וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הינשוף: מספרי מזל

יהודה ספרא

17.10.2010 / 8:07

אתה חייב איזה שוט קטן של וודקה כדי להבין מדוע בישראל, בכל הנוגע לאלכוהול, אין אף החלטה שהיא אבסולוט.

אני מתכוון להחלטת בית המשפט המחוזי, אשר בסוף השבוע שעבר שינה החלטה קודמת וקבע שתוצאה של 290 מיקרוגרם בבדיקת ינשוף היא רף השכרות החדש של נהגי מדינת ישראל. ואני דווקא הייתי משוכנע בשיקול הדעת המעמיק של השופטים, שהעמידו את הרף בתחילת השנה על 400 מיקרוגרם. בכלל, לא יכול להיות שהמספרים הקובעים את סף השכרות שלנו יתנדנדו בצורה שמזכירה את יציבותו של מי שזה עתה רוקן חבית של בירה.

הסוגיה "מתי אדם נחשב שיכור" אינה נושא אבסולוטי לפסיקה משפטית, ולכן נראה שהשינויים בסף השכרות קשורים לדעתו המלומדה של כל שופט באופן אישי. כיוון שבנושא זה קשה להאמין ששופט בכיר מבין טוב יותר את הנושא הזה משופט זוטר, אל תופתעו אם בעוד זמן מה יגיע ערעור נוסף לבית המשפט העליון, וזה יעלה את הרף מחדש ל?350 מיקרוגרם.

מה נגיד אז?

אולי לווייתן יעזור

האמת היא שבנושא רגיש כל כך, שבו מכשיר מעורר מחלוקת כמו הינשוף יכול לשלול לך את הרישיון לשנתיים, ההכרעה חייבת ליפול מחוץ לכותלי בית המשפט, בתוך מעבדה מאוזנת, המופעלת על ידי מדענים נטולי אינטרס. אנשי מקצוע שיוכלו בעזרת שימוש בשיטות מתאימות (ומתנדבים) לקבוע את טווח המיקרוגרמים הקובע מתי אדם שיכור לנהיגה.

שהרי בכל מקרה מדובר בקביעה מעט שרירותית. האם ייתכן ברצינות שאני איחשב שיכור כלוט ב?291 מיקרוגרם, אבל פיכח לחלוטין ב?289? האם צריכת אלכוהול על ידי אדם ששוקל כמו דוגמנית שקולה לזו של מי שהתקבל ל"לרדת בגדול"? והכי חשוב, האם המכשיר כויל כהלכה? לא חסרים מקרים שבהם מדי מהירות לא טופלו כראוי ובכך הקפיצו את הקמ"ש שבו נהגו נהגים שומרי חוק. אז מדוע שתופעה זו לא תחזור על עצמה עם הינשוף?

ועוד שאלה מטרידה: מדוע המדינה, שזכתה בערעור האחרון, מצאה לנכון שעכשיו 290 הוא מספר המזל, כשלפני שנה היא חשבה ש?240 מיקרוגרם הופכים אותנו למסוכנים? האם האלכוהול נחלש ב?2010? האם השלוק מיין הפטישים של הקידוש ביום שישי חסין? יותר מדי שאלות עולות מול ההחלטה של בית המשפט המחוזי ואין לי ספק ששומרי חוק ישלמו על כך ביוקר (ניסיתם לערער פעם מול הסבך הביורוקרטי?).

* * *

עם זאת, אין לזלזל בחשיבות הענישה של נהגים שיכורים. אלה צריכים להיענש בחומרה, בין שפגעו באחר ובין שלאו, כי פצצות מתקתקות יש לנטרל בכל מקרה.

וכאן נכנס לתמונה בית המשפט פעם נוספת. האם הוא באמת מסוגל להטיל מורא של ממש על חובבי האלכוהול לצד אחיזה בהגה, או שמא נמשיך להסתפק בגזרי דין רחמניים שהופכים את העבריינים לקורבן הזקוק לליטוף של תקווה?

כי אם זה יימשך כך, גם ינשוף לא יעזור לבטיחות בדרכים. אולי לווייתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully