וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדת שאותרה: מחדל

ד"ר חיים שיין

18.10.2010 / 7:52

ימים מביכים עוברים על מערכת החקירה ואכיפת החוק במדינת ישראל, וזאת על רקע פרשת העסקתה לכאורה של עובדת זרה בלתי חוקית בבית שר הביטחון. כידוע, היועץ המשפטי לממשלה סגר את התיק כיוון שהעובדת לא אותרה ולא ניתן היה לגבות את עדותה. למיטב ידיעתי, עצם העסקתה לא הוכחשה. והנה, ראו זה פלא, בתוך כמה ימים הצליחה עיתונאית בקול ישראל, ללא סוכנים, חוקרים, בלשים ויחידות מודיעין, ליצור קשר עם העובדת הזרה ולראיין אותה.

איני חושד באנשי השב"כ, המשטרה או היחידה לטיפול בעובדים זרים, שחדלונם נועד לחפות על משפחת שר הביטחון כדי למנוע את העמדתם לדין. מציאות כזו לא ידועה בישראל. היא מוכרת במדינות כמו איטליה, ספרד, מקסיקו וקולומביה. ישראל טרם נמצאת במחוזות שחיתות שכאלה, אך לעיתים סימנים ראשונים לתופעה מתבררים ברשות המסים.

המדאיג במקרה הנוכחי הוא שהחוקרים לא גילו נחישות במאמצים לאתר את העובדת הזרה, ובכך הכשילו את היועץ המשפטי לממשלה ומנעו את בירור המעשה הבלתי חוקי לכאורה. סמכותו הציבורית של היועץ המשפטי לממשלה מותנית בעבודה טובה ויסודית של אגפי החקירות. כישלונם הוא כישלון היועץ המשפטי ופגיעה במעמדו. פגיעה שיש לה משמעויות על יישום שלטון החוק בישראל.

הפשיעה מתוחכמת, החקירה פחות

מחדל אי איתור העובדת הזרה מעלה שאלות באשר לפעילות גורמי החקירה וההעמדה לדין בעניינים בולטים ואחרים של שחיתות ציבורית ממשית, שבהם יש צורך בחקירות מורכבות ונחושות.

אסור לנו להגיע למצב שבו במדינת ישראל יסתובבו עבריינים כבדים חופשיים רק משום שגורמי החקירה לא הצליחו למצות את החקירה ולא מצאו את הראיות המפלילות משום שלא התאמצו מספיק. אסור לנו להגיע למצב שבו במדינת ישראל יושבים מורשעים בכלא רק משום שגורמי החקירה לא עשו את כל המאמצים לבדוק את גרסאות הנאשמים.

כולי תקווה שהמקרה הנוכחי יעודד בדיקה שתמנע הישנות מקרה דומה, אבל לצערי מהמקרה הנ"ל אפשר להקיש על פער מדאיג בין רמת הפשיעה המתוחכמת לרמת החקירה גם במקרים של שחיתות מאורגנת. ככל שהפער הזה יגדל הוא יקשה על התמודדות אמיתית עם הסכנה הקיומית החמורה ביותר למדינת ישראל - השחיתות.

החקירות המתארכות, השטחיו?ת הישראלית המפורסמת, כמו גם ההשלמה הציבורית עם פגיעה מתמשכת בחוק, מעוררות דאגה. גורמי אכיפת החוק צריכים לשכנע כי יש להם יכולת לבצע חקירות במהירות ובנחישות, ללא מורא, משוא פנים ורשלנות.

  • עוד באותו נושא:
  • חיים שיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully