וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור ראשון באזרחות

טאלב א-סנע

8.10.2010 / 5:20

וג'דאן אבו ע'ליון וחברתה דינא אבו רביעה רצו בסך הכל ללמוד בבית ספר המקיף עומר הסמוך ליישובן. אחרי היום הראשון בלימודים, הודיעו להן שלא יוכלו להמשיך. ח"כ טאלב א-סנע מבהיר - מוצאן של השתיים הוא הסיבה היחידה לאפליה

שתי הנערות הבדוויות וג'דאן אבו ע'ליון וחברתה דינא אבו רביעה מתל שבע הן תלמידות מצטיינות שרצו להגשים חלום וללמוד בבית ספר המקיף עומר הסמוך ליישובם. הן עברו את הליך הרישום והקבלה, רכשו בגדים עם סמל בית הספר, והצטיידו בספרי לימוד. בכל התנאים החינוכיים והמקצועיים הן עמדו, פרט לתנאי אחד, שאינו בשליטתן – להיות יהודיות.

בסוף יום הלימודים הראשון, הן מרגישות תחושת שייכות, קורנות משמחה ומאמינות כי במדינת ישראל יש שוויון הזדמנויות: לא משנה אם את יהודייה או בדואית - את יכולה להתקבל לכל בית ספר על פי כישורייך. אך יומן הראשון של וג'דאן ודינא בבית הספר היה גם יומן האחרון.

בסוף היום המנהלת קרעה אותן מסביבתן, העירה אותן מאשליית השוויון, הורידה אותן אל קרקע המציאות, ווג'דאן ודינא נזרקו מתוך הבית הספר. כאילו להיות ערבי זה פשע שמגיע עליו עונש. מה פשען שמגיע להן להיקרע ולהסתלק בבושת פנים? מלכתחילה יכלו לחסוך את המהלך המעליב של מערכת, לומר "תודה, לא מוכנים לקבלכן", ולשמור לפחות על כבודן.

הגזענות הפכה לאידיאולוגיה

בעידן בו הגזענות הפכה לאידיאולוגיה, שנאת ערבים לאג'נדה, קריאות מוות לערבים לחלק מההמנון והסתה נגד אוכלוסייה שלמה במדינה לספורט לאומי עברה ממגרשי הכדורגל לבמה הפוליטית, אין פלא ששתי התלמידות מגורשות וחלומן מתנפץ כמו אשליות נוספות אודות הדמוקרטיה והשוויון האזרחי.

הזכות לחינוך הטוב ביותר היא זכותו של כל תלמיד והיא חובתה של המדינה. ישראל היא מדינתן של וג'דאן ודינה בדיוק כמו שאר ילדי עומר, כפי שקבע בית המשפט העליון: "הזכות לחינוך הינה זכות יסוד מוכרת של האדם. ערך השוויון הוא מ"נשמת אפו" של המשטר החוקתי כולו. הזכות לחינוך והזכות לשוויון בחינוך, שכנגדן עומד איסור ההפליה בין ילד לילד, מהוות זכויות חוקתיות בהשתלבותן בזכות לכבוד האדם ולכבוד הילד".

גזענות היהודים אינה כשרה יותר

שתי התלמידות לא התקבלו מסיבה אחת ויחידה: מוצאן. אילו היו יהודיות אין ספק שאירוע טראומתי זה לא היה מתרחש. ניתן רק לשער מה היו התגובות אם במדינה אחרת בעולם היו נוהגים כך כלפי תלמידות יהודיות. הגיע הזמן להכריז כי גזענות היהודים אינה כשרה יותר מגזענותם של עמים אחרים, וכי גזענות היא מחלה מדבקת: אנחנו יודעים איפה היא מתחילה אך לא היכן היא מסתיימת.

כולנו חייבים לעצור את הכרסום בערכים הדמוקרטים, כי זה הבסיס לחיים משותפים ,תוך שמירה על הזכות להיות שונה אבל שווה. בית הספר המקיף עומר נכשל בשיעור הראשון באזרחות, ובמקום דמוקרטיה קיבלנו יודוקרטיה (דמוקרטיה ליהודים בלבד).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully