וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע בכירי ש"ס שולחים את הילדים ללמוד אצל האשכנזים?

מוטי לוי

6.10.2010 / 7:01

בעוד ש"ס רוצה להחזיר עטרה ליושנה, בכירי המפלגה שולחים את ילדיהם לישיבה שמפלה תלמידים ממוצא ספרדי. תגובת הישיבה: לא מגיבים לפרסומים באינטרנט

בישיבת 'חברון' החרדית, הממוקמת בשכונת גבעת מרדכי בירושלים, כ-80 אחוז מהתלמידים הם ממוצא אשכנזי, כך עולה מרשימת השמות של תלמידי הישיבה שהגיעה לידי וואלה! חדשות. על פי הרשימה, מספר התלמידים הלומדים בישיבה עומד היום על כ-1,200 בחורים, ורק כ-270 מהם נושאים שמות משפחה ספרדיים או שמות משפחה שאינם אשכנזיים במובהק, כדוגמת כהן או לוי. כל היתר מתהדרים בשמות אשכנזים למהדרין כמו 'וייס' ו'שטרן'.

ברשימת תלמידי שנה א' של הישיבה המצב ברור עוד יותר: רק ל-19.8 אחוז מהם אין שם משפחה אשכנזי מובהק. לא בכדי, עבור הורים רבים ממוצא ספרדי, פרק הזמן של ההרשמה והקבלה לישיבות והסמינרים הוא תקופה לחוצה מאין כמוה והנתונים מוכחים שיש להם סיבה להיות לחוצים, אם שם משפחתם איננו אשכנזי מספיק. ואולם, לחץ זה אינו מנת חלקם של בכירי ש"ס - שדווקא שמחים לשלוח את ילדיהם למוסד הלימודים היוקרתי ונענים בחיוב לגיוסי הכספים של הישיבה.

ישיבת חברון בירושלים. מגד גוזני
ישיבת חברון בירושלים/מגד גוזני

"דרוש חשבון נפש"

גורמים המכירים את עולם הישיבות החרדי מקרוב אמרו לוואלה! חדשות, שלמרות האפליה המובהקת, ראשי הישיבות ומנהליהן לא מתביישים ומגייסים כסף לרווחת המוסד גם מתורמים ספרדים, שלמרבה הפלא נענים בחיוב. יואב ללום, יו"ר תנועת נוער כהלכה, שהוביל את המאבק באפליה בבית הספר החרדי לבנות בעמנואל, לא הופתע מהנתונים. "20 אחוז ספרדים זהו עוד מצב טוב. לצערנו, היום בכדי שישיבה תחשב לטובה היא צריכה להמעיט בספרדים". עוד מוסיף ללום ש"אלו דברים שדורשים טיפול בכל הגזרה, גם בישיבות גם בסמינרים גם בבתי הספר, בכל המקומות תמונת המצב דומה".

לדבריו, ש"ס צריכה לעשות חשבון נפש. "חבל מאוד שתנועת ש"ס לא פועלת ועושה בנידון ולו את המעט הנדרש, זאת בזמן שהיא עושה את כל אשר לאל ידה בכדי להכניס את בניהם של ראשיה הפוליטיים לישיבות הללו".ישיבת 'חברון' בשכונת גבעת מרדכי בירושלים נחשבת ל"הרווארד" של עולם הישיבות החרדי, ולימודים בישיבה היוקרתית נחשבים לתעודה של כבוד ומהווים כרטיס כניסה לעולם הרבנות והעסקנות החרדית. בין בוגריה של הישיבה נמנים גם בכירי ש"ס, ח"כ לשעבר אריה דרעי, השר בהווה משולם נהרי, וכמה מבניו של מנהיג המפלגה הרב עובדיה יוסף, המכהנים כיום כרבנים בכירים בתנועת ש"ס.

מכסה לסטודנטים ספרדים

השר משולם נהרי, בעצמו בוגר ישיבת 'חברון' המדוברת, לא מבין על מה קמה המהומה. נהרי הסביר לוואלה! חדשות כי ישיבת חברון משתייכת לקבוצת הישיבות האשכנזיות ולכן היא מקבלת אך ורק אשכנזים. באשר לספרדים הלומדים בישיבה, אמר נהרי, כי הוא לא מבין מדוע הם אינם לומדים בישיבות הספרדיות שנועדו להם. לשאלה, אם כן, מדוע הוא עצמו לא למד בישיבת ספרדית, הסביר נהרי, כי מוצאו מתימן, ומנהגי התימנים קרובים יותר למנהגיהם של האשכנזים מאשר למנהגי הספרדים. כמו כן, ציין נהרי, כי גדל בין אשכנזים ולכן ישיבה זו התאימה לו יותר.

נהרי הסביר עוד כי "בישיבות האשכנזיות נוהגים לפי מנהגי האשכנזים ומתפללים בנוסח אשכנזי, והם לא רוצים שיהיה בליל של נוסחאות", והוסיף כי "זה לא שהם לא רוצים את הספרדים, ההבדלים פשוט גדולים והספרדים לא ימצאו שם את מקומם".

ח"כ חיים אמסלם מש"ס הגיב לנתונים ולטענות ואמר "המצב הזה קיים בישיבות האשכנזיות, ברובן ככולן. בכל הישיבות הללו יש מכסה לבחורי ישיבה ספרדים. פעם זה עשרה אחוז, פעם זה חמישה-עשר אחוז או אחרת. ישיבת חברון היא לא יוצאת מן הכלל. זה דבר גרוע שנוגד את ההשקפה היהודית, הדתית והתורתית. אני פועל בתחום הזה. ש"ס כמפלגה דוגלת בהחזרת עטרה ליושנה בדרכה שלה."

ראש ישיבת 'חברון', הרב דוד כהן, סרב להגיב לממצאים באומרו שהוא אינו מגיב לדברים המתפרסמים באינטרנט, משום ש"הצפייה באתרי האינטרנט נאסרה על ידי גדולי ישראל". גם מנהל הישיבה, יוסף חברוני, סרב להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully