וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהימין הפריעו לנאום פרס: אתה חתרן

פנחס וולף

11.10.2010 / 16:19

אחרי חודשים של פגרה, נפתח מושב החורף של הכנסת. בנאום מיוחד בפני הח"כים קרא נשיא המדינה להתעלות מעל שיקולים פוליטיים צרים ולפעול להשגת שלום עם הפלסטינים. דבריו עוררו את זעמם של נציגי האיחוד הלאומי

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

"אירן עומדת בראש הדורשים מלחמה בישראל. אין לזלזל בכוחה. אני מציע גם לה לא לזלזל בכוחנו. היא מתלהמת. לשוננו עצורה. אבל אלה אינם יחסי הכוחות בפועל". כך אמר אחר הצהריים (שני) נשיא המדינה שמעון פרס בפתח כנס החורף של מושב הכנסת החדש. עם עלייתו של פרס לדוכן הנואמים הוא התקבל במחיאות כפיים על ידי מספר מחברי הכנסת, אולם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין הורה להם לחדול מכך, מכיוון שלא נהוג למחוא כפיים במליאה.

נשיא המדינה התייחס בנאומו גם לתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. "אנו עומדים בפני שעת הכרעה היסטורית", אמר פרס לחברי הכנסת. "בשבועות הקרובים ייעשה מאמץ להביא לחידוש המשא ומתן. הקושי הנוכחי אינו אלא פרוזדור המוליך אל הסוגיות הכבדות שעוד לפנינו. גם הפרוזדור הזה גורם לנו חיבוטי נפש. נתאר לעצמנו עד כמה קורעות וכואבות תהינה ההכרעות הבאות בנושאי הליבה. ואנו פוסעים לעבר ההכרעה שהיא בלתי נמנעת. הגורל הועיד לנו את ההחלטות הקשות. קשה לקבלן ומסוכן לדחותן. אם נישאר פסיביים, המגמות השליליות יפרנסו את סכסוך הדמים לזמן בלתי מוגבל, הם עלולים לסכן את יכולתנו לשמור על אופיה היהודי והדמוקרטי של ישראל. עלינו לבחור בדרך הנכונה".

כאשר החל הנשיא לדבר על המשא ומתן המדיני ועל פתרון שתי המדינות, קם ממקומו ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) וקרא לעבר פרס: "אין דבר כזה. אתה מפלג את העם" ונטש במחאה את המליאה יחד עם ח"כ יעקב כץ (כצ'לה). גם ח"כ מיכאל בן ארי זעם וקרא לעבר הנשיא: "חצוף. חתרן בלתי נלאה. חתרן היית וחתרן נשארת". סדרני הכנסת הוציאו את ח"כ בן ארי מהמליאה ולאחר מכן הוא אמר כי "פרס לא ראוי להיות נשיא. הוא לא מספיק ממלכתי".

"יש להפנות את העין לדפי ההיסטוריה"

הנשיא המשיך בדבריו ואמר כי "יש להבחין בין עיקר לבין טפל. להבדיל בין מדינאות לבין מפלגתיות. בשעת הכרעה היסטורית, השיקול הממלכתי ארוך הטווח חייב לגבור על הצרכים קצרי הטווח. אין פסו?ל בפוליטיקה. לא ניתן בלעדיה. היא היום יום. אבל בשעת ההכרעה יש להפנות את העין לדפי ההיסטוריה. לא למחוגי השעון".

באשר לדרישה האמריקאית מישראל להאריך את משך הקפאת הבנייה בהתנחלויות, אמר פרס: "ישנם ספקנים בתוכנו ומחוצה לנו, גם בקרב ידידינו, הטוענים שקיימת למשל, סתירה בין פתרון שתי המדינות לבין המשך הבנייה בשטחים. המסקנה הנכונה לדעתי, היא להגיע בהקדם למפה מוסכמת".

פרס הוסיף, כי "לשלום יש אויבים מרי נפש. הם רוצים להשמיד את השלום מפני שהם רוצים להשמיד את ישראל. שליטי אירן, חיזבאללה וחמאס, יתאכזבו מרות לכשייוודע להם כי הושג שלום בין ישראל לבין הפלסטינים. ושלום בין ישראל לבין שכנותיה. זה ימיט אסון בעיני אלה הרוצים להביא אסון".

הנשיא גם הדגיש את חשיבות הברית בין ישראל לארצות הברית. "עלינו לשמור מכל משמר על ידידותנו עם ארה"ב", אמר פרס. "אין לנו ידידה כמוה. אסור שנשכח זאת אפילו לרגע קט. אף פעם לא ביקשנו שחיילים אמריקאים ילחמו במקומנו. אבל אין לשכוח שללא הידידות והסיוע האמריקאי הבדידות שלנו הייתה לבלתי אפשרית. זה היה נכון אתמול ויהיה נכון גם מחר".

לאחר נאומו של הנשיא אמר ח"כ אריה אלדד לוואלה! חדשות כי "שמעון פרס כבר גרם אסון חמור לישראל, כשהביא עלינו את רוצחי אוסלו, בשעה שהיה שר וראש ממשלה ואין סיבה לסבול את דברי הבלע שלו כשהוא משמש סמל המדינה ואמור להמנע מהבעת דעה פוליטית. בדבריו אלה גורם פרס לקרע בעם במקום להיות גורם מאחד בו".

בהודעה משותפת של ראשי שדולת א"י בכנסת, ח"כ אריה אלדד וזאב אלקין, נאמר כי הנשיא פרס חצה קווים אדומים בנאום פוליטי במליאת הכנסת. הוא שכח שלא נבחר לכהן כראש ממשלה אלא תפקידו כנשיא לאחד את העם ולא לפלגו. פרס, שאחראי לאלפי קורבנות של הסכני אוסלו הוא האחרון שצריך לתת עצות פוליטיות לכנסת ישראל. אם הנשיא מעוניין בקידום אג'נדות פוליטיות - עליו להתפטר מתפקידו ולעמוד למבחן הבוחר. מבחן בו פרס אף פעם לא הצטיין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully