וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו עונש מספק?

עובד אלחליבי

6.10.2010 / 11:34

השבוע נשלח מכתב לפרקליט המדינה בבקשה להחמיר את עונשם של מתעללים בבעלי חיים. האם ידעתם שכ-85% מהתלונות נסגרות ללא כתב אישום?

מכתב שנשלח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה, חושף כי לפי נתונים סטטיסטיים, כ- 85% מכלל התלונות המוגשות במשטרה בגין התעללות בבעלי חיים נסגרות ללא הגשת כתב אישום כנגד החשוד בהתעללות. המכתב נשלח על ידי קבוצת 'אזרחים למען החיות במכלאות הרשותיות' ביום ראשון השבוע (3.10.10) לציון היום הבינלאומי להחמרת חוקים נגד מתעללים בבעלי חיים.

"אנחנו מבקשים לחקור כל תלונה ביסודיות ולא להורות על סגירת תיקים בעבירות נגד בעלי חיים מבלי שמוצתה החקירה", מציינת אלה אבין, מנהלת הקבוצה. "הבעיה שגם בתיקים המעטים בהם מוגשים כתבי אישום, זוכים העבריינים לעיתים רבות, רבות מידי, לגזרי דין מקלים".

אבין אספה ביסודיות את פסקי הדין מהשנים האחרונות: עבריין שחנק למוות 5 גורי חתולים נדון לעונש של מאסר על תנאי של 8 חודשים וקנס כספי; סטודנט למשפטים אשר ירה בכלבה למוות באזור מגורים והשליך את גופתה לפח אשפה נדון לעונש של 5 חודשים על תנאי; ועבריין שהשליך כלבה מגג ביתו בקומה 4 - הכלבה גססה ומתה בייסורים קשים - נדון לעונש של 8 חודשים על תנאי וקנס כספי. אלו רק 3 דוגמאות מתוך עשרות מקרים נוספים, שזכו לגזר דין דומה.

לטענתה של אבין גזרי הדין אינם הולמים לחומרת המעשים. "העונשים שנגזרו על הפושעים שביצעו מעשים נוראים אלה מגוחכים. מטרת הפניה שלנו ליועץ המשפטי ולפרקליטות, היא להנחות את לשכות התביעות והפרקליטות לדרוש ענישה מחמירה בגין עבירות נגד בעלי חיים, כפי שנקבע בחוק - עד שלוש שנות מאסר בפועל - ולא לערוך הסדרי טיעון מקלים".

במכתב שנשלח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה צוין כי, "לצערנו, שופטים רבים בוחרים להתחשב ב'נסיבות אישיות' של עבריינים ולהשאיר את כאב הקורבנות מאחור. זעקת סבלם וכאבם של בעלי החיים לא נשמעת בין כתלי בתי המשפט. הם אינם יכולים להתלונן ואיש אינו עורך תסקיר קורבן בגינן. תחת זאת נשמעות ובהרחבה שלל טענות של הנאשמים על 'חייהם הקשים', 'בעיותיהם הנפשיות' או 'מצבם הכלכלי הקשה'.

גם במערכת המשפט עלו קולות המכירים בקדושת חייהם של בעלי החיים. השופט, מישאל חשין, שכיהן במשך 14 שנים, כשופט בבית המשפט העליון טען בעבר כי תכלית החקיקה נועדה להגן על בעלי החיים: "צו?וינו מלידה להגן על החלש ובעלי-חיים הם חלשים. בעל-חיים ליד האדם הוא כילד, תמים וחסר-הגנה. התעללות בילד תזעזע אותנו וכן היא התעללות בחיה. החיה - כמוה כילד - הינה תמימה. אין היא מכירה ברוע ואין היא יודעת כיצד להתמודד עימו. החיה מתקשה להגן על עצמה מפני האדם והמלחמה בין האדם לבין החיה היא מלחמה בין מי שאינם שווים. האדם מצווה אפוא להגן על החיה כחלק מן הציווי המוסרי להגן על החלש". ד"ר מישאל חשין, משמש כיום כמשנה לנשיא בית המשפט העליון.


קרוב ל-80,000 אזרחים חתמו על עצומה הקוראת להחמרת הענישה למתעללים בבעלי חיים ואבין מסבירה מדוע היא מוצאת לנכון להמשיך במאבק. "מלחמה באלימות כלפי החלשים, חסרי הישע ואלה שאינם יכולים להביע את סבלם במילים, היא אינטרס חוצה גבולות. בפועל, גזרי הדין על המתעללים בבעלי חיים, אף במקרים בהם ההתעללות והאכזריות קשות מנשוא, אינם מתקרבים לעונש המקסימום, שקבע המחוקק ואינם מרתיעים עבריינים פוטנציאליים".



טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully