וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: לאחר עידן רם עמנואל

יעקב אחימאיר

7.10.2010 / 7:40

ב?3 בנובמבר, בעוד כחודש, תחל הכהונה השנייה של הנשיא אובמה. כן, כן, רק שנתיים לאחר בחירתו לנשיא, ולא ארבע שנים כפי שקובעת החוקה. אמירתנו זו אינה עולה, כמובן, בקנה אחד עם סעיפי החוקה, אלא משקפת רק את לוח השעון הפוליטי שמחוגיו סובבים בקצב מהיר אל עבר סיום תקופת הכהונה הראשונה של הנשיא אובמה. מה יקרה ב?3 בנובמבר? הנשיא אובמה יכנס באותו יום את יועציו הקרובים. רם עמנואל ייעדר. לאחר שהיה, למעשה, מספר 2 בבית הלבן, ממש משנה לנשיא.

מה על סדר היום של ראש הסגל החדש?

את מקומו של עמנואל תופס פיט ראוס, ראש הסגל החדש. על מה תיסוב ההתייעצות בבוקרו של יום רביעי, 3 בנובמבר? המתכנסים בראשות הנשיא ידונו, באווירת חירום ממש, בתוצאות הבחירות לקונגרס שהיו יום קודם. ייתכן כי יתברר להם כי מפלגתם הדמוקרטית איבדה את הרוב בבית הנבחרים, והיריב, הרפובליקנים, נגסו כהוגן ברוב הדמוקרטי בסנאט. לפני המתכנסים יהיו פרושים העיתונים שאולי אחת מכותרותיהם, למחרת הבחירות לקונגרס, תבשר: אפילו הסנאטור הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הפסיד את מקומו במדינת נבדה לרפובליקני.

זהו התרחיש, ותרחיש בלבד, לעוד חודש ימים. הוא נשען על סקרי דעת קהל ועל האווירה הציבורית. בין שתוצאות הבחירות לקונגרס אכן יוציאו את המפלגה הדמוקרטית בשן ועין, ובין שהנזק הפוליטי יהיה מצומצם יותר, הרי בתום עידן רם עמנואל בבית הלבן התחיל עידן חדש: מינויו של פיט ראוס במקומו של עמנואל משקף כוונה של הנשיא לנסות להגיע להבנות בתחומי החקיקה עם המפלגה הרפובליקנית. לא בכדי כונה פיט ראוס, האיש שיצא לאור הזרקורים, "הסנאטור ה?101". בעברו עבד מאחורי הקלעים עם הסנאטורים דאשל ואובמה, ואת מלאכתו הפוליטית עשה, בניגוד לקודמו, "ללא צלצולים", לעומת עמנואל שחתר לעימותים ובין שפתיו לפותה תמיד סכין פוליטית שבעזרתה חתך וקידם את מדיניות הנשיא. יורשו יחתור לפשרות כי לנשיא צפויה תקופה לא קלה: אם אכן יינזקו הדמוקרטים בבחירות נובמבר, צפוי אובמה לבלות את שארית כהונתו, שנתיים, עם קונגרס לעומתי בכל נושאי החקיקה. יוכל אובמה להיוועץ באחד מקודמיו, קלינטון, שגם הוא חווה על בשרו קונגרס לעומתי. לא צפוי כי ראוס יעסוק בנושאי העימות הישראלי?פלסטיני. עמנואל "התנפל" על סוגיה זו, גם משום היותו יהודי. למעשה, אין זה כלל מתפקידו של ראש הסגל לעסוק בענייני חוץ, אלא לנצח על קידום הרפורמות שמבקש הנשיא לממש. להערכתנו, עמנואל רק הזיק ולא רק לנשיא אלא לעצם הטיפול בסוגיית העימות הישראלי?פלסטיני.

ובכלל, מגדל החיטה בקנזס לא כל כך מתעניין בסוגיית הקפאת הבנייה אי שם, אלא במצבו הכלכלי. לכך צריך להכין עצמו אובמה בשארית כהונתו. יועצו המיוחד, דיוויד אקסלרוד, אמור גם כן לפרוש כדי להכשיר את הקרקע להתמודדות הנשיא על כהונה שנייה. כי לאחר נובמבר, ולפי מה שמורה השעון הפוליטי (ולא החוקה!), מתחילה תקופת כהונה שנייה. וצריך הנשיא שתהא מוצלחת מן השנתיים הראשונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully