וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בידיים של העם

אלי מלכה

11.10.2010 / 17:35

הכרעה על מסירת שטחים בריבונות ישראלית לא יכולה להיוותר בידי הפוליטיקאים שמאיישים את מסדרונות הכנסת. ראש המועצה האזורית גולן מברך את הממשלה על אישור חוק משאל העם אך ממשיך לקוות שהגולן לא יעמוד במבחן

לפני 15 שנים נוכחתי לדעת שחבל ארץ ישראלי יכול "להימכר" בקלות ראש, בתמורה למיצובישי.

בסוף יולי 1995 נערכה הצבעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לשריון חוק הגולן, הדורשת רוב מיוחד בכנסת ובמשאל עם לנסיגה מהגולן. תוצאות ההצבעה, שמיקדה תשומת לב תקשורתית בכל העולם, היו 59:59. בסופו של דבר לא עבר החוק על חודו של קול אחד, לאחר שברגע האחרון ח"כ אלכס גולדפרב, מפורשי צומת, שינה את הצבעתו ב"הצבעת המיצובישי" המפורסמת. חבר כנסת ממפלגת ימין הצביע נגד החוק, בתמורה לתפקיד סגן שר עם רכב ונהג צמוד.

זה היה הרגע שבו לכל אזרח במדינה היתה צריכה להידלק נורת אזהרה, שהכרעה על מסירת שטחים בריבונות ישראלית לא יכולה להיוותר בידי פוליטיקאים שמאיישים את ספסלי הכנסת. ההכרעה חייבת להיות בידיים נקיות – בידיים של העם.

זו בדיוק הסיבה שבגללה אנו פועלים לקידום חוק משאל עם משנת 1995 ועד היום. משאל העם ינתב את המחלוקות למגרש הדמוקרטי. משאלי עם קיימים כיום כמעט בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם, בעיקר בנושאים הקשורים בוויתור על ריבונות. משאלים מעין אלה מקובלים במדינות רבות בעלות דמוקרטיה ייצוגית כגון קנדה, שוויץ, צרפת ואיטליה. בשנים האחרונות קיימו ארצות רבות באירופה המערבית משאלי עם שעסקו בויתורים חלקיים על ריבונות, באישור הסכמים של האיחוד האירופי ובמעבר ממטבעות לאומיים ליורו. באנגליה השתמשו במשאל עם כדי לאשר את האוטונומיה לסקוטלנד.

הגולן הוא ישראלי

אני בטוח כי כל בחירה של הציבור באשר לעתיד המדינה תהיה לאחר חיבוטי נפש רבים ולקיחת אחריות, כאשר כל אזרח שוקל בכובד ראש את ההשלכות שיהיו לכל החלטה; שלום עם סוריה בתמורה לוויתור על כל שטחי הגולן עד לשפת הכנרת או שמירה על גולן ישראלי, ככל הנראה ללא שלום עם סוריה.

כבר 43 שנים שהגולן הוא ישראלי, הרבה יותר שנים משהיה אי פעם שטח סורי. בשנים אלה צמחו 33 יישובים משגשגים, באזור חקלאי פורח, שחולש על שליש ממקורות המים של ישראל. זהו אחד מחבלי הארץ היפים והאהובים ביותר על אזרחי ישראל. חבל ארץ ישראלי, ריאה ירוקה שתשמש את הדורות הבאים לתיירות, ליצירת אנרגיה ירוקה ולהתיישבות. החלטת ועדת השרים לחקיקה לתמוך בהצעת חוק משאל עם לפני נסיגה מהגולן הממשלה היא קידום חקיקה להסדרת אופן ניהול משאל עם המתבקש מחוק הגולן שעבר בכנסת בשנת 1981. משאל עם בנושא ויתורים על שטחים ריבוניים הוא תרומה חיונית והכרחית לשמירה על התרבות הדמוקרטית במדינת ישראל. אני שמח שהגענו להשלמת החקיקה, מתוך תקווה כי לא נזדקק למבחן גורלי זה .

* הכותב הוא ראש המועצה האזורית גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully