וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום שנה א': שנה"ל האקדמית יצאה לדרך

10.10.2010 / 8:12

הלימודים ברוב מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ נפתחו הבוקר. 293,000 סטודנטים ילמדו באוניברסיטאות ובמכללות. ברקע פתיחת השנה האקדמית עומדות בעיות "בריחת המוחות" והתקציב

שנת הלימודים תשע"א נפתחה הבוקר (ראשון) ברוב המוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. כ- 293,000 סטודנטים צפויים לפתוח את שנת הלימודים, גידול של 3.4% לעומת השנה שעברה. מדובר בגידול הכפול מקצב הגידול באוכלוסייה ככלל. 228,740 סטודנטים ילמדו לתואר ראשון, 52,460 לתואר שני, 10,600 לתואר שלישי ו- 1,200 ללימודי תעודה.

תחום ההוראה זוכה לעידוד משמעותי מהנתונים: 22,000 סטודנטים יחלו את לימודיהם במכללות להכשרת מורים, גידול משמעותי של 9.5% לעומת השנה שעברה. גם המכללות האקדמיות זוכות לעדנה מסוימת: 88,540 סטודנטים ילמדו בהן - גידול של 6.2% לעומת השנה שעברה.

אחוז הסטודנטים הערבים מבין הלומדים לקראת תואר ראשון עדיין נמוך מאוד אך נמצא במגמת עלייה. בשנה שעברה עמד שיעור זה על כ-11% מהלומדים לתואר ראשון, לעומת 7% שנתיים לפני. הגידול בהשתתפותה של האוכלוסייה הערבית נבע בין היתר מפתיחתן של המכללות באזורי הפריפריה אשר הגבירו את נגישותה של האוכלוסייה הערבית להשכלה הגבוהה.

1.5 מיליארד שקלים למצוינות

שנת הלימודים נפתחת כשברקע מתקיימים דיונים בעניין תוכנית התקצוב להשכלה הגבוהה לשנים הקרובות. במסגרת ישיבת הממשלה היום יציגו שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, גדעון סער, ויו"ר הועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), פרופסור מנואל טרכטנברג, את תכנית התקצוב על סך 7.5 מיליארד שקלים לשש השנים הקרובות במערכת ההשכלה הגבוהה , שיישומה יחל כבר בשנת הלימודים החדשה.

בסקירה תידון גם תכנית הקמתם של ארבעה מרכזי מצוינות מחקרית חדשים (במדעי המחשב, במקורות אנרגיה מתחדשים, בחקר תהליכים קוגניטיביים ובמחקרים מתקדמים ברפואה מולקולארית).מטרת התוכנית היא להשיב ארצה חוקרים ישראלים מצטיינים היושבים כיום באוניברסיטאות מובילות בעולם.

לדברי שר החינוך גדעון סער, "השבת חוקרים ישראליים היא יעד לאומי שיתרום לחיזוק המצוינות של האקדמיה הישראלית. היענות מדענים וחוקרים ישראליים לשוב ארצה במסגרת מרכזי המצוינות, שהקמתם תחל השנה, היא הבעת אמון במערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית ובתהליך השינוי בה".

על פי התכנון יוקמו עד 30 מרכזי מצוינות כאלה במהלך חמש השנים הקרובות בעלות של כ- 1.5 מיליארד שקלים, כאשר המימון יתחלק בין המדינה, שותפים אסטרטגיים והמוסדות שיזכו במרכזים. במסגרת התוכנית הרב שנתית ישונה מודל התקצוב, שלא עודכן מזה 18 שנים, כך שיעודד מצוינות במחקר ובהוראה. במסגרת מודל התקצוב החדש המתגבש בימים אלה יוענק התקצוב על בסיס תפוקות באופן תחרותי, עם דגש על פרסומים מדעיים איכותיים, וזכייה במענקים מקרנות תחרותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully