וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסים מתלוננים: "אנו חשופים לחומר מסרטן"

יהושע בריינר

11.10.2010 / 11:18

שנתיים וחצי לאחר שמפקד חה"א לשעבר שקדי הורה על קרקוע מטוסי הסופה עקב חשד לחשיפה לחומר שעלול לסרטן, טוענים שוב אנשי צוות אוויר כי הם סובלים מתופעות לוואי של ריכוז פורמלדהיד גבוה במטוסים

אנשי צוות אוויר השייכים למערך מטוסי הסופה (F16I) טוענים כי בשבועות האחרונים סבלו מתופעות לוואי לאחר הטיסות, זאת לדבריהם בעקבות ריכוז גבוה של חומר מסוג פורמלדהיד, אשר חשיפה מרובה אליו עלולה לגרום לסרטן.

בעקבות התלונות, שבו בחיל האוויר לבדוק את מטוסי הסופה בטייסות, אולם עד כה לא התקבלו ממצאים חריגים. עם זאת, אנשי צוות האוויר עדיין טוענים כי בזמן הטיסות ולאחריהן הם חשו בקשיים בנשימה וסבלו משיעולים, הנובעים לדבריהם, מהחומר הנמצא במערכת אספקת האוויר של הטייסים.

כזכור, באפריל 2008 הורה מפקד חיל האוויר דאז אליעזר שקדי על קרקוע מערך מטוסי ה-F16I, בכל החיל. זאת לאחר שבבדיקות שערכו גורמי רפואה בחיל האוויר התגלה ריכוז גבוהה של חומר מסוג פורמלדהיד בתא הטייס, חומר אשר חשיפה מרובה אליו עלול לגרום לסרטן. רק לאחר כחודש שב המערך לטוס, כאשר לטייסים הובטח כי במהלך השנים הקרובות יעברו בדיקות רפואיות אשר יבדקו האם החשיפה לחומר גרמה לבעיות רפואיות.

"לא רוצים להיות קישון 2"

אלא שבשבועות האחרונים החלו אנשי צוות אוויר מטייסת "אבירי הזנב הכתום" שבחצרים לדווח על בעיות בדרכי הנשימה, ובעקבותיהם דיווחו גם טייסי סופה מטייסות אחרות. בחיל מיהרו לבצע בדיקות במטוסים, אולם עד כה לא נמצאו ממצאים החורגים מהתקן המותר.

למרות זאת, אנשי צוות האוויר מודאגים. "אנחנו סומכים על חיל האוויר ומבחינתנו רק שייתנו לנו לטוס", אמר איש צוות אוויר שסירב להזדהות. "אני באופן אישי לא מרגיש כל שינוי אבל אני יודע שיש כאלה שיורדים מהטיסה ואומרים שהבעיות חזרו ושהבעיה לא נפתרה. אנחנו נטוס בכל מקרה ובכל מצב, אבל אף אחד מאיתנו לא היה רוצה למצוא את עצמו עם סרטן בעוד כמה שנים, ושאנשי המערך יהפכו לפרשת הקישון השנייה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "מטוסי הסופה עברו בשלוש השנים האחרונות התאמות טכניות הכוללות בין היתר מסננים שתפקידם לסנן חומרים חשודים. מהבדיקות שנערכו עד כה לא זוהה חומר כלשהו עלול לסכן את הצוותים. חיל האוויר ממשיך וימשיך לעקוב ולבדוק אחר הנושא. בריאות הצוותים נמצאת מעל לכל".

ליצירת קשר עם כתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully