וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האזרחות: מיותר ומקומם

יהושוע סובול

12.10.2010 / 7:41

אפשר לדרוש מאדם הצהרת נאמנות למשהו מוגדר. למשל, לחוקה שכתובה בלשון משפטית ברורה וחד?משמעית, ואשר מכילה מספר סופי של סעיפים. לעומת זאת, אי אפשר לדרוש מאדם שיצהיר אמונים לדבר בלתי מוגדר או לדבר שעצם הגדרתו שנויה במחלוקת, ויש המגדירים אותו כך ויש המגדירים אותו אחרת.

כך, למשל, יהיה זה אבסורד גמור לדרוש מאדם שיצהיר אמונים לתורת הזן, ואילו היתה קמה מדינה שהיתה מגדירה עצמה כמדינת זן והיתה דורשת ממתאזרחיה להצהיר אמונים להיותה מדינת זן, אין ספק שבני אדם שיש להם מושג כלשהו בתורות זן היו מיד מציגים את השאלה: איזה זן? רק אנשים שאין להם שום עניין בזן, או אנשים שמזלזלים בכל תורות הזן למיניהן, לא היו מתקשים להצהיר אמונים לאותה מדינה, ובעת הצהרת האמונים למדינת הזן היו בוודאי מפזמים בליבם את הטקסט של כל נדרי, שפוטר את האדם מכל נדריו ואסריו וחרמיו ושבועותיו שלקח על עצמו אשתקד וגם מאלה שייטול על עצמו בשנה הבאה. מי כמונו, היהודים, יודע כמה קל להישבע שבועת אמונים מתוך אונס ובסתר הלב להלעיג על השבועה ועל האידיוט שאונס אותך להישבע אמונים למשהו שאינך מאמין בו כלל, וחשיבותו בעיניך כקליפת השום.

כשם שאין משמעות לשבועת אמונים למדינת זן או למדינת דיאטה, כך גם אין משמעות להצהרת אמונים למדינה יהודית כאשר אין בנמצא שום הגדרה חד?משמעית לעצם המושג יהדות. שהרי עולה השאלה, למשל, אם מדובר ביהדות על פי חסידי גור או על פי סאטמר? ואם כך, כי אז אפילו השר ליברמן לא ייחשב בדיוק למישהו נאמן ליהדות, גם אם יישבע לה שלוש שבועות אמונים ביום, אם או בלי נקיטת חפץ.

שלטון האיוולת

או שמא דורשי שבועת האמונים למדינה יהודית מתכוונים ליהדות חילונית אתיאיסטית שאין לה כמעט דבר עם יהדות סאטמר או ויז'ניץ?

איך, אפוא, יגדירו את היהדות הזו, שאינה שונה בערכיה מערכיהם של צרפתים או הולנדים או מצרים אתיאיסטים, שבעיניהם מגילת זכויות האדם היא בעלת ערך מחייב הרבה יותר מכל הדתות שאיבדו כל משמעות וערך בעיניהם?

שאלה נוספת היא אם ישראל, במצב התחיקתי שנוצר בה בשנתיים האחרונות, זכאית לדרוש ממישהו להכיר בה כמדינה דמוקרטית, יהודית או לא.

שהרי מדינה דמוקרטית היא מדינה המעניקה זכויות שוות לחלוטין לכל אזרחיה, בלי הבדל אתני, דתי או מגדרי, ככתוב במגילת העצמאות של ישראל. אבל מדינה המקדשת את אבלם הלאומי של רוב אזרחיה על הנופלים מקרבם ביום מסוים, ואוסרת על חלק אחר של אזרחיה לציין את אבלם הלאומי על אסונם, מעוררת שאלה אם היא עדיין דמוקרטית, או שמא היא מדינה שבה אזרחי הרוב האתני נהנים מזכויות יתר שנשללות על פי חוקיה מהמיעוט האתני שחי בה?

בסיכומו של דבר חוק הצהרת הנאמנות מגביר את שלטון האיוולת בישראל. אילו היתה לישראל חוקה, אפשר היה לדרוש ממתאזרחים חדשים, בלי הבדל דת ולאום, להישבע שבועת אמונים לחוקה ככתבה וכלשונה. הדרישה לשבועת אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית היא חסרת כל משמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully