וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין נגד הח"כים המתלהמים: לא נסבול פורענות

פנחס וולף

11.10.2010 / 6:52

מושב החורף של הכנסת שייפתח היום יהיה חם ומותח: התקציב הדו שנתי, חוק משאל עם על הגולן, חוק האזרחות והארכת ההקפאה הם רק חלק מהמוקשים שצפויים לעורר מתח ומדון. יו"ר הכנסת מתכונן למערכה

"הרצון להתבלטות אישית מביא חברי כנסת לעימותים שמסכנים את איתנותה של הכנסת" – כך תוקף יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, בראיון לוואלה! חדשות, את עוצמת ההתלהטות וההתלהמות שליוו את פעילותה של הכנסת ה- 18 בשני מושביה הקודמים. בראיון לוואלה חדשות לקראת פתיחת מושב החורף היום (שני), מעביר ריבלין ביקורת חריפה על התנהלותם של 120 חברי הכנסת, שיתכנסו לראשונה אחרי פגרת הקיץ. "לצערי הרב", הוא אומר, "הכנסת ה- 18 הוכיחה כי חברי הכנסת אינם עושים את חשבון הממלכה, ואפילו לא את חשבון הסיעה".

"בפרשת זועבי הם עמדו להכות אחד את השני, ובסכסוכים לפעמים פורקים כל עול", הוא אומר לקראת פתיחת מושב החורף היום (שני), בהתייחסו לתגובות הקשות שעוררה השתתפותה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד) במשט הטורקי לחופי עזה. "הכותרות האישיות נקנות גם במחיר של ביזוי הכנסת והשפלתה בעיני הציבור. והח"כים צריכים להבין שהם לא יוכלו להתקיים בלי ביצור מעמדה של הכנסת". ריבלין אינו מסתפק בביקורת בלבד ומצהיר כי יפעיל יד תקיפה יותר נגד התלהמות של חברי כנסת. "תפקידנו יהיה לנסות ולכפות את הסדר הקבוע בתקנון ובמסורת הפרלמנטרית שהצטברה במשך 62 שנה, ולא לאפשר בשום פנים ואופן לחריגה על חשבון התבלטותם של הח"כים", הוא קובע. "לא תהיה סובלנות לפורענות. הדברים הללו לא יעברו לסדר היום והכנסת תמצה בכל חומרת הדין עם כל מי שמוכן לבזות אותה".

"עם ישראל מתפלל לגשם אבל יודע שהמושב של הכנסת יהיה חם מאוד"

מושב החורף הקרוב צפוי להיות חם מאוד ומתוח, או כמו במילותיו של יו"ר הכנסת: "עם ישראל מתפלל לגשם, אבל יודע שהמושב של הכנסת יהיה חם מאוד". דיונים ובעיות קואליציוניות שנדחקו משני המושבים הקודמים מתנקזים לתוך מושב אחד, ארוך בזמן וצפוף בהתרחשויות. לדברי ריבלין, "יש סיבות רבות שכל אחד מבין שהן על הר געש שההתפרצויות הוולקניות ממנו יוצאות בקצב הולך וגובר. הכנסת תזדקק להרבה עוצמות לעבור דיונים סוערים ברמה שבה יתנהל ויכוח ולא יהיו פיצוצים. חברי הכנסת צריכים להבין שהתנהגותם האישית יכולה ליצור גם דלקות שקשה יהיה לכבות אותן, לא רק בנושאים בין יהודים לערבים ובנושא המדיני, אלא גם בנושאים כלכליים חברתיים".

עוד לפני המתיחויות הנוגעות להצעות חוק בנושאי יהודים וערבים, יעורר התקציב הדו שנתי דיונים מתוחים בוועדות הכנסת ובמליאה. דיוני תקציב מתוחים תמיד. דיון על תקציב דו שנתי, שמשנה את כללי המשחק תוך כדי משחק, עשוי לפתוח את חרצובות לשונם של חברי האופוזיציה ולעורר תגובות נגד זועמות מצד הקואליציה.

במקביל, גם התהליך המדיני והצעות החקיקה הנוגעות ליהודים וערבים צפויים ליצור מהומה. במוקדי העימותים יעמדו ההצבעות על חוק משאל העם על הגולן שיובא לקריאה שניה ושלישית, חוק האזרחות שאושר אתמול בממשלה וצפוי להגיע לדיון בכנסת, וכמובן המשא ומתן עם הפלסטינים והדיון על הארכת הקפאת הבנייה בהתנחלויות הם מוקשים בשדה: אם התהליך המדיני ייכנס לקיפאון, צפויה תזזית מכיוון מפלגת העבודה. מנגד, התקדמות יתר בתהליך דווקא עשויה לעורר את שרי הימין לפעולה. גם בסוגיות האזרחיות, הנוגעות לחוקי הגיור וברית הזוגיות, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עוד לא סיים לומר את דברו. צפו מתיחות עם מפלגות החרדיות.

מליאת הכנסת. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"הכנסת תזדקק להרבה עוצמות לעבור דיונים סוערים"/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

המטרה: להשיב לכנסת את כבודה

ריבלין מגיע למושב החורף, לאחר חודשי פגרה ארוכים, ממוקד מטרה: להפסיק את ההתלהמות ולהשיב לכנסת את כבודה. מבחן המנהיגות הראשון של ריבלין יהיה כבר היום אחר הצהריים. המושב ייפתח בשעה 16:00 עם נאומיהם של ריבלין עצמו, נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני. שני הנאומים הראשונים יעברו בקול דממה דקה. אולם, ככל הנראה, נאומיהם של נתניהו ולבני יופרעו על ידי האופוזיציה והקואליציה בהתאמה.

גם כאן ריבלין מבטיח יד קשה נגד הח"כים הסוררים. לדבריו, "אנהג בדרך בה יבינו כולם שכאשר החוק מצווה על רה"מ לתת הצהרה מדינית לפני תחילת המושב, חייבים אנשי האופוזיציה לאפשר לו לדבר, וכאשר יו"ר האופוזיציה משיבה לו, הקואליציה חייבת לאפשר לה זאת".

עוד לפני כינוס המליאה, ידונו ועדות הכנסת השונות בנושאים בוערים שעשויים לעורר מהומות בין חברי הכנסת. הדיון המתוח יותר צפוי להיערך בוועדה לזכויות הילד בנושא "מעורבות קטינים ביידוי אבנים בכפר השילוח". בדיון ישתתף גם יו"ר עמותת אלע"ד, דוד בארי שביום שישי האחרון נרגם באבנים בשכונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully