וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות עומק עם הכלב

נדב גל

4.10.2010 / 10:49

מהו בעצם אילוף ולמה זה טוב בכלל? האם זה רק לגרום לכלב להביא דברים או לשבת? מאלף הכלבים שי מולדובן שופך אור על הנושא ונותן לכם טיפים שתוכלו ליישם בבית

מהי המשמעות של אילוף כלבים? זוהי שאלה מתבקשת למגדלי כלבים, אבל עם יד על הלב, מי חשב עליה עד הסוף? האם מדובר רק בציות? כנראה שלא. אילוף הוא הרבה יותר מ"שב" ו"תן יד" ולמעשה מדובר בלימוד צורת תקשורת בינינו לבין הכלב. מאלף הכלבים שי מולדובן בא לעשות סדר בדברים ועונה על מספר שאלות בוערות בנושא. הוא גם מחלק כאן טיפים, שאפשר בקלות ליישם בבית. הזה ההזדמנות שלכם להתחיל בפרק חדש במערכת היחסים ביניכם ובין חיית המחמד שלכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילוף בזמן אמת. שי מולדובן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלום שי. בתור התחלה, למה כדאי לאלף את הכלב שלנו?

אילוף הוא בראש ובראשונה תקשורת בסיסית, וכל פרט בלהקה צריך אותה כדי לשרוד. הכלב הוא למעשה חלק מהמשפחה ולכן כמו שאתה רוצה להבין את אשתך- כך תרצה להבין את הכלב שלך. כמעט כל הבעיות עם הכלבים נגרמות מחוסר תקשורת, ואילוף היא הדרך לגשר מעל חוסר ההבנה בינינו לבין הכלב.

אז בוא נתחיל על שאלה נפוצה. אם כלב נובח על כל אורח שנכנס לבית, מה אפשר לעשות?

כלב לא ינבח על אורח סתם ללא סיבה. אם הוא נובח יכולות להיות מספר סיבות: כלוב יכול לנבוח מתוך חדווה, מתוך התראה, או מתוך בקשת עזרה להרחיק את הגורם המאיים מהטריטוריה. הצעד הראשון הוא להבין מדוע הכלב שלנו נובח. אם אנחנו מבינים למשל שהוא נובח על מנת להגן עלינו, אנחנו יוצרים באמצעות האילוף והתקשורת מצב של שיתוף פעולה בינינו לבין הכלב.

הכלב לוקח באופן טבעי על עצמו את תפקיד ההגנה על הלהקה, אך אנחנו מבהירים לו כי הוא לא צריך להגן עלינו. בעצם, אנחנו לוקחים את האחריות על האורח בעצמנו והוא יכול להיות נינוח ושקט. לרוב כשכלב נובח, הבעלים לא מצליח להעביר לו את המסר הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מה המשמעות של גיל הכלב מבחינת פוטנציאל האילוף שלו?

המשמעות היחידה היא משך האילוף בלבד. כבר יצא שאילפתי בהצלחה כלב בן 10 שנבח על אורחים. כמובן שהאילוף לקח מעט יותר זמן. למעשה, ככל שהכלב יותר מבוגר לוקח יותר זמן לשחרר אותו מההתניות אליהן הוא התרגל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילוף הוא קודם כל צורת תקשורת/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם האילוף תלוי גם בגזע הכלב?

כמובן. אם למשל יבוא לקוח ויבקש ממני לאלף פינצ'ר שיפסיק לנבוח- אני אגיד לו כבר מהתחלה שאין סיכוי שזה יצליח. לכל כלב ישנן תכונות גנטיות בלתי ניתנות לשינוי. דוגמא נוספת - הגנטיקה של כלב מכוונת אותו להריח כל דבר, אז אי אפשר לאלף אותו להרים את הראש מהרצפה. זהו חלק מהמכלול הגנטי שלו.

לסיכום, יש לך טיפים עבור הקוראים שלנו לאילוף כלבים בדרכים חיוביות?

אם רוצים להפסיק התנהגות מסוימת, הדרך הכי טובה היא התעלמות. כשהכלב אינו מקבל חיזוק על התנהגות מסוימת והוא לא מתוגמל עליה, הוא בד"כ מפסיק אותה. היא נחשבת עבורו לבזבוז אנרגיה.

כמאלף, שמתי לב שאצל הרבה בעלי כלבים יש חוסר הבנה באינטונציה. הכלב מזהה את טון הדיבור עוד לפני שהוא מזהה מילים. לכן, כשאנחנו רוצים לשבח אותו ולחזק תכונה מסוימת, רצוי לדבר אליו בטון גבוה (בלי להגביר את הקול), כפי שמדברים לתינוק. הטון הגבוה מתפרש כחיזוק חיובי לכלב. לעומת זאת, כשרוצים להפסיק התנהגות לא רצויה, עלינו לדבר לכלב בטונים נמוכים.

  • עוד באותו נושא:
  • אילוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully