וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים מסכמים שנה: הפסדנו, אבל הרווחנו

רמי שני

13.10.2010 / 16:06

הייצור החקלאי ירשום השנה גידול ביחס לשנה הקודמת ויגיע ל-26 מיליארד שקלים, אבל הכנסות החקלאים משיווק התוצרת יסתכמו בירידה של 10%, כך עולה מתחזית התאחדות חקלאי ישראל

הייצור החקלאי צפוי להגיע בשנת 2010 לשיא של 26 מיליארד שקל, כך עולה מתחזית שפרסמה היום (רביעי) התאחדות חקלאי ישראל לקראת ועידת החקלאות. הוועידה תערך בשבוע הבא והיא מתקיימת במטרה להחזיר את ענף החקלאות לתודעה הציבורית.

על פי התחזית שערכה כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, רחל בורושק, הייצור החקלאי ירשום גידול של 2% ביחס לשנת 2009 ויגיע ל-26 מיליארד שקל. בניכוי עלויות התשומות, חידוש הציוד ושכר העבודה לשכירים, יסתכמו הכנסות החקלאים משיווק התוצרת ב-6 מיליארד שקל, ירידה של 10% לעומת שנת 2009. הירידה ברווחיות נובעת מהתייקרות חומרי הגלם, בעיקר לקראת סוף השנה הנוכחית, השינויים החדים בשערי המטבעות ונזקי טבע, למשל גלי החום של הקיץ האחרון.

"הנתונים על הצמיחה החזקה של החקלאות בשנים האחרונות, מוכיחים שההספדים על החקלאות היו מוקדמים מדי", סבור חבר הכנסת לשעבר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, "העליה הדרמטית של צריכת מוצרי חקלאות בעולם מצביעה על כך שלהפתעת רבים, ענף החקלאות צפוי להיות אחד החזקים בעתיד הקרוב והרחוק וזאת בשל הצורך להאכיל אוכלוסיה שהולכת וגדלה בהתמדה, יחד עם רמת החיים העולה".

"הממשלה חייבת להעניק את הגיבוי לצמיחת החקלאות"

הירידה בהכנסות שנותרות בידי החקלאים היא איום חמור על מגמת הצמיחה, טוען וילן ומסביר כי "השחיקה ברווחיות תדחוק חקלאים אל מחוץ למעגל הייצור. לחקלאי ישראל יש יתרון יחסי בחקלאות, הודות לידע הרב שנצבר כאן. הממשלה חייבת להעניק את הגיבוי לצמיחת החקלאות וזאת במספר אמצעים: הבטחת כמות מים מוגדרת מראש במחיר ידוע וקבוע, עמידה בהסכמים בנושא העובדים, מתן תמריצים למעבר לשימוש בטכנולוגיה חוסכת כוח אדם, על פי המודל ההולנדי והגנה מפני שינויים בשערי המטבעות. מדיניות חקלאית נכונה תביא לכך שהחקלאות תהיה אחד ממנועי הצמיחה החשובים במשק ותייצר מקומות עבודה חדשים, בעיקר בפריפריה".

לוועידה צפויים להגיע נשיא המדינה שמעון פרס, שר החקלאות שלום שמחון, שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ, בכירים ממשרד האוצר, בנק ישראל, אנשי מכוני המחקר באוניברסיטאות, ארגונים חקלאיים ועוד. במקביל לוועידה יתקיים יום פתוח של מו"פ צפון בחוות המטעים שבעמק החולה ובו יוצגו מיטב הפיתוחים והמחקרים החדשים בחקלאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully