וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום חקירה - קנס

דן מרגלית

18.10.2010 / 7:36

רשויות החוק טעו פעמיים: בסחבת שנקטו תוך כדי טיפול בסוגיית העסקתה של עובדת זרה נטולת רישיון על ידי רעיית שר הביטחון נילי פריאל?ברק, ובהחלטתו של היועץ המשפטי יהודה וינשטיין לסגור את התיק מפני שלכאורה האדמה פצתה את פיה ובלעה את העובדת, והיא לא נמצאה לחקירה.

מי בכלל צריך אותה לחקירה? הרי פריאל הודתה כי העסיקה אותה שלא כחוק. הודאה כזאת צריכה להספיק כדי לנקוט נגדה את ההליך המקובל נגד כל אזרח שפעל כמותה בהעסיקו עובדים זרים שאין להם רישיון. לא יותר ולא פחות.

להפך, אם למישהו היה עניין למצוא את העובדת הזרה הרי זו פריאל. שכן עדותה של העובדת כפי שפורסמה אתמול על ידי כרמלה מנשה ברשת ב' בקול ישראל מאששת את מה שפריאל הודתה בו בחקירתה ביחידה העוסקת בעובדים זרים ללא רישיון. על גורמי אכיפת החוק היה לחייב את פריאל לשלם את הסכום הנקוב - 10,000 שקלים - כבר לפני שנה.

גם עתה, בהנחה כי בסופו של דבר וינשטיין יעמוד על דעתו ולא יתנהל כל הליך, וצעדו יגובה על ידי בג"ץ שנדרש לסוגיה על ידי פורום המשפטנים למען ארץ ישראל, על פריאל להודיע כי אם לא יוטל עליה קנס היא תתרום סכום בגובה זהה למטרה חברתית ראויה.

בשלה לשלם את חובה לחברה

ההכרעה מצויה בידי וינשטיין, ומה שנחוץ הוא שיתעשת ויחסוך מבג"ץ את הדיון שנראה כמעט הזוי - העסקת עובדת זרה בידי רעיית שר הביטחון המודה באחריותה למעשה, ומכאן שהיא בשלה ככל הנראה לשלם את חובה לחברה.

העסקת עובדים זרים ללא רישיון הפכה למכת מדינה במה שכונה פעם על ידי העיתונאי ד"ר אריה גלבלום "החוג הנוצץ", ובלשון העכשווית "האלפיון העליון" ו"הצמרת הפוליטית". עמוק בליבו חש הרובד החברתי העליון שזו לא עבירה של ממש ו"כולם" - בחוגם - נוהגים כך. עבירה שעשה אדם ושנה ועבר, אמרו חכמים, נעשית לו כהיתר. לפיכך בבתי האלפיון העליון לא מסתירים את העובד הזר בלי הרישיון מפני עשרות אורחים וקרואים הממלאים את הבית.

החוק בישראל אוסר זאת. המציאות בישראל מתירה זאת. הרב?תרבותיות הבעייתית מתחילה במקרים פעוטי ערך כאלה ומגעת כדי קליטה המונית של ילדי עובדים זרים (וזה נכון לעשות), וחברות כוח אדם המייבאות את עניי המזרח הרחוק ואפריקה להתפרנס בארץ, ובסופו של דבר גם עניין זה מתחבר לסוגיה הדמוגרפית בדבר היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית. מה המשמעות? כדאי לקרוא את דברי אנגלה מרקל על כישלון הרב?תרבותיות בגרמניה.

אך בעניין הנקודתי של פריאל הדברים ברורים: יש להטיל ללא שהות את הקנס כמקובל, ולקוות כי גם היא מעוניינת בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully