וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסד המעונות לסטודנטים בישראל על סף הכחדה

11.10.2010 / 0:00

רק 11.7% מהסטודנטים יוכלו לקבל מיטה במעונות מוסדות הלימוד האקדמיים. במוסדות רבים הם מוזנחים ויקרים, והסטודנטים מעדיפים לשכור דירה. תם עידן המעונות בישראל?

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: דורון שטיין, קריינות: אביב אברמוביץ')

שנת הלימודים האקדמית נפתחה אתמול (ראשון), אך מצב המעונות של מוסדות הלימוד מעורר דאגה: לפי הנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות, ישנן 11,971 מיטות בלבד לכ-293,000 סטודנטים בישראל.

מספר הסטודנטים במוסדות המתוקצבים על ידי משרד החינוך עומד על 102,248 (לא כולל המכללות לחינוך). מדובר על 11.7% מהסטודנטים שיכולים לקבל מיטה במוסדות אלה. כך למשל, באוניברסיטת תל אביב ישנן 1,074 מיטות במעונות לכ-29,000 סטודנטים. באוניברסיטה העברית בירושלים ישנן 5,000 מיטות למספר דומה של סטודנטים. באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ישנן 1,800 מיטות ל-19,000 סטודנטים.

מאגודת הסטודנטים הארצית מגיעים נתונים שמשלימים את התמונה: רק 8% מכלל הסטודנטים גרים במעונות. 48% מהם גרים בדירה שכורה, 36% בבית ההורים או קרובי משפחה אחרים ו-8% גרים בדירה שבבעלותם.

סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, איציק שמולי, אמר בתגובה כי "בשנים האחרונות קשה יותר ויותר להיות סטודנט בשל עלויות המחיה היקרות ובראשן עלויות הדיור שנוסקות לשמיים".

הצעה: להוזיל עלויות המעונות

על פי הנתונים שהגיעו לידי וואלה! חדשות, עלות השכירות החודשית במעונות יכולה לנוע בין 446 שקלים לאדם יחיד בחדר זוגי בטכניון, ל- 1,679 שקלים לחדר יחיד באוניברסיטה העברית בירושלים. חדר יחיד באוניברסיטת תל אביב יעלה 1,460 שקלים, בבר אילן 1,300 שקלים ובאוניברסיטת בן גוריון כ-750 שקלים בממוצע.

לדברי שמולי, "ההתאחדות דרשה להרחיב את מספר המיטות במעונות במהלך מספר פגישות ודיונים שנערכו השנה עם הוועדה לתכנון ותקצוב ופנתה גם ישירות למועצה להשכלה גבוהה בנושא. תשובתם בנושא הייתה כי הם לא מתעסקים עם זה בכלל, האחריות היא של האוניברסיטאות", אמר שמולי. מדוברות וועד ראשי האוניברסיטאות, נמסר כי הם מסרבים להתייחס לנושא בטענה כי הם אינם עוסקים בו.

שמולי אמר עוד, כי אגפי מעונות רבים נמצאים בבניינים ישנים, עם תשתיות ישנות, ובחלקם אין כלל פרטיות לדיירים. לדבריו, "המערכת האקדמית לא נותנת לנו שום בשורה בעניין, כך שאנחנו פועלים ויוזמים בתקופה האחרונה את הקמתם של מעונות פרטיים, בסיועה של חברת 'איסתא'".

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום בהצעת החוק של ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) להעניק פטור מארנונה למעונות סטודנטים במטרה להוזיל את עלויות המגורים בהם. "הסטודנטים בישראל מתמודדים עם היקף אדיר של הוצאות הכולל מגורים, שימוש בתחבורה ציבורית, רכישת עזרי לימוד וכיו"ב כאשר בשנים האחרונות מרכיב המגורים הפך להוצאה הגבוהה ביותר", הסביר מילר. "האוכלוסיה המתגוררת במעונות מאופיינת במצב סוציו-אקונומי נמוך כך שכל תמיכה כלכלית משמעותית עבורה כדי לסיים בהצלחה את תקופת הלימודים".

עדכון ראשון: 21:23

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully