וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב תשע"א: המכללות עושות בי"ס לאוניברסיטאות

6.10.2010 / 14:01

בשנת הלימודים האקדמית הקרובה ילמדו יותר סטודנטים לתואר ראשון במכללות מאשר באוניברסיטאות. השנה צפוי גידול במספר הסטודנטים בתחום ההוראה

מנתוני המועצה להשכלה גבוהה המתפרסמים היום (רביעי) לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"א, עולה כי בפעם הראשונה בתולדות ישראל, מספר הסטודנטים שילמדו במכללות יהיה גבוה מאלו הלומדים באוניברסיטאות. מבין 187,740 הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות, צפויים 64% מהם ללמוד במכללות. כ-293,000 סטודנטים יפתחו את שנת הלימודים האקדמית השנה - מדובר בגידול של 3.4% לעומת השנה שעברה.

באוניברסיטה הפתוחה, המוסד בו לומד המספר הגבוה בישראל, נרשמה ירידה במספר הנרשמים. 43,000 סטודנטים יחלו את לימודיהם במוסד, מדובר בירידה של 0.2% לעומת השנה שעברה.

עלייה בשיעור דומה נרשמה במספר הנרשמים הלימודים בתואר ראשון בעוד שבלימודי התואר השני חלה עלייה של 4.5% לעומת השנה שעברה, כלומר - 52,000 חוקרים צעירים חדשים. בלימודי התואר השלישי נרשם גידול אפסי כמעט, בשיעור של 0.3%, או במספרים מוחלטים - 10,600 דוקטורנטים חדשים.

66 מוסדות להשכלה גבוהה פועלים בארץ

תחום ההוראה זוכה לעידוד משמעותי: השנה צפוי גידול של 9.5% במספר הסטודנטים שילמדו את המקצוע לעומת השנה שעברה. 22,000 סטודנטים יחלו השנה את לימודיהם במכללות להכשרת מורים. המכללות האקדמיות זוכות גם כן לעדנה מסוימת: 88,540 סטודנטים ילמדו באותן מכללות, גידול של 6.2% לעומת השנה שעברה.

שנת הלימודים תשע"א תיפתח ב-66 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ לפי הפירוט הבא: שבע אוניברסיטאות מחקר, האוניברסיטה הפתוחה, 35 מכללות אקדמיות (מהן 21 המתוקצבות על ידי הוועדה לתכנון ותקצוב ו-14 מכללות פרטיות), ו-23 מכללות להכשרת עובדי הוראה.

עלייה בשיעור הסטונדטים הערבים

אחוז הסטודנטים הערבים מבין הלומדים לקראת תואר ראשון עדיין נמוך ביחס לכלל הלומדים, אולם הוא נמצא במגמת עלייה. בשנה שעברה, עמד שיעור זה על כ-11% מהלומדים לתואר ראשון, זאת לעומת 7% לפני שנתיים. הגידול בהשתתפותה של האוכלוסייה הערבית נבע בין היתר מפתיחתן של המכללות באזורי הפריפריה אשר הגבירו את נגישותה של האוכלוסייה להשכלה הגבוהה.

בהקשר זה, חשוב לציין את העלייה המשמעותית שחלה בהשתתפותן של הנשים הערביות בלימודים באוניברסיטאות. אם בתחילת שנות ה-90' היוו הנשים הערביות רק 40% מבין הסטודנטים הערבים שלמדו לקראת תואר ראשון באוניברסיטאות, הרי שבשנה שעברה עמד חלקן בקרב הלומדים על 62%, זאת לעומת פחות מ-54% בקרב האוכלוסייה היהודית. התפתחות זו קשורה אף היא לפיזור המכללות האקדמיות שאפשרו לסטודנטיות ערביות ללמוד מבלי לפגוע במסגרות המשפחתיות והחברתיות.

לאחר תקופה ממושכת של קיפאון, בשנים האחרונות מסתמן גידול בשיעורם של הסטודנטים הערבים מבין הלומדים לתואר שני באוניברסיטאות. בשנה שעברה עמד שיעורם של הסטודנטים הערבים על 6.6% מכלל הלומדים לתואר שני, לעומת 3.6% בלבד בשנות ה-90'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully