וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: נקניקיות נמכרות בשרוולים מחזיר

גלעד גרוסמן ומוטי לוי

6.10.2010 / 17:05

בעקבות טענות של הרב הראשי של צפת, לפיהן שרוולי הנקניקיות שנמכרות בחנויות עשויים ברוב המקרים מעורות של חזירים, הגישו שני צרכנים בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת זוגלובק והרבנות הראשית. זוגלובק בתגובה: התביעה שקרית והזויה

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה היום (רביעי) בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 200 מיליון שקל נגד חברת זוגלובק, המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית. זאת בטענה ששרוולי הנקניקיות שנמכרות בחנויות עשויים במרבית המקרים מעורות של חזירים ושאר מיני טריפות, ובכך למעשה גורמים לשומרי כשרות ולמוסלמים לאכול טריפה.

התובעים, שחר לוי וסלאימה מאלק, יהודי ומוסלמי דתיים, טוענים בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין האני טנוס ואופיר כהן, כי רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, טען בדרשה בתחילת השבוע כי שרוולי הנקניקיות שנמכרות בחנויות על ידי מספר חברות, עשויים במרבית המקרים מעורות של חזירים וטריפות.

בתביעה נטען כי הרב טען לפני כחמש שנים, במסגרת דיונים בוועדה ברבנות הראשית המאשרת ייבוא מוצרי מזון מבחינת כשרות, שהוועדה התבקשה לאשר ייבוא שרוולים דרך חברה יפנית. הוועדה דחתה בשעתו את ההצעה לאחר שנקבע כי ניתן להשיג את המוצרים מעורות כשרים. למרות זאת, נכתב בתביעה, ניתן אישור לזוגלובק להשתמש בשרוולי נקניקיות העשויים מחומר קולגן, שהוא חלבון מהחי ולמעשה מופק מבהמות טמאות כדוגמת החזיר.

"מדובר באחד המקרים החמורים ביותר של הטעיית הצרכנים ביודעין, כאשר המשיבים גורמים למבקשים לאכול מוצרים בהם מעורבים רכיבים מעורות של חזירים ובעלי חיים טרפים", נכתב בתביעה. "האיסור על אכילת בשר חזיר ואף על גידול חזיר קיים הן ביהדות והן באסלם, ובדתות אלה הוא נחשב לסמל הטומאה. האיסור על אכילתו נטמע בתרבויות שהתפתחו סביבן עד כד כך, שגם אנשים לא דתיים בעלי רקע יהודי או מוסלמי מתייחסים לעתים קרובות לאכילת חזיר כאל דבר מגונה".

תגובת זוגלובק: "תביעה שקרית והזויה"

מחברת זוגלובק נמסר בתגובה, כי "אנו דוחים ומגנים בשאט נפש את התביעה השקרית וההזויה הזו. זוגלובק מאז שנוסדה הקפידה בנושא הכשרות ונהנית כבר למעלה מ-70 שנה מכשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל על כל חומריה ומוצריה. חברת זוגלובק מצוידת בכתב גם בכל האישורים המתאימים מהרבנות הראשית ומתכוונת להגיש תביעת הוצאת דיבה על כל נזק שייגרם לה בעקבות תביעה מטורפת והזויה זו".

"מצפים מהרבנות לחשוף את כל המידע"

הסיבה לכך שהנקניקיות אושרו למרות בעיית הכשרות, היא ככל הנראה שמחלקת הכשרות ברבנות פעלה בניגוד לסמכותה של ועדת הכשרות. ועדת הכשרות היא זו המקבלת החלטות הלכתיות, והמחלקה מבצעת אותן. אלא שלדברי שמואל אליהו, נראה שמישהו במחלקת הכשרות אישר את ייבוא הנקניקיות למרות האיסור של ועדת הכשרות. גורמים המקורבים לוועדת הכשרות טוענים כי נראה שמי שאישר את הייבוא נכנע ללחצים או לשוחד.

עו"ד כהן אמר לוואלה! חדשות שהוא אינו אוכל את הנקניקיות האלה בשל בעיית כשרות. "אני מצפה שהרבנות הראשית תחשוף בפנינו את כל המידע, ולהזהיר כל אדם שלא יצרוך מוצרים שיש בהם ספק ספיקא של טריפה או נבלה", אמר.

הרב שמואל אליהו אמר לוואלה! חדשות, כי הוא שוחח עם הרב המכשיר של זוגלובק, וזה אמר לו שהוא הורה לחברה, בהתאם לדעתה של הרבנות הראשית, שלא להשתמש בשרוולים שאינם מחיות כשרות, והדברים נעשו בניגוד לדעתו של הרב המכשיר. יצוין, כי רוב הרבנים שחברים בוועדת הכשרות של הרבנות סבורים שאם העור מגיע מחיה טמאה הוא טרף למרות התהליך הכימי שהוא עובר. הרב הראשי לישראלי שלמה עמר סבור, בדעת יחיד, שהן ראויות לכשרות רגילה, אבל לא למהדרין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully