וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה הבטיחה להרחיב לימודי השואה - האומנם?

29.9.2010 / 12:31

שר החינוך גדעון סער שמע במוסקבה ממקבילו כי רוסיה תבחן בחיוב את הרחבת לימודי השואה בבתי הספר. היסטוריון מאוניברסיטת חיפה מסייג: "זהו מס שפתיים בלבד, הנושא לא נלמד כראוי"

שר החינוך הרוסי אנדרי פורסנקו הבטיח הבוקר (רביעי) למקבילו הישראלי גדעון סער, לבחון בחיוב את הרחבת לימודי השואה והכללת הנושא במבחן האחיד הממלכתי של בוגרי בתי הספר התיכוניים ברוסיה. זוהי פגישתם השלישית של השניים, בהמשך לפגישות שהתקיימו בנובמבר 2009 בירושלים ובינואר 2010 במסגרת כינוס שרי חינוך באושוויץ לציון 65 שנה לשחרור המחנה.

במהלך הפגישה שהתקיימה במוסקבה אמר השר סער כי "יש חשיבות רבה בקידום לימודי השואה במערכות החינוך בעולם. זהו כלי באמצעותו ניתן להבטיח רמת ידע, מודעות ומחויבות עמוקה לנושא הן מצד אנשי החינוך והן מצד התלמידים- דור העתיד".

השר הרוסי ציין כי הנושא נלמד במערכת החינוך ברוסיה, אך יבחן את הצעת השר סער בחיוב, שכן הכללת הנושא כחובה לבחינה תחייב את המורים ואת התלמידים בידיעת החומר. השר הוסיף ואמר כי ינחה את אנשי משרדו להתחיל בתהליך של בחינת היקף ועומק לימודי השואה במערכת החינוך ברוסיה.

נושא רגיש ברוסיה

ד"ר ברוך גור גורביץ', מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת חיפה, משוכנע כי שורת ההצהרות המשותפות לשרי החינוך הרוסי והישראלי הן לא יותר ממס שפתיים מצדו של שר החינוך הרוסי. "סער מכוון את דבריו לציבור היהודי ברוסיה, ורוצה להראות להם שהוא מעלה נושא שמאוד חשוב להם בסדר היום הציבורי והחינוכי ברוסיה. מכאן ועד למצב שבו הרוסים אכן ילמדו את שואת היהודים בנוסח המוכר לנו בישראל – המרחק רב מאוד", אומר גורביץ'.

ד"ר גורביץ' הוסיף כי השואה היא נושא רגיש ברוסיה עוד מימי ברית המועצות הסובייטית. "הרגישות מתבטאת בעיקר בזה שחלק ממדינות ברה"מ, בעיקר הבלטיות, לקחו חלק פעיל במעשי הזוועה של הנאצים בשואה. השתתפות האוקראינים בשואה, לדוגמה, פגעה קשות בתפיסת אחדות העם הסובייטי בזמנו. במערכת החינוך הסובייטית הוחלט שלא לשים דגש על סיפור סבלו של העם היהודי. על המצבות היהודיות ברחבי האימפריה הסובייטית נכתב 'פה נהרגו אזרחים סובייטים ע"י הנאצים ומשתפי הפעולה'. בהתאמה לכך, ברית המועצות מעולם לא פרסמה כתבים כלשהם שעסקו בשיתוף פעולה רוסי-נאצי בשואה".

"כיום, הדגש במערכת החינוך הרוסית הוא פטריוטיות רוסית, חשיבות המדינה ומקום הכנסייה במורשת", אומר גורביץ'. "נושא השואה מוזכר אך ורק בפרספקטיבה רוסית שאינה מציינת את סבל היהודים הייחודי או את גבורתם. עם זאת, יש לציין כי מאז פירוקה של ברה"מ, בתי הספר היהודים ברוסיה מקפידים ללמוד את ההיסטוריה היהודית בשואה בנוסח הדומה למערכת החינוך בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully