וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלך, סעודיות בנות 8 עדיין נישאות בכפייה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.10.2010 / 8:00

עבדאללה מלך ערב הסעודית מסכם חמש שנים בתפקיד. למרות שקטינות עדיין נישאות בכפייה לגברים מבוגרים, החברה הסעודית עוברת שינויים מפליגים. עד לאן היא תגיע?

הנה מקרה אמיתי שהתרחש לפני כשנה וחצי בערב הסעודית: ילדה בת 8 נישאה בהוראת אביה לגבר בן 58, בית המשפט דחה פעמיים את בקשת אמה להתיר לה להתגרש, והורה לילדה לפנות לבית המשפט רק "כשתגיע לגיל ההתבגרות". הסערה שעורר הסיפור ברחבי העולם הובילה לכך, שהצדדים הגיעו להסכם גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט.

זה אינו מקרה יוצא דופן. כלי התקשורת המסקרים את הנעשה בערב הסעודית מדווחים אחת לכמה חודשים על מקרים נוספים שבהם ילדות חותנו עם גברים מבוגרים, בדרך כלל תמורת כסף רב שהועבר להוריהן. את הנוהג הפסול הזה חיזק לפני כשנה המטיף הבכיר ביותר בערב הסעודית, השייח' עבד אל-עזיז אל-שייח', שפסק: "לילדות בן 10 מותר להתחתן". למרימי הגבה הוא הסביר, שמי שחושב שילדה בת 10 צעירה מדי כדי לבוא בברית הנישואין "נוהג כלפיה באי צדק".

חברה שמרנית, מלך פתוח

בניגוד לסיפורים הללו ובניגוד למה שחושבים על מצב זכויות האדם הבלתי-נסבל בערב הסעודית, אפשר לומר שהסעודים חופשיים יותר מכפי שהיו מזה שנים ארוכות. כפי שלימד אותנו אלברט איינשטיין, הכל יחסי, ו'חופשי יותר' בערב הסעודית שווה-ערך לאסיר, שהוחזק עד כה בארבע שלשלאות, ועכשיו התירו אחת מהן.

מי שהסיר את אותה שרשרת הוא עבדאללה בן עבד אל-עזיז א-סעוד, שהתמנה למלך ערב הסעודית לפני כחמש שנים. עבדאללה, 85, שולט אמנם בפועל בערב הסעודית החל משנת 96' עקב מחלת אחיו, המלך דאז פהד, אולם רק מ-1 באוגוסט 2005 הוא מכהן בתפקיד באופן רשמי. מאז הוא מנסה לקדם רפורמות בחברה השמרנית ביותר בעולם הערבי. חברה שבה נשים אינן מורשות לצאת מהבית ללא ליווי קרוב משפחה ואינן מורשות לנהוג, חברה שבה כורתים ידי גנבים ומטילים עונשי מוות בסיטונאות על רוצחים, סוחרי סמים, אנסים ושודדים.

באחרונה פרסם ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch דו"ח מאלף על חמש שנות שלטונו של המלך הסעודי. על פי הדו"ח, ארבעה תחומים עיקריים ניצבים בלב הרפורמה שהנהיג עבדאללה: זכויות נשים, חופש ביטוי, הוגנות ההליך המשפטי וסובלנות דתית. ואכן, הדו"ח קובע כי ההפרדה על בסיס מין הנכפית על נשים בערב הסעודית במקומות ציבוריים הצטמצמה, האזרחים נהנים מחופש רב יותר למתוח ביקורת על הממשלה, והשקיפות בהליכים המשפטיים הולכת ומתגברת.

לא הכל ורוד

אלא שלצד המחמאות, בדו"ח יש גם ביקורת חריפה. למרות שההפרדה בין גברים לנשים הוקלה במעט במקומות ציבוריים, במקומות העבודה היא קיימת ונחשבת לנורמה. יותר מכך: הממשלה הבטיחה לשים קץ לשיטת האפוטרופסות הגברית, שבה אישה צריכה לקבל את אישורו של גבר כדי לקבל החלטה ולו הקלה ביותר בתחום התעסוקה, טיפול רפואי, נסיעות ועניינים כספיים. אך למרות ההבטחות, השיטה מושרשת היטב במדינה והשינוי היחיד שהממשלה ערכה, היה מתן רשות לנשים לשכור בעצמן חדר במלון בנסיעה.

ומה לגבי מחאה ציבורית? נכון, אזרחי ערב הסעודית חופשיים היום הרבה יותר לבקר את ממשלתם, הן בכלי התקשורת והן בהצהרות פומביות, אך נותרו קווים אדומים שאין לחצותם: אין לערער על תפיסת העולם הדתית של הממלכה, אין למתוח ביקורת על נסיכי הממלכה ועל גורמים רשמיים נוספים, ואין להציע לשנות את שיטת המונרכיה האבסולוטית. בנוסף לכך טרם חוקק חוק המגן על חופש הביטוי ולכן כל התקדמות שנרשמה בנושא זה נתונה לגחמותיה של הממשלה.

רפורמה אחת שהצליחה יותר מכולן היא זו במערכת המשפט, והשינויים שחלו בה הרבה יותר מוחשיים מאשר סמליים. התקבלו חוקים חדשים, הושקעו מיליארדים בהכשרה ותשתית, והוקמו בתי משפט חדשים המסתמכים יותר ויותר על הוראות חוק, מאשר על ציווים דתיים. על אף שהדו"ח מעריך שעם הזמן תהפוך מערכת המשפט להוגנת ויעילה יותר, אם בוחנים את המשפטים שנערכו ל-331 חשודים בטרור ב-2009, מגלים שהם כשלו במבחן ההגינות. הם נוהלו במהירות וחשאיות, נאסר על הנאשמים למנות לעצמם עורכי דין, ואפילו לא פורסמו סעיפי האישום ושמות הנאשמים.

ומה יהיה עם הדת?

תחום נוסף שבו התמקד המלך עבדאללה ברפורמה שהנהיג היה קידום הסובלנות הדתית, אולם למרות שהצליח לקדם שיח בין-דתי ("יוזמת השיח הבין-דתי" שהוא מקדם הפכה לסמלו המסחרי מחוץ לממלכה), היחסים בין סונים לשיעים בתוך הממלכה נותרו גרועים ומתוחים. הממשלה ממשיכה להפלות את השיעים, וכוהני דת רבים – חלקם עובדי מדינה בכירים – קוראים בפומבי להפלותם. שיעים לא מעטים שקראו לשוויון, אגב, הושלכו אחר כבוד אל הכלא.

הצלחתו של המלך עבדאללה לקדם את ארבעת התחומים הללו במסגרת הרפורמה שלו הייתה חלקית, לא מעט בגלל קבוצות כוח אינטרסנטיות שמציבות מכשולי-ענק בפניו, ובראשן אנשי הממסד הדתי. השמרנות טבועה כה עמוק בדי-אן-איי של החברה הסעודית, כך שכל רפורמה נתקלת במחסומים, בעוינות ובחשש מערעור המבנה הפטריארכלי והדתי.

אם ערב הסעודית רוצה להפוך למדינה נאורה יותר ומצורעת פחות, על המלך עבדאללה לקרוא היטב את הדו"ח, בו ממליצים לו הכותבים להפנים שהיוזמות שקידם הן בעיקר סמליות ולהתחיל לפעול ללא מורא לבטל את שיטת האפוטרופסות הגברית על נשים, להגן על נשים ונערות מפני אלימות ומפני נישואין בגיל מוקדם, לאכוף זכויות שוות לנשים, להעניק חופש ושוויון לשיעים ולפעול נגד כוחות הביטחון ושופטים שמתעלמים מהחוק ומזכויות האדם הבסיסיות. המלך עבדאללה איננו צעיר. קשה להאמין שהוא ישנה את אורחותיו. האם יורשו יאזור אומץ ויוביל רפורמה אמיתית? הילדה בת ה-8 שנישאה בכפייה בהוראת אביה יכולה רק להתפלל.

לפניות לניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully