את הכרעת דינו המזכה של בית המשפט המחוזי".

"בית המשפט העליון סיים היום את ההליך המשפטי בזיכוי, וזאת לאחר שמר וולקוב זוכה כבר פעמיים בבית המשפט המחוזי. אנחנו שמחים שהעליון קיבל את טענותינו שמרשנו חף מפשע", אמר עו"ד אורי קינן, שייצג את וולקוב מטעם הסניגוריה הציבורית יחד עם עורכי הדין קטי צווטקוב וטל ענר.

השופט בדימוס שלי טימן, שישב בראש ההרכב המקורי שזיכה את וולקוב, אמר בתגובה לדחיית הערעור כי "השפיות והשכל הישר ניצחו. ההחלטה הצילה את המשטרה והתביעה ממבוכה גדולה משום שהתיק הזה נוהל מכוח הרצון של המשטרה והתביעה להשיג הרשעה בכל מחיר. נדמה לי, שיותר מהרצון להביא להושבתו של רוצח בכלא הניע אותם מסע של התנכלות ונקמה אישית בי ובהרכב השופטים שזיכה את הנאשם מחמת הספק. אני קורא כעת למשטרה לפתוח את החקירה מחדש עם צוות אחר ולבחון את הממצאים שנאספו בזירה ושלא נבדקו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully