וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האזרחות: דרושה לנו חוקה

אורי הייטנר

10.10.2010 / 7:58

חיזוק צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית הוא יעד לאומי רב?חשיבות. ההתנפלות, מבפנים ומבחוץ, על הלגיטימיות של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי עלולה לערער את היסודות הללו, ומחייבת פעולה שתעגן אותם כתשתית קיומה של המדינה לדורות.

במציאות נורמלית, בעצם הצהרת האמונים של מתאזרח למדינה מובן מאליו שהוא מצהיר אמונים לזהותה ולצביונה, ואין כל צורך בהגדרה נוספת. הסערה שחוללה הצעת התיקון לחוק האזרחות והניסיון של מתנגדי הציונות להציג סתירה, כביכול, בין היות המדינה יהודית להיותה דמוקרטית - הם עדות לכך שהמציאות הנוכחית אינה נורמלית. נראה שזהותה של המדינה אינה ברורה מאליה. לכן השאלה האמיתית הנוגעת לתיקון לחוק היא אם באמצעות נוסח זה או אחר, שאותו ידקלמו המתאזרחים, ישתנה המצב. האם מישהו מאמין כי במקום שזהות המדינה תשליך על מהות תהליך ההתאזרחות - נוסח שבועת ההתאזרחות הוא שיגדיר את זהותה של המדינה?

שינוי חוק האזרחות יעמיק את המתח בין יהודים לערבים ויעורר סערה פוליטית וביקורת בינלאומית. האם למחיר הכבד הזה יש תמורה המצדיקה אותו? לטעמי, מדובר ברוב מהומה על לא מאומה. שינוי נוסח הצהרת הנאמנות לא יעלה ולא יוריד. את צביונה של מדינת ישראל וזהותה יש לעגן בחוקה. 62 שנים אחרי הקמת המדינה, הגיעה השעה לחוקק חוקה לישראל. אנו זקוקים לחוקה שתגדיר באופן ברור את מהותה של ישראל כמדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית. אנו זקוקים לחוקה שתעגן באופן סופי את המנון המדינה, את דגלה וסמליה, את לוח השנה הנהוג בה, את חגיה הלאומיים, את שפתה וכיו"ב. אנו זקוקים לכל המאפיינים האלה באופן ברור כדי לבטא את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי.

לעגן את מהותה הדמוקרטית של המדינה

חוקה תעגן את אחריותה של מדינת ישראל לעם היהודי כולו וליהודים באשר הם, כולל בהגדרת תפקידו של צה"ל להגן על יהודים הנמצאים בצרה, בשבי ובמצוקה. חוקה תעגן בחוק את חוק השבות ואת אחריות המדינה לפעול לעלייה יהודית לארץ, להקמת התיישבות יהודית ולחינוך יהודי לילדיה ולילדים יהודים בתפוצות הגולה.

בד בבד, יש לעגן בחוקה את מהותה הדמוקרטית של המדינה - את מוסדותיה הנבחרים, את מרות הדרג המדיני הנבחר על ידי הצבא וכוחות הביטחון, את הפרדת הרשויות, את סמכויות בית המשפט, את אופן קיום הבחירות ואת האפשרות לקיום משאל עם במקרים מיוחדים - חוק משאל העם ראוי להיות חלק מן השיטה הדמוקרטית בכל הקשור בהכרעות על ריבונות המדינה. וכמובן, חוקה תעגן את זכויות האדם והאזרח, ללא הבדל דת, גזע ומין, כפי שכתוב בהכרזת העצמאות.

חוקה כזאת תייתר לגמרי את השינוי המוצע בחוק האזרחות. ללא חוקה כזאת, לא תהיה משמעות לשינוי המוצע. מוטב ללכת עד הסוף ולהחליף את הצעת חוק תיקון האזרחות בהיענות לאתגר המהותי, המשמעותי והעמוק כחקיקת חוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully