וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן: הבעיה היהודית של אובמה

פרופ' אברהם בן צבי

17.10.2010 / 7:43

אחת מן הבריתות הוותיקות ביותר בפוליטיקה האמריקנית, שעמדה עד כה במבחן הזמן ושמרה על צביונה הייחודי ועל קווי המתאר המסורתיים שלה, היתה הברית שהתגבשה לפני שמונה עשורים כמעט בין הקהילה היהודית לבין המפלגה הדמוקרטית.

בצילו של השפל הגדול, הנשיא פרנקלין רוזוולט הניח את התשתית לכינונה של קואליציית המיעוטים הגדולה, והנדבך היהודי היה מרכיב מרכזי במסגרתה. ואכן, תוך שיתוף פעולה מלא עם קבוצות חברתיות ואתניות אחרות, פעלו יהודי ארה"ב בהתמדה לקדם את חזון מדינת הרווחה כדי להגן על השכבות החלשות.

מאז שנות ה?30 הרחוקות מצאה הקהילה היהודית בית חם בחיקה של המפלגה הדמוקרטית. עמדותיה הליברליות של הקהילה, ששיקפו רגישות ואמפתיה גם לקשייהם של מהגרים ומיעוטים אתניים אחרים, בייחוד על רקע המשבר הכלכלי החריף ועידן האפליה וההפרדה הבין?גזעית, השתלבו עם תפיסותיו של הנשיא רוזוולט. נשיא זה חתר להרחבת ההתערבות הפדרלית במשק ולעקירתו מן השורש של הקפיטליזם הפרוע, הדורסני וחסר המעצורים המונע באורח בלעדי על ידי כוחות השוק (שהוכיחו עצמם כהרסניים ב?1929).

מאוכזבים מתפקוד הממשל

על רקע זה אין זה פלא שמועמדים לנשיאות ונשיאים מכהנים, שביקשו להיבחר שוב מטעם המפלגה הדמוקרטית, זכו לאחוזי הצבעה גבוהים במיוחד בקרב יהודי ארה"ב. במקרים מסוימים (כמו הבחירות ב?1964 ו?1968) הגיע שיעור התמיכה היהודית במועמדים הדמוקרטים ל?90 אחוז מן הקול היהודי.

גם מועמדים דמוקרטים שערפל של אי ודאות אפף את גישתם ליהדות ולישראל, זכו לאחוזי הצבעה גבוהים בקרב יהודי ארה"ב (80 אחוז מהיהודים תמכו בג'ון קנדי בבחירות 1960, למשל), אולם סקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על האפשרות שלנגד עינינו מתחוללת מהפכה בכל הקשור למידת חוסנה של שותפות זו בעידן הנשיא אובמה. בעוד בבחירות זכה אובאמה ב?78 אחוז מהקול היהודי, כיום תומכים בו 51 אחוז בלבד.

הסיבה הראשונה היא ביקורת של חלק ניכר מן הארגונים היהודיים על התנהלותו הלעומתית של אובמה כלפי ישראל, ועל התמקדות היתר שלו בסוגיית הבנייה בהתנחלויות, בוודאי לעומת גישתו האוהדת של בוש. אך יש גם מימד שאינו קשור לזירה הישראלית?פלשתינית: אכזבה מתפקוד הממשל בתחומי הכלכלה והרווחה. בניגוד לדורות קודמים של יהודים, שהובילו מאבק למען חברה השוויונית ותמכו בהרחבת הפעילות הממשלתית כדי לסייע לחלשים, רבים מהיהודים סבורים כיום אחרת. הציבור היהודי מורכב ברובו מתושבי הפרברים המשתייכים למעמד הבינוני?גבוה והם רחוקים מהתודעה המעמדית של הדורות הקודמים.

אם אכן יאבד אובמה את הקול היהודי, אפשר יהיה לקבוע שלפנינו מהפך ואנו נמצאים בעידן חדש של שיתוף פעולה בין יהדות ארה"ב לרפובליקנים.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully